Viral Friday Week 40/2008

3 oktober 2008, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

5 Friends: Don’t Vote!


In een vijf minuten durend filmpje op het YouTube kanaal 5friendsvote roepen een reeks Hollywoodsterren het Amerikaanse volk op volgende maand naar de stembus te gaan. De artiesten beginnen het Google PSA (Public Service Announcement) filmpje ‘Don’t vote’ met de tekst “Alsjeblieft, stem gewoon niet”. Later beargumenteren ze waarom het zo belangrijk is om juist wel te stemmen. Leonardo DiCaprio eindigt het filmpje met de boodschap: “Ik meen het serieus. Ik weet niet wat ik moet zeggen als je na dit filmpje niet gaat stemmen. Je weet dat je moet stemmen” en de link maps.google.com/vote.

Naast Leonardo DiCaprio zijn ook will.i.am, Jennifer Aniston, Kevin Bacon, Halle Berry, Kate Bosworth, Courteney Cox, Ellen DeGeneres, Jamie Foxx, Dustin Hoffman, Anthony Kiedis, Ashton Kutcher, Eva Longoria, Tobey Maguire, Demi Moore, Natalie Portman, Usher en Forest Whitaker te zien in het spotje, geproduceerd door DiCaprio’s productie maatschappij Appian Way. (Bron: De Morgen)

Homer Simpson Tries To Vote For Obama


Cartoonfiguur Homer Simpson zal tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in zijn woonplaats Springfield op de Democratische kandidaat Barack Obama stemmen. Althans, dat probeert hij. De tekenfilmpersonage probeert te stemmen op Obama, maar de machine verandert tot zes keer toe zijn stem naar John McCain. Uiteindelijk wordt zijn stem in een plas bloed uitgespuugd. Het filmpje is een teaser voor een speciale aflevering van The Simpsons die op 2 november, twee dagen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, zal worden uitgezonden op tv-zender Fox. Het filmpje is sinds 29 september ruim een half miljoen keer bekeken op YouTube. (Bron: NOS)

Search Engine Rap Battle


Het video- en digitale media bedrijf Seedwell maakte ter zelfpromotie de freestyle Search Engine Rap Battle. In 3 rap battles worden de grootste zoekmachines verdedigd en gedist: MSN vs Google, Google vs Yahoo, MSN vs Yahoo!. Wie er gewonnen heeft? Dat wordt 27 oktober bekendgemaakt. Op diverse populaire SEO blogs, o.a. SEOmoz, John Battelle en Search Engine Land, is de virale video te vinden. (Bron: Tilzy.tv)

OHRA: Bassie


Een commercial die je door de enorme buzz niet kan zijn ontgaan. Een vrouw (Sandra K.) die claimde dat clown Bassie haar zwanger had gemaakt, was helemaal niet zwanger. Het hele verhaal was namelijk een reclamestunt voor verzekeraar OHRA, die al langere tijd samen werkt met Bas van Toor. “We hadden wel gehoopt dat ‘het nieuws’ opgenomen zou worden door de andere media, maar dat ze er zo massaal serieus aandacht aan zouden besteden heeft ons overdonderd”, schrijft Bassie op zijn website. OHRA meldt dat de campagne de OHRA meegroeiservice promoot.

Sensoa: Alles Over Seks


Veel jongeren en jongvolwassenen in de leeftijd 15 tot 25 jaar zitten met vragen rond relaties en seksualtieit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel jongeren het risico op een soa niet correct inschatten. Daarom lanceerde Sensoa, een service – en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv in België, de website allesoverseks.be. Om meer bekendheid te geven aan deze website werd de promotiecampagne in de vorm van een videoclip gelanceerd.

De website bundelt 2.500 vragen en antwoorden en 650 trefwoorden. Mocht je vraag daar niet tussenstaan kan je altijd nog anoniem een vraagstellen die binnen 48 uur wordt beantwoord.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!