Viral Friday Week 43/2007

26 oktober 2007, 00:15

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Neon Bible

Neon Bible
De Canadese indie rockband Arcade Fire beleefde hun grote doorbraak in 2004 met het debuut Funeral. De muziekpers was unaniem vol lof over Funeral het geniale debuut van de band en ook collega-muzikanten als Coldplay lieten regelmatig zeer prijzende woorden over de band horen. Begin oktober postte Arcade Fire een cryptische boodschap op hun site. Het bericht was te lezen op BeonlineB.com, wat een anagram blijkt voor ‘Neon Bible’, de titel van het tweede album en de nieuwe single.

In de interactieve videoclip voor ‘Neon Bible’ zijn het hoofd en de handen van frontman Win Butler te zien. Ze bewegen afzonderlijk van elkaar. Klik er op los, want de bezoeker van de site heeft invloed op zijn bewegingen en kan hem zo kunstjes laten doen! (Bron: Adfoblog, Planet.nl, Nu.nl)

Snowball the Cockatoo


Kaketoe Snowball verovert momenteel de wereld met zijn danspasjes! De vogel van Irena en Chuck Schulz, die leeft in het Birds Lover Only Rescue in Schererville, Indiana gaat helemaal los als hij het 11-jaar oude nummer Everybody van de Amerikaanse boyband Backstreet Boys hoort. Snowball tilt zodra de muziek start zijn poten om beurten op en beweegt zijn lichaam en kop ritmisch op de beat. Op Youtube is het filmpje een regelrechte hit met inmiddels bijna 1 miljoen views. Programma’s als Inside Edition en The Morning Show with Mike en Juliet hebben de filmpjes van Snowball al op de nationale Amerikaanse televisie getoond. Snowball is kortom de perfecte ambassadeur van Bird Lovers Only Rescue om zijn vogelvrienden te helpen. Hoeveel donaties dit heeft opgeleverd is niet bekend. (Bron: Dag)

2 Girls 1 Cup


Op internet circuleert er momenteel een nogal ranzig filmpje cq. het goorste filmpje wat je als marketeer ooit zal zien. Wees gerust we gaan ‘m niet linken. Wat wel interessant is, is het nieuwe fenomeen om de reacties van mensen te filmen, wat momenteel en masse op YouTube wordt gedaan! Robert Jensen pikte het fenomeen op en introduceerde het in Nederland met Dennis Storm uit BNN’s Try Before You Die, die hij de bewuste video liet bekijken. Is dit een nieuwe mogelijkheid voor viral marketeers om deze techniek ook in te gaan zetten of op in te spelen?

Ik denk het wel. Uiteraard met wat fatsoenlijker filmpjes zoals Kaffee of misschien iets schokkender zoals Piet Paulusma. De nieuwsgierigheid van mensen en collega’s is al snel gewekt. Je zult het ongetwijfeld herkennen: je bent een hilarisch of schokkend YouTube filmpje aan het kijken op je werk, en voor je het weet heb je 10 collega’s achter je staan, omdat ze toch wel erg benieuwd waren waarom jij zo moest lachen! Bovenstaande reactie is op Youtube zo’n 500.000 keer bekeken. En dit is slechts één van de meer dan 500 videoreacties!!

ING: I Need to Go


Emakina bedacht voor ING België deze spraakmakende viral. Het achterliggende idee? Op internet is alles gratis, dus ook naar het toilet gaan en internetbankieren bij ING. In het persbericht is te lezen: ‘U moet naar het kleinste kamertje in huis terwijl u aan het surfen bent? Ga naar “I Need To Go“, de eerste toiletten op het internet. Man of vrouw, kleine of grote boodschap: “I Need To Go” is voor alles en iedereen gratis. En bij het buitengaan heeft Madame Pipi zelfs een kleine verrassing voor u…’

Het Belgische bureau scoorde eerder met ‘Rent a Wife‘, de campagne die na een verbod vervroegd werd gestaakt, maar internationaal wel in de prijzen viel. (Bron: Standaard, Buzzingbees)

The Internet Stars Are Viral

< /object>
Na Current.TV’s Viral SuperStar en Internet People van Dan Meth komt Cakke Team met een derde ode aan alle internet sterren. TechnoViking, Miss Teen South Carolina, Chris Crocker, Borat, John West zijn slechts enkelen van de vele “Internet Stars” die de revue passeren.

Mercator Pensioensparen


Het Belgische reclamebureau Duval Guillaume maakte dit hilarische spotje. De boodschap: “Dames, vertrouw vooral op uzelf in de toekomst. Spaar voor uw pensioen bij Mercator“.

Live inbreken op de Autocue van Editie NL


Max Cornelisse van het Veenendaalse bedrijf Info Support is terug met een aantal nieuwe technische hoogstandjes! Na een maand geleden de NS dienstregeling gekraakt te hebben, probeert hij nu live op de Autocue van Editie.NL in te breken. Reden voor deze actie is het item over hem in het RTL programma in september. In de tussentijd had Max ook nog even een snelweg plat gegooid. Met de virale campagne probeert het bedrijf IT studenten te vinden, die graag willen afstuderen op het gebied van .Net, Java, Datawarehouse, testing of andere onderwerpen.

Optimus Prime Personalized Message

Optimus Prime Personalized Message
Ter promotie van de nieuwe Transformers DVD op 16 oktober 2007, zijn er 2 nieuwe functionaliteiten aan de officiële Transformers site toegevoegd. De eerste extra mogelijkheid is om een persoonlijk bericht van niemand minder dan Optimus Prime (stem: Peter Cullen) te versturen, die volledig gepersonaliseerd kan worden. Dit bericht kan je vervolgens naar vrienden sturen, per e-mail of naar een mobiele telefoon. De tweede functionaliteit betreft het uploaden van je eigen foto, die je kan pimpen als Autobot of Decepticon. Je ‘paspoort’ kan gedeeld, geëmbed of gedownload worden.

In de eerste week zijn er een record aantal DVD’s verkocht (8,3 miljoen) is te lezen op Entertaintment News International!

Lada Niva: Real?


Reclamebureau Adtomic communication uit Kopenhagen (Denemarken) maakte bovenstaande viral voor de Lada Niva. (Bron: Adsoftheworld)

Webcargo: Grateful Asses


Grappige viral van Webcargo, gemaakt door het Canadese Bleublancrouge uit Montreal. Met Webcargo kan je makkelijk grote bestanden beveiligd naar elk e-mail adres sturen, inclusief ontvangstbevestiging.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!