Viral Friday Week 03/2008

18 januari 2008, 06:02

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Nike: Cristiano Ronaldo vs Bugatti Veyron


Ter promotie van de nieuwe Nike Mercurial Vapor IV schoenen neemt Manchester United speler Cristiano Ronaldo in de nieuwste Nike viral het op tegen één van de spraakmakendste, legendarische en meest geavanceerde auto’s ooit, de Bugatti Veyron met een topsnelheid van 407 kilometer per uur. Zal de Veyron na de verloren race tegen de Eurofighter Typhoon zich herstellen? Of gaat Cristiano Ronaldo winnen met zijn snelle Nike Mercurial Vapor IV voetbalschoenen? De Nike schoenen zijn te koop vanaf 1 februari 2008. De Portugese international scoorde met zijn nieuwe kicks z’n eerste hattrick tegen Newcastle United op Old Trafford vorige week zaterdag 12 januari.

Bloody Omaha


Omaha Beach was de geallieerde codenaam voor één van de vijf (Omaha, Gold, Juno, Utah Beach en Sword) landingszones voor de invasie van Normandië op 6 juni 1944. De Duitsers hadden hun verdediging goed voorbereid en hadden op het strand van ongeveer 5 kilometer lang overal obstakels geplaatst. De landing op Omaha Beach leidde tot grote geallieerde verliezen, maar resulteerde uiteindelijk in een geallieerde overwinning.

Het BBC programma Timewatch met Richard Hammond reconstrueerde de slag bij Omaha Beach op zeer realistische wijze met drie grafische ontwerpers en een minimum budget in vier dagen tijd. Door de massale belangstelling voor de video (660.000 bekeken) heeft de Britse publieke omroep besloten de documentaire nogmaals uit te zenden op zondag 27 januari om 23:20 op BBC2. (Bron: Wikipedia)

Best Street Party Ever


De 16-jarige Australiër Corey Delaney, die afgelopen zaterdag in Melbourne een wild feest gaf, is op slag wereldberoemd. Zijn ouders waren op vakantie, dus besloot de Corey ‘The Partyman’ een feestje te geven voor zijn vrienden. Via MySpace, MSN en SMS nodigde de tiener vrienden uit, die op hun beurt ook weer vrienden uitnodigden. Maar liefst 500 jongeren kwamen opdagen. Het werd een ravage. De politie greep met dertig mensen en een helikopter in, na verontrustte telefoontjes van buren. De schade bedraagt zo’n 13.000 euro. Diverse media en weblogs van over de hele wereld pikten het verhaal op. Niettemin spreekt hij van “het beste feestje ooit”, aldus The Guardian. (Bron: De Telegraaf)

People in Order


Regisseurs Lenka Clayton en James Price maakten voor het Portable Film Festival een viertal korte films getiteld “In just 3 minutes, we meet 100 different people who are arranged according to their age, starting from age 1”. In People in Order wordt getracht om 471 mensen in Groot-Brittannië binnen de categorieën leeftijd, geboorte, liefde en woonplek onder te brengen. In het bovenstaande filmpje van 3 minuten ontmoeten we 100 verschillende mensen, gerangschikt naar leeftijd, te beginnen bij een baby van 1 en eindigend bij een oudere dame van 100 jaar. De video, die op 8 augustus werd geupload naar YouTube, werd afgelopen week massaal geblogd, door o.a. Boing Boing, Digg, Neatorama, PSFK en vele andere. (Bron: Ravage Digital)

The Steve Jobs Macworld Keynote (in 60 Seconds)


Op de jaarlijkse Macworld-beurs in San Francisco heeft Apple-topman Steve Jobs dinsdagavond de dunste notebook ooit onthaald. De MacBook Air heeft een dikte die varieert tussen 1,9 en 0,4 cm, weegt minder dan 1,4 kilogram, beschikt over een 13,3-inch-breedbeeldscherm en een groot toetsenbord, beide met blacklight. Veronica Belmont van Mahalo’s Daily heeft de 90 minuten durende keynote van de Steve Jobs voor de druk bezette internetter in slechts 60 seconden samengevat. In 3 dagen tijd leverde dat een kwart miljoen toeschouwers op. (Bron: Knack.be)

Porsche Cayenne GTS


De Duitse sportwagenbouwer Porsche heeft een tv commercial opgenomen voor de nieuwe Cayenne GTS. Deze zal in de Verenigde Staten tijdens de NFL playoffs zijn tv debuut maken. In de video brult de GTS met zijn 4.8 liter V8 naar zijn bloedbroeders, die gewillig terugbrullen. Slogan

van de commercial: “The bloodlines are unmistakable. The new Cayenne GTS. Porsche there is no substitute”.
De commercial verspreid zich razendsnel over het web en is met name op diverse internationale auto blogs te vinden. Het filmpje is op YouTube in tien dagen tijd meer dan 100.000 keer bekeken.
(Bron: Autoblog.nl)

Rampreizen: Avontuurlijke Reizen tegen Knalprijzen


Een zonvakantie in Sudan? Een all-inclusive reis voor het hele gezin naar Congo voor slechts 84 euro of een avontuurlijke vakantie in Afghanistan voor 99 euro? Sinds 9 januari kan het met rampreizen.nl, het online reisbureau dat reizen aanbiedt naar (post-)conflictgebieden. Het opmerkelijke reisbureau is gelanceerd voorafgaand aan de vakantiebeurs en is een initiatief van communicatiebureau Prospektor dat wordt betaald door ontwikkelingsorganisatie NCDO, de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling.

De actiesite is sinds de start van de campagne door 20.000 unieke bezoekers bezocht. Gemiddeld worden 12 unieke webpagina’s bekeken per bezoek. Na verzending van het persbericht kreeg rampreizen.nl o.a. aandacht op BNR nieuwsradio, NOS Headlines, DAG, VKmag, EditieNL, Reisrevue en diverse andere sites. De publiciteitscampagne zal uitmonden in een Sp!ts-special van 4 pagina’s op donderdag 24 januari. Arnold van Bruggen van communicatiebureau Prospektor laat weten erg tevreden te zijn met de respons zover.

HP Office Orchestra


Afgelopen week is de nieuwe campagne van computerfabrikant Hewlett Packard gelanceerd, getiteld ‘Happy People’ gericht op SME’s in het Verenigd Koninkrijk. Aan de campagne is een complete kantoor make-over ter waarde van £10,000 verbonden. Om een beeld van een geolied kantoor uit te stralen, toont de video een klein team van mensen die met behulp van allerlei kantoorgerei Mozart’s ‘Eine Kleine Nachtmusik’ ten gehore brengen. (Bron: Viralmonitor)

Happy Crashing met Fortis ASR


Verzekeringsmaatschappij Fortis ASR promoot haar autoverzekering met een bijzondere actie: “Happy Crashing“. Producer Eboman mixte diverse autogeluiden en crashbeelden tot een viraal filmpje op de melodie van Walking on Sunshine. Het deuntje is ook als ‘crash tone’ te installeren op je mobiel. (Bron: Angelsfire)

Lynx: Get In There


“In iedere jonge man schuilt een ware verleider” is het motto van ’s werelds populairste deodorant merk, dat in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Australië wordt verkocht onder de naam Lynx en in de rest van de wereld bekend is onder de merknaam Axe. Het Britse reclamebureau Bartle Bogle Hegarty (BBH), dat vorig jaar het ‘digital account’ won, ontwikkelde de actiesite Lynxeffect.com met het thema ‘Get in There’, die diverse ‘weapon of mass seduction’ biedt voor de jonge man.

De site bevat verder nieuws, een mobiele applicatie, widgets en verborgen camera beelden. De campagne wordt ondersteund met homepage takeovers op The Sun, FHM en Heavy, een branded YouTube kanaal, Bebo profielen, Flickr en seeding door Goviral op diverse blogs en het VideoEgg Network. (Bron: NMA.co.uk, The Guardian)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!