Viral Friday Week 07/2008

15 februari 2008, 06:38

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

john.he.is


Vorige week scoorden rapper Will.i.am en producer Jesse Dylan een daverend viraal succes met hun steunbetuiging aan Barack Obama met het nummer Yes We Can. Diverse acteurs en artiesten, zoals Scarlett Johansson, Tatyana Ali, John Legend, Kareem Abdul Jabbar en Nicole Scherzinger verleenden hun medewerking aan het tweetal. Barack Obama, momenteel aan kop bij de Democraten, plaatste de supporter-created video afgelopen week op zijn campagne site. Een aantal muzikanten en acteurs uit Los Angeles hebben als reactie op de “Yes We Can” video een parodie gemaakt, getiteld john.he.is, die de draak steekt met de Irak-standpunten van de gedoodverfde winnaar van de Republikeinen, John McCain. De persiflage behaalde in minder dan een week één miljoen views op YouTube. (Bron: AD.nl)

PostSecret: A Valentine Video


Gisteren werd op diverse plekken over de wereld Valentijnsdag gevierd, de dag waarop geliefden elkaar verrassen en laten weten hoe gek ze op elkaar zijn. Lieve SMS’jes, schattige e-cards, mooie Valentijnskaarten en prachtige rode rozen werden massaal verstuurd. Maar ook als je heimelijk verliefd bent op iemand zijn er manieren om anonieme liefdeswensen te versturen. Sinds begin 2005 kan dat op de site PostSecret van de Amerikaan Frank Warren. Het blog is een doorlopend kunstproject, waarbij mensen anoniem briefkaarten sturen met daarop kleine of grote geheimen. Het drie minuten durende filmpje, getiteld A Valentine Video, toont een overzicht van enkele Valentijnsbriefkaarten. Het Valentijns filmpje op YouTube en MySpaceTV is zo’n 1,1 miljoen keer bekeken. In augustus 2007 behaalde PostSecret eerder een Viral Friday notering.

Joran van der Sloot, ik heb een boot!


Vorige week scoorden LuckyTV, Rooyackers, Kamps & Kamps en Edwin Evers met ‘Boten Daury’ diverse Joran hits. En ook afgelopen week circuleerden diverse Joran grappen op het net, o.a. Ain’t No Holloway Girl van Boom Chicago, Diep in de zee: Natalee Holloway en Spank Joran. Maar het meest succesvolle filmpje is het satirische nummer ‘Joran heeft een boot’ van dj Sven en Juri Verstappen. Het nummer dat al zeker zo’n 180.000 keer gedownload is van Radio Veronica’s Somertijd website, scoort ook op YouTube. Meer dan 750.000 keken de diverse clips, die van het nummer zijn gemaakt.

SCADshorts: Love Hurts


SCADshorts is een creatief project ontwikkeld door The Dandy Dwarves in opdracht van de Savannah College of Art and Design. Speciaal voor Valentijnsdag maakten de SCADshorts de hilarische video “Love Hurts” met Jeff Crispi in de rol van Cupido met als synopsis: “Love hurts, love scars, love wounds and mars”. Op SCADshorts.com zijn behind-the-scenes foto’s en bonus video’s te vinden. Tevens kan je kans maken op een gloednieuwe iPod Touch!

Surfing Duck


Afgelopen weken maakten diverse media melding van bijzonder merkwaardig gedrag van een aantal Australische eenden. Het nieuws van een surfende eend verspreidde zich snel en werd opgepikt door onder andere de Amerikaanse en Japanse media. Het Australische bedrijf Wonder Performance Bread blijkt achter het mysterieuze eendengedrag te zitten ter promotie van de campagne “Don’t feed the Ducks“. Lava Communications uit Sydney verzorgde de seeding van de virale video’s.

Global Warming: Bring it on?


Viral agency Lava Communications uit Sydney ontwikkelde een campagne voor GoShout om een discussie omtrent “global warming” op gang te brengen, incl. facts en grafieken. Het Australische bedrijf maakte een virale video met o.a. Emma uit Big Brother Australia op een warme winterdag in het jaar 2079.

Adidas: Adi Dassler


Adolf (Adi) Dassler is oprichter en naamgever van het op één na grootste sportmerk ter wereldwijd: Adidas. Het bedrijf dat in 1949 het levenslicht zag richt zich met name op sportkleding en sportschoenen. Adidas vergeet haar roots en naamgever niet en laat hem herleven in een prachtige animatievideo, gemaakt door reclamebureau 180 Amsterdam. Een film, waarmee de grondlegger geëert wordt en die Adidas als authentiek merk neerzet. (Bron: Brand Capital)

AtomFilms: Kung-Fu Election


Atom Films heeft een presidentiële variant op het bekende spel Mortal Kombat gemaakt, getiteld “Kung-Fu Election“. Er is keuze uit de volgende karakters Hillary Clinton, Barack Obama, John Edwards, Bill Richardson, Rudi Giuliani, Mike Huckabee, Mitt Romney en John McCain. Elk karakter heeft zijn eigen wapens. Tevens is het mogelijk om in trainingsmode te oefenen. De politieke flash game is erg populair met 180 blogpostings en 1169 digs en support van Comedy Central’s Indecision 2008.

Ann Summers: Valentines


De Britse erotiek- en lingerieketen Ann Summers heeft voor Valentijnsdag een speciale viral gelanceerd met de tagline, “Give him wood this Valentine’s”. De Valentijns campagne is ontwikkeld door Nitro uit London en is het resultaat van de competitie “Ann Summers Viral Academy“, die het bedrijf in 2007 lanceerde. Het spotje van Nitro werd verkozen uit 51 inzendingen. (Bron: Duncans.tv)

Jawbone Films Presents: Hot Chick Gets Wet


De Jawbone is een nieuwe, revolutionaire, bluetooth headset waarmee je zonder achtergrond geluid kunt bellen. De Jawbone beschikt over een zogenaamd ‘Noise Shield’ dat je aan kunt zetten als dat nodig is, waardoor de ontvanger van het gesprek niets meer hoort van storende geluiden op de achtergrond. Ter promotie van de award-winnende bluetooth headset is de campagne “Jawbone Eliminates Noise” gelanceerd met vier virale video’s. (Bron: Mobile Cowboys)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!