Viral Friday Week 02/2008

11 januari 2008, 02:06

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Bill Gates’ Last Day


Microsoft oprichter Bill Gates hield afgelopen zondag zijn twaalfde en laatste ‘keynote speech’ in het Palazzo over de producten van de toekomst op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. In juli 2008 zet hij definitief een punt achter zijn carrière bij Microsoft om zich full-time te gaan toeleggen op zijn liefdadigheidsfonds “The Bill & Melinda Gates Foundation“.

Voorafgaand aan zijn openingsspeech liet Gates het publiek een hilarisch zeven minuten durend filmpje zien, waarin de laatste werkdag van Gates bij Microsoft getoond werd. Diverse beroemdheden verleenden hun medewerking aan het afscheidsfimpje, waaronder Brian Williams, Steve Ballmer, Matthew McConaughey, Robbie Bach, Jay-Z, Bono, Steven Spielberg, George Clooney, Jon Stewart, Kevin Turner, Hillary Clinton, Barack Obama, Al Gore, Ray Ozzie en Craig Mundie. Aan het eind van de avond wordt Bill, mét een elektronische speelgoedgitaar van het spel Guitar Hero in de hand, begeleid door ex-Guns N’ Roses gitarist Slash. (Bron: De Morgen)

Mark Malkoff Lives in IKEA


Acteur, komiek en filmmaker Mark Malkoff (31) zocht een goedkope manier om te overnachten in New York City, aangezien zijn eigen appartement gedesinfecteerd moest worden. Bij zijn vrienden kon hij niet overnachten en hotels zijn buitengewoon duur in de Big Apple. Zijn echtgenote had wel een adresje gevonden, maar Mark wilde iets anders. Het leek hem wil interessant om een week door te brengen in een IKEA winkel. In geen miljoen jaar had hij gedacht dat de Zweedse woonketen zou toestemmen, maar sinds 7 januari j.l. woont Mark voor een week lang in de Ikeawinkel in New Jersey! Hij moet echter zijn spullen wel delen met het winkelend publiek. Malkoff mag nog blijven tot zaterdag middernacht. Hij wordt gevolgd door een cameraploeg. Het verslag van zijn avonturen is te vinden op de website: MarklivesinIKEA.com.

Malkoff verwierf eerder bekendheid door de documentaire “171 Starbucks“, waarin hij alle “koffieshops” in Manhattan op één dag aandoet. (Bron: Het Laatste Nieuws, Zoetheid.web-log.nl)

Cloverfield Clues


Volgende week vrijdag 1-18-08 gaat de mysterieuze film van producent J.J. Abrams, de man achter de series Alias en Lost, eindelijk in première. Al meer dan een half jaar doen de wildste geruchten over dit geheimzinnige project de ronde, na het vertonen van een teaser trailer in juli 2007. Het is bekend dat de bioscoopfilm gaat over een monster dat New York aanvalt, en dat alles wat de kijker ziet met videocamera’s gefilmd lijkt te zijn door ooggetuigen net als in “The Blair Witch Project“. Om wat voor monster het gaat is nog steeds onduidelijk.

Naast de websites (zoals slusho.jp en tagruato.jp) en teaser trailers, die afgelopen jaar zijn gelanceerd door Paramount Pictures verscheen afgelopen week ook een achttal virale nieuwsvideo’s op internet. Ze berichten allemaal over een aanval door het Cloverfield monster op het booreiland Chuai Station in de Atlantische Oceaan. Vanaf 24 januari 2008 draait de film ook in de Nederlandse bioscopen. (Bron: MovieMarketing)

Whopper Freakout (Ghetto Version)


Een maand geleden bedacht Crispin Porter + Bogusky uit Miami de geniale marketingstunt: ‘Whopper Freakout‘. Middels een verborgen camera werden de reacties gefilmd van klanten, die te horen krijgen dat de Burger King voorgoed gestopt was met het serveren van de beroemde Whopper sandwich. In het zeven minuten durende filmpje reageerden diverse Amerikanen erg teleurgesteld, boos en verdrietig. Stand-up comedian Asa Thibodaux uit Minneapolis bedacht samen met zijn vrienden K-Jay & Kevin Craft de hilarische spoof “Whopper Freakout (Ghetto Version)”. In 3 weken tijd werd de video op YouTube en MySpaceTV zo’n half miljoen keer bekeken.

Firefox Users Against Boredom


Ter promotie van Firefox, heeft Mozilla voor de populaire internetbrowser een virale marketing campagne gelanceerd, getiteld “Firefox Users Against Boredom” om Internet Explorer gebruikers te lokken. Als onderdeel van de campagne heeft de maker van Firefox ook een virale video “Rise Up! Rise Up!” opgenomen met diverse internet beroemdheden, o.a. Tay “Chocolate Rain” Zonday en Leslie Hall van “Gem Sweater“. In het nummer laten de sterren weten dat IE, maar een saaie optie is en Firefox internetters veel gelukkiger maakt. Op het fake blog w

ordt dit met diverse statistieken t.o.v. Internet Explorer aangetoond.

The End of the World


President George W. Bush is momenteel op rondreis in het Midden-Oosten om in zijn laatste jaar als president van de Verenigde Staten vrede te stichten tussen o.a. de Palestijnen en de Israëliërs om niet als slechtste president de geschiedenis in te gaan. YouTube gebruiker rx2008 laat graag de wereldleiders met name Bush en Blair met hun eigen woorden iets anders zeggen. Zo maakte hij eerder de mashups: The Clash – Should I Stay or Should I Go met Blair/Brown, U2 – Sunday Bloody Sunday en John Lennon – Imagine/Lou Reed – Walk on the Wild Side met Bush. Zijn nieuwste creatie is REM’s “The End of the World” gezongen door George W. Bush himself!

SP: Nu is de tijd

SP: Nu is de tijd
De SP is het nieuwe jaar gestart met een ledenwerfcampagne. Met meer dan 50.000 leden is de partij van Jan Marijnissen de derde partij van het land in grootte. Alleen CDA (69.000) en PvdA (61.913) hebben meer leden. Na “Stuur Jan op Pad“, “Help Jan ff en “Hou Jan niet voor jezelf” komt de Socialistische Partij wederom met een virale movie, ditmaal getiteld Nu is de tijd. Na de persoonlijke brief, het SMSje, het verkiezingsbord wordt de viral nu gepersonaliseerd door één van de obers, die je naam roept.

Als nieuw lid (5 euro per kwartaal) ontvang je als welkomsgeschenk een ”uniek Thonik-designhorloge” met de bekende tomaat erop, om zo altijd bij de tijd te zijn. De campagne is afgelopen woensdag gelanceerd, en volgens de SP hebben al vele tienduizenden mensen het filmpje bekeken en doorgestuurd. (Bron: SP, Reclamewereld.blog.nl)

Carlsberg Sport


Op YouTube is een eerste preview te vinden van Carlsberg’s nieuwe sportdrankje: Carlsberg Sport. Begin deze week introduceerde de Deense brouwer het nieuwe sportdrankje. Met een miljoenen investering hoopt de brouwer snel in de smaak te vallen bij de Denen en in korte tijd grote naamsbekendheid te vergaren. Alle zeilen worden daarom bijgezet om de juiste doelgroep te bereiken en Carlsberg Sport van een markante positie te verzekeren ten opzichte van de zware concurrentie in de Lemon/Lime categorie van de frisdrankenindustrie. Tegelijkertijd verwijdert Carlsberg haar frisdrank Onside uit de schappen. Dit is geen succes geworden. (Bron: Markedsforing)

Wonderbra: Optical illusion


Vorig jaar scoorde Wonderbra twee virale hits in de Viral Friday: In maart met de slecht functionerende abri en in november met de Wonderbra parodie op de Cadbury campagne. De subtiele Spaanse viral van Euro RSCG Barcelona haalde het niet. De nieuwste viral van het lingerie merk doet het redelijk goed met 25.000 views in drie dagen tijd.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!