Viral Friday Week 04/2008

25 januari 2008, 01:16

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

MRirian


De YouTube sensatie van dit moment is de 21 jarige MRirian uit Japan. Haar talent? Lief staren en glimlachen in de webcam. Haar meest recente video werd 1,2 miljoen keer bekeken afgelopen week. Honderden YouTube gebruikers hebben het gedrag gekopieerd van het Japanse internet fenomeen. Maar MRirian blijft voor velen één groot mysterie. Want is ze wel Japans? Haar blog is in het Japans, ze spreekt maar Japans, maar niet vloeiend. Is ze wel 21? Ze oogt namelijk veel jonger. Het intrigeerde diverse gezaghebbende blogs, waaronder Wired, Salon.com, Metafilter, het Spaanse 20 Minutos, Trendhunter en Kottke.

I Got a Crush on Hillary


Na Obama Girl (Amber Lee Ettinger), Giuliani Girl (Adelina Kristina Spencer), Ron Paul Girl (Jed Gillen), Hot4Hill (Taryn Southern), McCain Mama is er nu Hillary Boy aka YouTube gebruiker davedays! “I Got a Crush on Hillary” is Dave’s antwoord op de video’s van Obama Girl. In anderhalve week tijd werd zijn video op YouTube meer dan een half miljoen keer bekeken.

Naive New Beaters: Live Good


De Amerikaanse band “OK Go” is het schoolvoorbeeld van hoe populair een band kan worden door viral marketing. Het viertal werd in zeer korte tijd ongekend populair met hun single “Here it goes again”. In slechts 6 dagen werd hun videoclip een miljoen keer bekeken. Inmiddels is dat aantal opgelopen tot bijna 30 miljoen. Sindsdien weten ook andere onbekende bands en artiesten met opvallende videoclips of prachtige stemmen de aandacht van het internettend publiek te trekken, o.a. Socalled, Justice, Esmee Denters, Marié Digby en vele anderen. De band Naive New Beaters uit Frankrijk timmert ook aardig aan de weg met het nummer Live Good. Dankzij de opvallende clip met spiegels krijgt het nummer op diverse blogs en videosites de nodige aandacht. (Bron: Bright)

Scientists for Better PCR


Het Amerikaanse Bio-Rad Laboratories ontwikkelt en produceert een uitgebreide selectie van laboratoriumproducten voor de scheiding, zuivering en analyse van biomaterialen. Het bedrijf heeft ter promotie van haar 1000 Series Thermal Cyclers het nummer “Scientists for better PCR” opgenomen op de muziek van “We are the world” uit 1985, geschreven door Michael Jackson en Lionel Richie. De virale video van het biotech bedrijf is op diverse medische en wetenschappelijke blogs te vinden, o.a. Medical Museion, Futilecycle en Scientist Solutions. In twee weken tijd is de muziekvideo zo’n 30.000 keer bekeken op YouTube.

Internet Party


De Amerikaanse humor en videosite Cracked.com begon in 1958 als humor magazine en imiteerde geregeld het blad “Mad Magazine”. In de jaren 90 werd de verschijningsdata van het tijdschrift teruggeschroeft en in 2000 hield het magazine het voor gezien. Zes jaar later werd het magazine nieuw leven in geblazen en focuste men zich meer op mannenbladen zoals Maxim en FHM. De nieuwe formule bleek onsuccesvol en in februari 2007 werd het magazine na slechts 3 issues alweer gestaakt. Sindsdien is het ‘blad’ alleen nog in ‘web formaat’ verkrijgbaar. De komedie groep “Those Aren’t Muskets!” op Cracked maakte het hilarische filmpje “The Internet Party” met als ondertitel “What Happens When Google’s Parents Leave Town for the Weekend?”. De Digg community beloonde het filmpje met maar liefst 9100 stemmen!

NY Times Ad: Apple Leopard vs Vista


Na de zeer enthousiaste reacties op de prachtige geïntegreerde banner campagne “Don’t Give Up on Vista” op o.a. News.com, Engadget.com en PCMag.com heeft Apple wederom de innovatieve banner ingezet. ‘Leopard is better and faster than Vista’ prijkt bovenaan de website van het gerenommeerde zakenblad The Wall Street Journal en het dagblad The New York Times. Het PC mannetje, gespeeld door John Hodgman, is het daar duidelijk niet mee eens en onderneemt actie.

McDonald’s: Hüttengaudi 2008

McDonald's: Hüttengaudi 2008
Na de successen van Elf Yourself, Simpsonize me en Crash This Trailer zijn er diverse varianten gelanceerd zoals My Posh Twin, Munkyourself, Scrooge Yourself en Spartanize Yourself. Ook McDonald’s in Duitsland gaat op de user-generated tour met Hüttengaudi 2008, waar je jezelf of vrienden in Lederhosen kan hijsen.

Sabotage Stupidity

Sabotage Stupidity
Vier Noord-Amerikaanse resorts houden tot op heden een ban op boards in stand: Mad River, Dear Valley, Alta Ski Area en Taos Ski Valley. Burton moedigt snowboarders aan om ‘lekker toch’ te gaan en hun trip op video te zetten. De beste film wordt beloond met $5.000. De Burton ‘brand’ is de laatste jaren verworden tot een gelikt, mainstream en braaf merk. En tegenwoordig winnen juist rauwe snowboard merken als Rome en Bataleon overduidelijk terrein. En dus meet de marketingafdeling het merk Burton weer een lekker stout imago aan. (Bron: Wintersporters.nl)

There’s a Perfect Job for Everyone


Reclamebureau BBDO New York en Massmarket uit Manhattan realiseerden voor carrière en vacature site Monster.com een originele spot, waarin een man met reusachtige benen naar de binnenkern van de aarde reist om zijn job uit te voeren. De slogan in het filmpje luidt: There’s a perfect job for everyone. (Bron: Buzzingbees)

Guinness: Dot


Biermerk Guinness scoorde vorig jaar geregeld een Viral Friday notering met haar creatieve (internet) commercials: Guinness Hands, Guinness Music Machine en het duurste Guinness spotje allertijden Guinness: Tipping Point. Voor het nieuwste spotje Dot huurde de bierbrouwer Psyop in, bekend van de prachtige Happiness Factory commercials voor Coca Cola. Het Ierse reclameburo IIBBDO uit Dublin kreeg de opdracht van Diageo voor de nieuwe commercial, die sinds 1 januari 2008 ook op TV is te zien.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!