Waarom we betere beslissingen maken met minder informatieprikkels #spon

Waarom we betere beslissingen maken met minder informatieprikkels #spon

We leven in een tijd waarin we meer informatie aangeboden krijgen dan ons menselijk brein kan verwerken, en dat is verdraaid lastig. Zeker als je in marketing of communicatie werkt, en afhankelijk bent van deze onophoudelijke (social media) informatiestroom om je werk goed te kunnen doen. Social media dashboards helpen je het overzicht bewaren. 

Information overload

De harde kern van de data-fans is ervan overtuigd: méér data zorgt voor betere besluitvorming. Toch laten steeds meer neurologische onderzoeken ook de andere kant van de medaille zien. Newsweek schreef jaren geleden al over een experiment waarin proefpersonen belangrijke keuzes moesten maken, terwijl ze steeds meer informatie kregen die hen kon helpen bij het maken van de juiste keuze. In eerste instantie leek de input te helpen, maar na het verder opvoeren van de hoeveelheid informatie kwam er een moment waarop de proefpersonen leken te blokkeren. De prefrontale cortex – het hersengebied dat verantwoordelijk is voor besluitvorming en het onder controle houden van emoties – liet het afweten door een information overload. 

Het gevoel van blokkeren, door de bomen het bos niet meer zien, komt veel marketeers en communicatieprofessionals ongetwijfeld bekend voor. Het is een eigenaardige paradox: we willen aan de ene kant meer informatie om betere beslissingen te kunnen maken. Maar tegelijkertijd zorgen al die informatiestromen voor stress: we vinden het steeds moeilijker om de juiste beslissing te maken. 

Wel de data, niet de prikkels

Deze tegenstrijdigheid zorgt voor een steeds grotere behoefte aan samenvattingen van alle data die op ons worden afgevuurd. We zoeken naar hapklare overzichten die ons in één oogopslag vertellen hoe we ervoor staan. Die zoektocht zien we vooral op het gebied van social media, tegenwoordig misschien wel onze grootste databron. Bedrijven hebben social media data keihard nodig, maar het opzoeken, interpreteren en op waarde schatten van berichten en bereikcijfers is tijdrovend, overweldigend en verwarrend. Zeker als we dat voor ieder platform afzonderlijk moeten doen. 

De oplossing? Social media dashboards. Daarmee hebben we namelijk toegang tot samengevatte social media data - zoals bereik, sentiment en activiteit - en vermijden we de stortvloed aan individuele (vaak tegenstrijdige) prikkels die beslissingen zo moeilijk maken. De voordelen van een dashboard gaan bovendien verder dan de overzichtelijke weergave van je social media data. 

Tijdsbesparing

Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee je beslissingen maakt als je niet langer afzonderlijke analyses van verschillende platformen hoeft uit te voeren, om ze vervolgens moeizaam met elkaar te vergelijken. In plaats daarvan zie je alleen relevante, samenvattende statistieken (bijvoorbeeld 'Je merk wordt vooral op blog X besproken') en je weet direct waar je aandacht naartoe zou moeten gaan.

Van micro naar macro

Het samenvatten van social media data in een dashboard leidt niet alleen tot snellere inzichten, maar ook tot nieuwe inzichten. Handmatige micro-onderzoekjes maken namelijk plaats voor de grotere analyses. Zo kun je je prestaties wat meer vanuit een 'helikopterview' bekijken. Denk bijvoorbeeld aan statistieken die je vertellen wanneer je op social media zou moeten posten (heatmaps), of hoeveel het totale bereik van je merk of campagne is geweest (media reach). 

Conclusie

Social media en online data zijn uitgegroeid tot de drijvende kracht achter ons besluitvormingsproces, en dat zullen ze voorlopig nog wel even blijven. Toch zien we tegelijkertijd dat een teveel aan data kan leiden tot information overload, en dat de behoefte aan overzichtelijke analyses en samenvattingen groeit. Met behulp van social media dashboards gebruik je grote hoeveelheden data om betere beslissingen te maken, maar vermijd je de (tegenstrijdige) prikkels en keuzestress die samengaan met bakken ongesorteerde informatie. 

Een goede optie voor iedereen die zo’n social media dashboard eens wil zien en proberen, is het dashboard van Coosto. Vraag hem aan voor jouw merk en ontvang binnen enkele dagen een op maat gemaakt realtime-dashboard van alles wat op social media rond jouw merk gebeurt: 

  • Heatmap: op welke dagen en uren van de week praat men het meest over jouw merk?
  • Livefeed: alle online berichten over jouw merk komen voorbij.
  • Media Reach: hoeveel views krijgen berichten over jouw merk?
  • Websites en bronnen: waar concentreert de discussie rond jouw merk zich?
  • Sentiment: hoe positief of negatief wordt er over jouw merk gesproken?

Je krijgt het dashboard 14 dagen op proef, en daarna stopt het automatisch. Je zit nergens aan vast. Vraag je gratis dashboard hier aan.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.