Viral Friday Week 35/2007

31 augustus 2007, 00:26

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Miss Teen USA 2007

De titel Miss Teen USA ging aan haar neus voorbij, maar Miss South Carolina kreeg aanzienlijk meer publiciteit dan de nummer één, met haar historische antwoord op één van de kennisvragen tijdens de show. In de nationale schoonheidscompetitie voor meisjes tussen 15 en 19 jaar werd Lauren Caitlin Upton gevraagd waarom ze denkt dat zo weinig Amerikanen de Verenigde Staten kunnen aanwijzen op de wereldkaart. “Ik denk persoonlijk dat Amerikanen dat niet kunnen omdat sommige mensen geen kaart hebben”, antwoordde de blondine. Vervolgens wist de 18-jarige miss helemaal niet meer wat ze aan het vertellen was.

Binnen 6 dagen is het filmpje maar liefst 15 miljoen keer bekeken op Youtube! Diverse belangrijke weblogs, o.a. Boing Boing, Perez Hilton, Ze Frank, Flabber, AOL Newsblog plaatsten het filmpje, zodat het een enorme virale spurt maakte. Lauren kwam in het Amerikaanse ochtendprogramma The Today Show uitleggen, wat er mis was gegaan en waagde een succesvolle nieuwe poging. Ook Late Night host Jimmy Kemmel probeerde de mysterieuze zinnen te ontrafelen. De nodige parodieën: Parents of Miss Teen South Carolina, Miss West Carolina speaks out, Miss Teen South Carolina Calls 911 en Tube Map for Miss South Carolina mochten natuurlijk niet ontbreken (Bron: Telegraaf, QuoteNet)

Show me your Sloggi

Sue Zero
‘Maak van je achterwerk een waardevol voordeel’ is te lezen op de website smys.sloggi.com. De Duitse ondergoedfabrikant is met “Show me your Sloggi” een merkwaardige competitie begonnen. Vrouwen in de 27 deelnemende landen kunnen foto’s van hun achterwerk ter beoordeling uploaden op de site. De billen krijgen van de sitebezoekers een cijfer tussen de 1 en de 10. De website is sinds begin deze maand in de lucht en hoewel de mediacampagne in Nederland nog van start moet gaan, hebben al meer dan 50 Nederlandse vrouwen hun melkwitte pronkstukjes ter beoordeling geplaatst. De tien mooiste billen van Nederland worden in oktober uitgenodigd voor de grote finale. De winnares krijgt een plek op de nieuwe billboard en een scooter.

In Zweden is inmiddels ophef ontstaan over de online competitie. Veel Zweden vinden het een pornografisch evenement. Wereldwijd hebben al vijftien miljoen mensen hun stem uitgebracht. Ook in Alexa is te zien, dat de site erg goed scoort. (Bron: De Pers, Emerce)

Google Gmail viral

Google vroeg een maand geleden aan haar gebruikers om een clip van 10 seconden in te sturen, voor een kettingvideo voor haar e-mail dienst Gmail. Meer dan 1100 video’s werden ingezonden uit 65 landen! Doordat de video ook wordt gepromoot in Gmail (ingelogde gebruikers zien bovenaan “Bekijk onze video!“) gaat het hard met de viral video. Huidige stand na 2 dagen: 1,3 miljoen views. Google heeft ook alle ingezonden video’s in Google Maps gezet, wat zorgt voor een mooi overzicht op de wereldkaart. Alle videoreacties zijn natuurlijk ook overzichtelijk in Youtube te bekijken. Zie hierboven het resultaat.

Tanja Dexters vs Els de Schepper

Een oefensessie waarin ex-Miss België Tanja Dexters paaldansles geeft aan comedienne/zangeres Els De Schepper loopt danig uit de hand. Dexters leert de Schepper hoe ze zich omgekeerd aan de paal naar beneden kan laten schuiven. Ze doet het kunstje even voor, waarna Els De Schepper aan de beurt is. Ondanks haar belofte dat ze groentje de Schepper zal vasthouden, laat Dexters haar leerling op het cruciale moment aan haar lot over. Els de Schepper komt onzacht in aanraking met de grond, is niet te spreken over de gebrekkige begeleiding van Tanja Dexters en deelt haar een paar rake klappen uit. Dexters laat zich niet onbetuigd, waarna de twee vrouwen een ‘catfight’ starten.

In tegenstelling tot wat veel surfers eerst dachten, is de catfight van De Schepper en Dexters fake. Het filmpje, dat ondertussen meer dan 500.000 keer bekeken werd, is een promotiestunt voor de nieuwe theatershow van de Schepper: ‘Supervrouw’. Supervrouw gaat in september van start.
Zie ook “The making of” (Bron: Eventplanner)

Adios Amsterdam

Zondag nam Wesley Sneijder rond de wedstrijd Ajax – SC Heerenveen officieel afscheid van het Ajax-publiek, maar Wesley Sneijder zag alvast tijd om via een persoonlijke videoboodschap afscheid te nemen van de club en de stad waar hij zich als voetballer in de belangstelling speelde van Real Madrid. Op zijn officiële site heeft de ex-Ajacied nog een persoonlijk bericht achtergelaten, zo is te lezen. Zo schrijft hij “Afscheid nemen valt altijd zwaar, zeker als je ergens vanaf je jonge jaren hebt mogen rondlopen. Het waren ontzettend mooie jaren met heel veel mooie voetbalmomenten die we samen hebben kunnen delen.”. Tenslotte wenst hij Ajax veel succes en wat betreft de Champions League schrijft hij “dat moet lukken” …

In de video figureren verder zijn oud-ploeggenoten Klaas-Jan Huntelaar en Urby Emanuelson. De Youtube teller staat inmiddels op zo’n 100.000 views. (Bron: Sportweek)

Huntelaar, Sneijder & Emanuelson

Na Oregon en Rooney Manor is de ‘Put it where you want it tour’ van Nike ter promotie van de Total90 Laser voetbalschoenen aangeland in Nederland! Het Amerikaanse sportmerk strikte de voetballers Huntelaar, Sneijder & Emanuelson om zich uit te leven in Amsterdam. In een drietal filmpjes zijn we ze ballen langs de grachten, bij een roltrap en halen ze een geintje uit met een fan.

Camp Okutta

Onlangs is een actiesite en promotiefilm voor Camp Okutta in Toronto, Canada gelanceerd. Camp Okutta is een vakantiekamp voor kinderen waar ze eens wat anders leren dan het bouwen van boomhutten. In Camp Okutta leren kinderen namelijk mijnen ruimen, schieten met AK-47 geweren en andere nuttige zaken die nodig zijn voor een klein privé leger.

Natuurlijk bestaat Camp Okutta niet echt en is het een onderdeel van de online campagne van War Child. De actiesite en het promotiefilmpje van Camp Okutta zijn zo in elkaar gezet dat het de sfeer heeft van een normaal vakantiekamp. War Child wil hiermee aantonen hoe ’normaal’ dit soort kampen in Afrika zijn. Deze sterke online campagne moet de awareness over dit soort kampen vergroten en eraan bijdragen dat dit soort gruwelijkheden snel ten einde komen. (Bron: Brandactivation)

It’s a Nikon

In België woedt momenteel een politieke crisis. Vlamingen en Walen staan lijnrecht tegenover elkaar bij pogingen om een nieuwe federale regering te vormen. Na het mislukken van christen-democraat Yves Leterme om een regering te vormen, zit Koning Albert II met de handen in het haar. Om voortgang in de onderhandelingen te bewerkstelligen, heeft de Koning een aantal politieke zwaargewichten om hulp gevraagd, waaronder oud-premier Jean-Luc Dehaene. Diverse bedrijven proberen in te haken op de politieke crisis. Zo kwam IKEA met een erg pakkende affiche.

Camerafabrikant Nikon ging nog een stapje verder, door een fotograaf met zijn zoomlens een leesbaar shot te laten maken van een geheime nota van Jean-Luc Dehaene. Het filmpje dat op Youtube was beland werd maandagavond getoond op het VRT journaal, en daarbij kwam het logo van Nikon, het merk van de camera, zowat fulltime in beeld. Reclamebureau Duval Guillaume bedacht de actie. (Bron: Elsevier, Asfaltkonijn)

Subaru Impreza WRX 2008

Ter promotie van de Japanse Subaru Impreza WRX 2008 heeft DDB Canada een viral commercial en een minisite ontwikkeld voor Subaru Canada, als antwoord op Volkswagen’s Unpimp your Ride campagne van Crispin Porter + Bogusky. Subaru is sinds vorig jaar met een aantal Duitse merken, in een heuse “Ad war” verwikkeld. De muziek in de commercial is Falco’s Rock Me Amadeus. The tagline: “The Japanese car the Germans wished they’d made”. (Bron: Automobil-blog)

Bullet Proof Baby

Bullet Proof Baby Industries is een Amerikaans bedrijf dat zich richt op de optimale bescherming van baby’s. Stella Stevenson, oprichtster en CEO van het bedrijf lanceerde een reeks producten ter bescherming van baby’s in de steeds gewelddadiger Amerikaanse samenleving. Ze verkoopt naast kogelwerende buggy’s ook gasmaskers, bom dekens, kogelvrije jassen voor baby’s. (Bron: Presurfer.blogspot.com)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!