Viral Friday Week 48/2009

27 november 2009, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

The Muppets: Bohemian Rhapsody


De nummer 1 van deze week zijn onze vrienden The Muppets. Hun interpretatie van Bohemian Rhapsody van Queen werd op de dag van uploaden een miljoen keer bekeken en kreeg wereldwijde virale status in slechts twee dagen. Op het moment is de video 4.445.744 keer bekeken. In de video parodiëren meer dan 40 Muppets the originele clip van Queen. De video is uitgebracht ter herinnering aan de achttiende sterfdag van Freddy Mercury op 24 november. Natuurlijk is er een speciaal plekje voor Miss Piggy en Kermit de Kikker.

What Is Google Chrome OS?


We schreven er al over op ViralBlog; vorige week gaf Google de broncodes vrij van Chrome OS. Tegelijkertijd lanceerde de gigant een reeks video’s waarin het nieuwe besturingssysteem uit de doeken wordt gedaan. Deze video vertelt het verhaal van het Chrome en Google’s inspiratie voor een nieuwe generatie besturingssystemen, waarbij het uitgangspunt het internetgebruik is. Een week nadat de video op YouTube werd geplaatst, werd deze al meer dan 1,5 miljoen keer bekeken. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar Google Chrome OS is er ook een demo video gelanceerd.

World of Warcraft: Mr. T Commercial


Er is alweer een nieuwe World of Warcraft commercial uitgebracht met Mr. T in de hoofdrol. Hij lijkt veel op de vorige commercial, alleen nu ligt de focus het feit dat Mr. T het beste kapsel van de wereld heeft en dat de gamers dit ook kunnen krijgen middels de Mohawk Grenade. Hoewel de video sterk op de eerste lijkt, is hij meer dan 670.000 keer bekeken in een week tijd.

Mass: We Pray – The Video Game


Deze video bereidt ons voor op de lancering van een nieuw computerspel rond Pasen 2010. In de video zien we een familie die thuis naar de kerk gaat, met behulp van een draadloze rozenkrans waar allerlei kerk-spelletjes mee gespeeld kunnen worden. Op de website die aan het einde van de video te zien is is meer informatie te vinden. Daar blijkt dat de viral onderdeel is van een campagne voor het spel Dante’s Inferno door EA Games. Dit is niet de eerste controversiële campagne door EA voor dit spel. Tot nu toe is de video 529.458 keer bekeken.

Polar Bear


Plane Stupid is een netwerk van grassroots dat op een geweldloze manier actie voert tegen (de uitbreiding van) de luchtvaart industrie. Om mensen te confronteren met de impact die korte vluchten, de zogenaamde short-haul flights, hebben op het klimaat maakte Mother London en Rattling Stick deze video. “We used Polar Bears because they’re a well understood symbol of the effect that climate change is having on the natural world”, aldus Plane Stupid. De video staat sinds vorige week vrijdag op YouTube en werd inmiddels bijna een half miljoen keer bekeken.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!