Viral Friday Week 02/2009

9 januari 2009, 09:22

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

One Year In 40 Seconds


In 2005 maakte Eirik Solheim uit Oslo het hele jaar door foto’s van de wereld buiten zijn raam. Het resultaat mocht er zijn en eind 2007 besloot hij het experiment te herhalen, maar dit maal met een betere camera (een Canon 400D) en van een andere locatie. Vanaf zijn balkon schoot Eirik gedurende het hele jaar 2008 zijn kiekjes die hij samengevat heeft in een 40 seconden durend filmpje. De video is ook in HD kwaliteit te bekijken op Vimeo, en voor de liefhebber heeft Eirik ook een twee minuten durende versie gemaakt. Het filmpje is erg populair en sinds tweede kerstdag al 2,5 miljoen keer bekeken op YouTube, Break en Vimeo.

Heineken: Walk in Fridge


Bierbrouwer Heineken heeft een hilarische nieuwe commercial bedacht. Waar vrouwen hun walk-in-closet graag tot de nok gevuld zien met kleren en schoenen, denken mannen daar toch net iets anders over. De commercial is ruim 1,5 miljoen bekeken op YouTube, MetaCafe, Break en Geenstijl.

Robbie Madison’s Amazing Record Jump


De Australische Freestyle motorcrosser Robbie Madison heeft op Oudjaarsdag zijn grootste droom in Las Vegas in vervulling laten gaan. Met zijn motorfiets maakte hij een 100 meter hoge, bijna verticale sprong om zo bovenop een replica van de Arc De Triomph te landen. Alsof dit nog niet spectaculair genoeg was keerde Madison zijn motor en sprong terug de ramp op om op de grond te landen. Robbie droeg zijn sprong, die live werd uitgezonden op de Amerikaanse sportzender ESPN, op aan zijn grote voorbeeld Evel Knievel, de recent overleden (69) en wereldberoemde stuntman. De video van de spectulaire sprong krijg online veel bekijks, namelijk 1,6 miljoen kijkers via Break en YouTube. (Bron: Elbo.ws)

A message from John Lennon (OLPC)


Ex-Beatle John Lennon maakt 28 jaar na zijn dood zijn opwachting in een tv-commercial voor de Amerikaanse liefdadigheidsinstelling One Laptop per Child (OLPC). In het spotje spoort de digitaal gecreëerde Lennon Amerikanen aan om een laptop van het OLPC-project te doneren aan kansarme kinderen in derdewereldlanden. (Bron: ZDnet, Computer Idee)

MacBook Wheel


Echte Apple fans kunnen hun blijdschap niet op nu Apple alweer een nieuwe, glimmende computer uitgebracht heeft; de MacBook Wheel. Deze nieuwe laptop kenmerkt zich door het ontbreken van een toetsenbord. In plaats daarvan heeft de Wheel een groot click wheel. Door het wiel en de Finder techniek zijn al je bestanden nooit meer dan een paar honderd wielklikken bij je vandaan en typ je een hele e-mail in 45 minuten! (Bron: TUAW)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!