Viral Friday Week 47/2009

20 november 2009, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Drunk Pole Dancing Gone Wrong


Vorig jaar startte Heineken haar eerste wereldwijde campagne over ‘verantwoord alcoholgebruik’, en dit jaar heeft de campagne een vervolg gekregen. Voor de Know The Signs campagne kwamen vorige week verschillende video’s online waarvan bovenstaande explosief verspreidde. In de video is een dame te zien die duidelijk een drankje teveel op heeft, met grote gevolgen. Sinds afgelopen maandag werd de video meer dan 2 miljoen keer bekeken en aangehaald in MSNBC’s ZeitGeist show. In het Know The Signs YouTube kanaal staan meer video’s. Met verschillende tools (een iPhone en Facebook app) biedt Heineken de mogelijkheid jezelf en je vrienden bewuster te maken van de gevolgen van overmatig alcohol gebruik.

Face-Off With A Deadly Predator


Paul Nicklen is fotograaf voor, onder andere, National Geographic waarvoor hij schitterende boeken maakt, zoals zijn meest recente “Polar Obsession“. Als nieuwe uitdaging wilde Paul met zoveel mogelijk zeeluipaarden, na de zeeolifant de grootste zeehond in de Antarctische wateren. In deze video, die sinds 12 november meer dan 1 miljoen keer bekeken werd, legt Paul uit wat er gebeurde toen hij oog in oog kwam met dit roofdier. De video werd geplaatst op invloedrijke blogs als The Huffington Post, Boing Boing en Gizmodo.

Pigeon: Impossible


Na bijna 5 jaar is schrijver/regisseur Lucas Martell eindelijk klaar met zijn eerste animatie. Het resultaat is “Pigion: Impossible“: een 6 minuten durend filmpje van Pixar-kwaliteit over Walter Beckett, een jonge CIA agent die een koffer krijgt met de bediening van een nucleaire raket. De overdracht gaat soepel, tot een duif in de koffer vast komt te zitten. De geweldige visuals en soundtrack laten het werk zien van bijna 100 getalenteerde kunstenaars en musici, kijk ook zeker naar de making of. In 12 dagen is de video ruim 780.000 keer bekeken.

Space Chair Project


Hoewel het gemakkelijk lijkt een stoel de lucht in te sturen met een heliumballon, is deze video behoorlijk overdonderend. Alles is met Toshiba HD camera’s gefilmd. Toshiba en Grey London wilden laten zien dat je met hun nieuwe LCD TV vanuit je luie stoel scherp beeld kunt krijgen. De stoel bereikte een hoogte van 29.952,0864 meter, hiermee werd dit de hoogste commercial ooit gefilmd. Kijk hier en hier voor meer indrukwekkende beelden, feiten, de making of en om te zien waarom deze video sinds afgelopen maandag meer dan 400.000 keer bekeken is.

Microsoft Store Breaks Out Into Song


We hebben ‘m net al voorbij zien komen hier op Marketinfacts: de viral video van Microsoft. In Microsoft’s recent geopende Mission Viejo Store beginnen de werknemers ‘spontaan’ te dansen op de Black Eyed Peas. De meningen zijn verdeeld, maar in de Blogosfeer voeren de woorden awkward, embarrassing en cheesy de boventoon. Be your own judge… Na vier dagen is de video al 496.847 keer bekeken, dus viraal is het in ieder geval wel.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!