Wat Twitter kan leren van Sina Weibo over social commerce

15 februari 2013, 05:59

Gaat social commerce nog doorbreken op Twitter?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: heb je al eens van Sina Weibo gehoord? Sina Weibo is kort gezegd de Chinese versie van Twitter, maar om te zeggen dat Sina Weibo een kopie is van Twitter, dat is nog eens een flinke understatement.

Verschil met Twitter?

Weibo betekent letterlijk microblog en heeft in de essentie dezelfde spelregel wat Twitter zo bijzonder maakte: 140 tekens per bericht. Tenminste, je zou denken dat dit hetzelfde is als Twitter, maar de Chinese taal zorgt voor een belangrijk verschil: 1 karakter staat gelijk aan een heel woord, wat dus betekent dat je met 140 karakters 6-7 zinnen kan maken. Een andere functionaliteit in Sina Weibo is dat je op berichten kan reageren en het getoond wordt à la Facebook. Geen afgesplinterde conversaties zoals bij Twitter. Alle conversaties top down – overzichtelijk dus. Daarnaast kent Sina Weibo social games, een chatfunctie en zo zijn er nog wel een paar features te noemen. Sina Weibo kan je ook omschrijven als een mengelmoes tussen Facebook en Twitter.

Weibo in opkomst

De cijfers liegen er niet om, Weibo heeft 400 miljoen geregistreerde gebruikers waarvan er 287 miljoen actieve gebruikers zijn. Bovendien heeft Weibo een nieuw record gevestigd met 731.102 Weibo-posts per minuut. Even ter vergelijking, Twitter heeft meer dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers waarvan er 200 miljoen actieve gebruikers van zijn. Het record van tweets per minuut staat op 327.000 bij Twitter.

De kans is groot dat je het logo van Sina Weibo al eens hebt gezien, maar niet eens doorhad. De meest fervente iPhone-gebruiker is het misschien al opgevallen, maar Sina Weibo is sinds de komst van iOS 6 ingebakken in de native sharing-functies, net zoals Facebook en Twitter. Als je de Weibo-sharingfunctionaliteit wil activeren, moet je wel een Chinees toetsenbord toevoegen.

WeiboPay

You get the message, Weibo is groot. Maar net zoals Twitter is het businessmodel achter de microblog a tough nut to crack. Natuurlijk maakt Sina Weibo al gebruik van advertenties, maar de inkomstenbronnen kunnen naar mijn gevoel veel meer zijn dan aleen advertenties, bijv. social commerce. Sina denkt met de herintroductie van WeiboPay (voorheen SinaPay) een antwoord te hebben voor deze merken. Zoals de naam al doet vermoeden, heb je met WeiboPay een online payment-ID gekoppeld aan je Weibo-account.

Vorig jaar in december lanceerde Sina Weibo haar eerste partnershipverkoop met de Xiaomi MI-2 smartphones. Deze Xiaomi handset was razendsnel uitverkocht. Binnen 5 minuten en 14 seconden waren er 50.000 Xiaomi MI-2's verkocht, 1,3 miljoen reserveringen geplaatst en dit leverde 2,33 miljoen forwards op. De handset werd voor 1.999 RMB verkocht (€ 238).

weibo-smart

Een ander succesvol voorbeeld is de verkoop van een speciale nieuwjaarseditie van de Smart-auto. De auto's, van moederbedrijf Mercedes-Benz, werden verkocht voor 128.888 RMB (€15.330), alle 666 auto's waren uitverkocht in 8 uur tijd.

Zijn deze verkoopsuccessen gelukstreffers? Wellicht, de tijd zal het leren of WeiboPay een vogelvlucht gaat nemen.

Kansen voor Twitter

Het is interessant om te zien of Twitter een soortgelijk systeem gaat introduceren of dit met partners gaat realiseren. Ik geloof dat verkoop niet het uitgangspunt moet zijn van merken op Twitter, maar tegelijkertijd is dit wel een omgeving waar de keuze gegeven kan worden voor een aankoop. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik wel aanbiedingen zou willen zien op Twitter of Facebook die exclusief zijn voor fans (waarin ik niet weer doorverwezen wordt naar een externe omgeving).

Natuurlijk heeft Twitter ook niet stil gestaan, denk aan de American Express actie. Hierin werd gevraagd je Twitter-account te koppelen met je American Express-creditcard en vervolgens met een hashtag te tweeten waarna je korting kreeg op je aankoop. Wat ik hierin mis is een simpele manier om een aankoop te doen, niet teveel handelingen en een unified payment-systeem. Ik geloof dat als Twitter de push zou maken met een 1 click to buy-systeem, Twitter een heel nieuw inkomstenbron gaat aanboren en ook erg aantrekkelijk wordt voor online retailers.

Vind jij dat Twitter een unified betaalsysteem moet integreren?

Afbeelding: Flickr

Chi Chung Man
Social Media Analyst bij 3sixtyfive

Chi werkt als social media analist bij 3sixtyfive. Hij combineert zijn social marketing kennis met ontwikkelingen uit Azië.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!