Viral Friday Week 44/2009

30 oktober 2009, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

U2 Op YouTube


Als je fan bent van U2 (of Marco’s posting gelezen hebt) heb je misschien een van de grootste live-streamed evenementen van dit jaar al gezien. Afgelopen zondag 25 oktober om half negen werd het concert van U2 in de Rose Bowl in Pasadena live gestreamed naar YouTube, waar het in 16 landen te volgen was. Daarnaast liet YouTube ook de tweets van de kijkers zien. Het concert werd een enorm succes en genereerde 10 miljoen streams uit 7 landen en sinds afgelopen zondag is het concert meer dan 1,3 miljoen keer bekeken op de YouTube-pagina van U2.

Grocery Store Musical


De mensen van Improv Everywhere hebben het weer voor elkaar. Dit keer verrassen zes acteurs niets vermoedende supermarktbezoekers in Queens. De video van de spontane zang en dans actie is in 9 dagen tijd al meer dan 1 miljoen keer bekeken op YouTube. Het in 2001 opgerichte Improv Everywhere is razend populair en heeft al meer dan 85 ‘missies’ volbracht. Deze laatste actie werd gesponsord door het merk Trident Layers: creatieve vrijheid voor de acteurs en geen product placement, maar wel een verwijzing naar de Facebook pagina en het Twitter account van het merk aan het eind van de video.

Assassin’s Creed – Lineage (Part 1)


Assassin’s Creed is een video game ontwikkeld door Ubisoft en kwam in 2007 op de markt. Volgende maand is het eindelijk zover en brengt Ubisoft Assassin’s Creed II uit. Om aandacht voor de game te trekken heeft de game developer ter introductie een drie delige film gemaakt, genaamd Assassin’s Creed Lineage. Lineage verhaalt de inleiding naar Assassin’s Creed II en deel 1 van de film werd in vier dagen tijd meer dan 850.000 keer bekeken op on YouTube (mede omdat de video 24 uur lang in acht landen werd gepushed op de YouTube homepage).

PS3 VS Bravia TV


Sony Australië wilde wat buzz maken rond hun meest recente campagne waarbij ze 25.000 PS3 spel computer weggeven bij aankoop van een nieuwe Bravia TV. En zo besloot Sony een PS3 met 80 kilometer per uur op een Bravia TV af te vuren. Om de buzz op gang te brengen was het Australische technologie weblog Gizmag aanwezig bij het event en bracht (video) verslag uit. De video werd sinds 20 oktober meer dan 1 miljoen keer bekeken.

Yfke Sturm Viral


Een paar dagen geleden verscheen deze video op YouTube, waarin Nederlands topmodel Yfke Sturm ‘strippend’ in een auto te zien is terwijl ze met iemand aan het bellen is. De kans is groot dat deze video niet gelekt is, maar dat het een viral voor Samsung is, aangezien Yfke het gezicht is van de Ladyphone en ze in het filmpje belt met de nieuwe Allure S. Samsung ontkent glashard in een reactie op het bericht van DutchCowboys, wat alles natuurlijk alleen maar verdachter maakt. Binnen drie dagen is de video 94.038 keer bekeken.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!