Waarom je je als marketeer druk moet maken over awardshows

Heb je twijfel of een awarduitreiking binnenkort plaatsvindt? Kijk dan op LinkedIn.

16 juni 2023, 07:00 24346 x gelezen

Zie je niets anders dan posts over nominaties, dan weet je dat er binnenkort weer Effies, AMMA’s, Lampen of SAN prijzen worden uitgereikt. En dat is maar goed ook. Er zijn maar weinig onderwerpen in onze branche die zo duidelijk twee kampen kennen. Je bent dol op awarduitreikingen, of je vind het maar helemaal niks. Voor beide is wat te zeggen. In dit pleidooi lees je waarom awards de markt vooruit helpen. En waarom het als marketeer nuttig is om je er druk om te maken.

Toegegeven: er kleven nogal wat negatieve associaties aan awardshows 🙅‍♂️

Soms lijkt het wel alsof iedere inzender een nominatie krijgt. En waar voorheen een nominatie enkel de uitnodiging voor de uitreiking betekende, worden nominaties nu gevierd als ware overwinningen.

Tel daar bovenop het feit dat er voor elk type project wel een uitreiking is en dat de inzendingen een goed verdienmodel zijn voor de organisatie, en je hebt een industriefeestje dat zichzelf in stand houdt (fun fact: het Cannes Lions Festival ontvangt jaarlijks zo’n 25.000+ inzendingen, goed voor ongeveer €17.5 miljoen aan inschrijfgeld.)

Geerten Schollaart schreef een mooi betoog op basis van een verzonnen award. Zijn insteek: Awards zijn meer een marketingmachine dan daadwerkelijk goed voor de markt.

Is de criticus in je al aangewakkerd? Mooi, want er zijn óók veel voordelen 🤩

“Een nodeloos geld- en tijdverslindende machine, boycotten die awards!”

Nou. Liever niet. Want er zijn aspecten die awardshows de moeite waard zijn om tijd, energie en geld aan te besteden. En wel om de volgende redenen.

1. Awardshows zorgen voor een voorbeeld voor de markt

Die ene casevideo die je onlangs naar een collega doorstuurde met dat geniale inzicht en die briljante executie? Ongetwijfeld gemaakt voor een awardinzending. Hoe belangrijker de prijs, hoe meer bureaus alles op alles zetten om te winnen.

En dat zorgt voor archieven vol met inspirerend werk. Zoals het Nederlandse SAN Archief, het archief van Dutch Creativity Awards (smullen hoor, inclusief álle SpinAwards inzendingen uit het verleden) en dankzij de Dutch Interactive Awards stroomt eGuide ook lekker vol.

En internationaal? Het officiële Cannes Lions Love The Work geeft inzicht in álle winnaars. Het gratis piratenarchief Love The Work More (opgericht door twee advertisement studenten die het Cannes abonnement van 1.000+ euro per jaar nogal gortig vinden) is zeker de moeite waard om op een rustige dag in het weekend door te bladeren.

Al die inspiratie is enorm prettig. Het zorgt ervoor dat je trends ziet in communicatie over de jaren heen (bijvoorbeeld hoe betekenisvolle communicatie vanuit merken steeds belangrijker wordt) en het helpt je om je eigen lijnen uit te zetten.

Spiek bijvoorbeeld eens bij inzendingen van je concurrenten in het Effie Archief. Welke inzichten gebruiken ze? Pakken ze net een andere doelgroep aan? En welk resultaat halen ze daaruit?

2. Awardshows zetten je team aan om beter werk te maken

Als je in je briefing zet dat de ambitie is om een Effie, AMMA of Dutch Creativity Award te winnen, kan je er vanuit gaan dat je je team aanzet.

Inzenden is namelijk een feest om te doen.

In mijn ervaring zet het de betrokken partijen op scherp. Zijn we nog bezig met het beste werk voor de doelgroep? En houden we dat voldoende in de gaten om als bewijslast straks bij een award op te schrijven? Die focus, die werkt lekker.

Natuurlijk kom je wel eens werk tegen waar je van gaat fronsen: was dit écht zo of is dit een awardcase? Gelukkig weten de ervaren juryleden daar vaak wel doorheen te prikken.

Wat lekker is, is dat een awardinzendingstemplate je écht helpt om goed werk te maken. Het zet je aan het denken hoe je het resultaat goed gaat meten. Het zorgt ervoor dat je puntig een doelgroep kiest. En het helpt je om bondig een inzicht op papier te zetten. Niet alleen lekker voor een inzending, maar ook daadwerkelijke munitie om je campagne beter te maken.

3. Het zorgt dat je stilstaat bij succes

Jaarplan naar campagne, naar evaluatie en weer terug. De realiteit van communicatie kan soms wat vluchtig voelen. En als manager weet je ongetwijfeld dat je successen moet vieren.

Awardshows zijn een feest om als team, inclusief uitvoerende bureaus, bij aanwezig te zijn. Geen beter moment dan samen juichend het podium op te lopen – of bij verlies samen met een klein drankje te mopperen over de markt. Hoe dan ook goed voor de relatie met je bureau. En sterk om intern mee te shinen en voor komend jaar je budget veilig te stellen.

Kortom, inzenden maar!

Of in ieder geval: starten met verkennen van goed werk via bestaande award archieven en leren van de markt. Een overzicht om je vast op weg te helpen:

Nederlandse archieven

Internationale archieven

Lees hier waarom Bever gisteren in de prijzen viel!
Matthijs Roumen
strategy director bij September

Strategy Director bij September, digitaal partner van merken. We helpen (betekenisvolle) merken digitale inzet aan te sluiten op business-doelen. Met platformen & campagnes. Stuurt maandelijks de nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg en zorgt met Award Alert 🏆 ervoor dat je nooit meer een award deadline mist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!