Viral Friday Week 36/2008

5 september 2008, 03:50

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Large Hadron Rap


De Large Hadron Collider of kortweg LHC is de nieuwe deeltjesversneller van de Europese organisatie voor kernfysisch onderzoek, CERN, in de buurt van het Zwitserse Genève. Volgende week 10 september worden de eerste protonen in de ondergrondse buizen geïnjecteerd. De eerste hoog-energetische botsingen tussen deeltjes zullen pas na de officiële opening van de LHC, in oktober, plaatsvinden.

De wetenschapsjournalist Kate McAlpine maakte een informatieve, leerzame en amusante rap over de LHC, die met ruim 1 miljoen views na één maand, bijzonder populair is op YouTube. Ook CERN woordvoerder James Gillies is in zijn nopjes met de rap en aandacht. “We love the rap” laat hij weten tegenover The Telegraph. Diverse invloedrijke blogs en kranten hebben inmiddels geschreven over Kate’s rap initiatief, o.a. Engadget, Boing Boing, Slashdot, Chicago Tribune en IT Wire. (Bron: Teleac, Telegraph)

YouTube in 1985


YouTube leden BeanerLaRue en XgobobeanX nodigden Matt Koval, director van internet commercials en viral videos, uit om samen te werken aan een video. Aangezien er nog geen idee op tafel lag, besloot Matt zelf een script te schrijven: YouTube in 1985. BeanerLaRue, XgobobeanX en YouTube ster Nalts stuurden hun materiaal digitaal naar Matt, die bovenstaande video als eindresultaat ervan maakte. Het komische filmpje, na anderhalve week ruim 600.000 keer bekeken, haalde al snel de featured sectie op YouTube.com. Onder andere The Guardian, Google Blogoscoped, VKmag en Bright plaatsten de video, hoe YouTube er uitgezien zou hebben 20 jaar voor oprichting.

I Google Myself


I Google Myself is een hilarische en populaire internet parodie video over online dating door schrijver en acteur Erik Weiner uit San Francisco. In het filmpje gebruikt Erik zijn uitgebreide kennis van Web 2.0 sites om een date te vinden. En dat blijkt niet altijd zo makkelijk. Erik schreef de teksten van de rap samen Jordan Allen Dutton. Mark Weiner verzorgde de muziek en Yung Mars de beat. (Bron: Mahalo, Flabber)

Will It Blend? Nike


Will It Blend is de zeer succescolle viral marketing campagne van het Amerikaanse Blendtec, maker van o.a. blenders. Wekelijks laat CEO Tom Dickson in een 2 minuten durende infomercial de kracht zien van zijn product door o.a. een iPod, iPhone 3G Chuck Norris en Bic Lighters in de blender te stoppen. Nike vroeg deze week aan Tom de Nike Air Max 360 te blenden. Will It Blend?

Chasing Bolt


Usain Bolt, de snelste man op aarde, daagt je uit in de advergame Chasing Bolt op PumaRunning.com! Om de drievoudig olympisch kampioen te verslaan dien je als een dolle de spatiebalk en pijltoetsen te gebruiken. Lukt het jou de 100 meter tijd van Usain Bolt op de Olympische Spelen 2008 in Beijing te verbeteren?

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!