Waarom investeert Ace & Tate in fysieke winkels?

11 september 2018, 11:17

Remy Ludo Gieling (Sprout) in gesprek met oprichter Mark de Lange

Ace & Tate timmert als webwinkel voor brillen enorm aan de weg, maar groeit met name in de fysieke winkelstraat. Met dank aan een competitief aanbod: montuur, glazen op sterkte en een strak design voor nog geen honderd euro. Jaarlijks gaan er honderdduizende brillen over de toonbank. Het vijf jaar oude bedrijf opent winkels kriskras door Europa. Waarom investeren in retail? Remy Ludo Gieling (Sprout) in gesprek met oprichter Mark de Lange. “We zijn nog steeds digital-first.”

Licht gefrustreerd liep De Lange ooit eens weg uit een winkel van een concurrent. Dat moest anders kunnen, vond hij. “We willen van het bezoek aan onze winkel een leuke, informele en laagdrempelige ervaring maken. Zonder het medische te vergeten, maken wij van de bril een toegankelijk product. Ook staat ons personeel niet in de nek te hijgen om iets te verkopen.”

Dertig paar sneakers

Je hebt dertig paar sneakers, maar wel steeds dezelfde bril op je kop. Met die gedachte startte De Lange in 2013 brillenmerk Ace & Tate. De consument betaalt 98 euro voor een standaard (zonne-)bril op sterkte. Ace & Tate begon met een winkel in Amsterdam, maar heeft inmiddels ook filialen in onder meer Rotterdam, Antwerpen, Berlijn, Kopenhagen en Stockholm. Het grootste deel van de omzet komt echter binnen via de webshop.

De Lange is kritisch over de markt waarin hij als challenger opereert. “In de brillenindustrie wordt over het algemeen gekeken naar de vorm van je hoofd en toon van je huid. Ik vind het vooral belangrijk dat je een bril op hebt waar je je prettig bij voelt. Onze basisregel is dat een bril over vijf jaar nog steeds relevant moet zijn. De bril moet het in zich hebben om een classic te worden: niet al te gek, nooit al te uitgesproken, maar wel heel goed over nagedacht”, aldus De Lange.

Online-first bedrijf

Ace & Tate begon als digital-first bedrijf en koos vrij snel, na het openen van een winkel in Amsterdam, om ook winkels in andere (Europese) steden te openen. “We zijn eigenlijk nog steeds een online-first bedrijf, want iedere klant-interactie vindt plaats in dezelfde database. Onze winkels zijn gewoon een ander storefront dan je telefoon of desktop.”

“Fysieke winkels zijn gewoon een ander storefront dan je telefoon of desktop”

De Lange zag in het begin al vrij snel de behoefte van klanten aan fysieke interactie. “We hebben een Home Try-on programma waarbij je brillen met echte glazen – maar met sterkte nul – thuis uitprobeert. Daarna bestel je online de bril die je wil hebben. Mensen kwamen langs op het kantoor, want zij dachten dat die plek onze winkel was. Op hoop van zegen hebben we vervolgens een pand in Amsterdam gehuurd. Dat werkte zo goed, dat we zijn gaan uitbreiden.” Ace & Tate heeft op dit moment dertig winkels.

Nieuwsgierig geworden naar de doorgroeiambitie van Ace & Tate en de onderliggende bedrijfscultuur? En wat is het verhaal van Mark de Lange achter zijn affiniteit met ‘maak-producten’? Bekijk de hele aflevering!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!