Viral Friday Week 49/2008

5 december 2008, 08:52

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Macy’s Thanksgiving Parade


De Macy’s Thanksgiving Day Parade maakt traditioneel deel uit van de Thanksgiving Day van de New Yorkers. Warenhuisketen Macy organiseert de stoet al sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw. De parade is vooral bekend om de reusachtige opblaasbare ballonnen, die populaire cartoon- en stripfiguren voorstellen. De parade gaat al van start om 9 uur ’s morgens en wordt bijgewoond door meer dan 250.000 mensen. Nog eens meer dan 40 miljoen mensen volgen het gebeuren live op televisie.

Voor de 75e keer trok de Thanksgiving Parade door de stad dit jaar. De Amerikaanse warenhuisketen nam deze editie het publiek flink in de mailing! Ze werden live ge-rickrolled door Rick Astley zelf! Acht maanden geleden raakten miljoenen internetters bekend met het fenomeen RickRolling, toen YouTube al haar aanbevolen video’s verwees naar de video van Rick Astley’s 1987 hit “Never Gonna Give You Up“, waarbij bezoekers dachten een potentiële interessante link aan te klikken. (Bron: Take-A-Trip)

The Simpsons: Mapple


In The Simpsons, ’s werelds langstlopende tekenfilmserie, zijn nog maar weinig groten der aarde onbespot gebleven. Apple oprichter Steve Jobs wist lang de dans te ontspringen, maar in de aflevering die afgelopen week in de VS werd uitgezonden gaat de tv-serie volledig in op de Apple-hype. De Apple Store wordt in de animatiereeks vervormd tot The Mapple Store, met allerlei myPods, myPhones, MYcubes een Brainiac Bar. Het debuut van Jobs in The Simpsons komt bijna tien jaar na dat van Bill Gates. Die speelde in februari 1998 (seizoen 9) al een kleine gastrol toen hij het internetbedrijf van Homer Simpson overnam.

Ondanks dat het fragment door FOX resoluut verwijderd wordt van YouTube, wegens copyright schending, is het Mapple filmpje ruim 800.000 keer bekeken en op diverse videosharing sites nog wel te vinden. (Bron: ZDnet)

Zune Paint


Het duo Sibling Rivalry neemt in het filmpje Zune Paint Microsoft’s Zune-Arts program flink op de hak. Het parodie filmpje met een naakte schilderende man in de hoofdrol is ruim 300.000 keer bekeken op YouTube en Vimeo.

Nike Mercurial Vapor Rosa: Pink Panther


Hoe positioneer je een roze voetbalschoen in de mannenwereld van voetbal? Geef de gebruiker het gevoel dat het de meest coole voetbalschoen is die er op dit moment te koop is en laat een bekende voetballer (Franck Ribery) de Nike Mercurial Vapor Rosa promoten in een hip spotje. De spot is inmiddels op vele voetbalblogs geplaatst en trok meer dan 250.000 views over verschillende videoportals sinds de lancering van het spotje op 21 november. (Bron: Reclamewereld)

Immersion


Jongeren en geweldadige games is een hot item. Vragen en onderzoeken over de invloed van games op de jeugd worden vaak breed uitgemeten in de media. Deze onderzoeken zijn echter vaak tegenstrijdig en onduidelijk. Robbie Cooper doet er op zijn manier onderzoek naar. Hij vroeg zich af of games zoals Manhunt, Call of Duty, Tekken, Halo 3 en Grand Theft Auto agressie uitlokken bij kinderen. Daarom zette hij jongeren in de leeftijd tussen 6 en 13 jaar voor een scherm waarop ze konden gamen. De reacties werden gefilmd en achter elkaar geplakt.

Dat de video interessant genoeg was blijkt wel uit de cijfers. De video ging live op 22 november en heeft sindsdien meer dan 264,000 views gehaald op YouTube. (Bron: Telegraph.co.uk, Young Marketing)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!