Viral Friday Week 02/2007

12 januari 2007, 20:39

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Kwik-fit: Piet Paulusma

Na de ophef over de doodverklaring van Felix Meurders door Geenstijl, zorgde het shocklog 2 dagen later opnieuw voor beroering door een filmpje te plaatsen, waarin de bekende SBS6 weerman Piet Paulusma wordt overreden.

Al snel bleek dat het een viral betrof van garagebedrijf Kwik-Fit ter promotie van de winterbanden campagne, die vervroegd en verknipt in de publiciteit was gekomen. In het aangepaste filmpje die op de site van Kwik-Fit te zien is, krabbelt de weerman na de aanrijding weer overeind en meldt dat ‘de kans op een ongeluk kleiner is wanneer je winterbanden gebruikt.’ Dat de video populair is blijkt wel uit de meer dan 30 uploads bij YouTube en de kwart miljoen views op GeenStijl.

Domino’s Pizza/eBay

e

Begin januari verscheen er een filmpje van Mackenzie op verscheidene weblogs, waarin en verwend blond meisje te zien is, die van haar vader een gloednieuwe rode Saab 9-3 Aero Convertible cadeau krijgt voor haar verjaardag.

Ze is er totaal niet blij mee, want ze wilde juist een blauwe! Een paar dagen later verschijnen ook de overige 3 delen. In het laatste filmpje is te zien dat ze uiteindelijk de blauwe Saab heeft gekregen en ze de rode auto voor slechts $9,99 op eBay plaatst. De viral is onderdeel van de Anythinggoesdeal campagne van Domino’s Pizza in samenwerking met eBay, waarbij de pizzaketen voor maar liefst $250,000 aan artikelen (o.a. iPod Nano, Flatscreen TV etc) verkoopt voor slechts $9,99!

De actie loopt nog tot 5 februari.

Opel Billboard stunt

Naar goede gewoonte blaast Opel haar saloncampagne reeds enkele jaren op gang met een evenementiële actie. Dit jaar werd het internet als uitvalsbasis gekozen.

In heuse guerrillastijl werd er een filmpje opgenomen waarin we zien hoe een aantal vrienden erin slagen om ’s nachts een 36m2 paneel (12m op 3m!!!) te stelen. Het filmpje met een hoog ‘home made video’ gehalte probeert de kijker te laten geloven dat ze werkelijk naar de diefstal van een reclamepaneel zaten te kijken.

Kodak

Eerder deze week berichtte Marco al over de uitgelekte video van Kodak. Wat begon als een interne presentatie van Kodak voor Wall Street Journal’s D: All Things Digital in juni 2006, is inmiddels volgens AdvertisingAge een viraal succes op YouTube.

Het betreft een video waarin een ingehuurde acteur een presentatie geeft over de geschiedenis van Kodak en op een bepaald moment doorslaat en gepassioneerd begint te vertellen over de markt-veranderingen en hoe Kodak daarop inspeelt:

Bekijk het artikel: “Kodak: Only this time, it’s digital!

Annika from Sweden

Rond Kerst werden internetters getracteerd op de sexy Annika, die zich met Zweeds accent introduceert: “Hi everybody, I’m Annika from Sweden, and I wish to all the world a merry Christmas and a happy new year”. De viral “Greetings from Annika” is een promo voor de Kenwood MP3 speler.

Mia Rose

Na Esmee Denters is de Britse Mia Rose de nieuwste zangsensatie op YouTube. Met maar liefst 4 video’s in de YouTube week top 20 en inmiddels 20.000 abonnees is het één van de populairste channels op dit moment. Bekijk alle video’s van Mia Rose.

Monoface

monoface

Hoe val je op tussen alle interactieve kerst en nieuwjaarskaarten/video’s? Reclamebureau Mono uit Minneapolis ontwikkelde Monoface: een interactief gezicht, waar je alle werknemers van Mono naar hartelust met elkaar kunt mixen! Klik op de mond, neus, hoofd en ogen om een uniek gezicht te creëren voor het nieuwe jaar. In totaal zijn er maar liefst 759.375 mogelijkheden!

Wii vs PS3

Nintendo haakt met haar promotiecampagne van de Wii slim in op de bekende PC vs Apple commercials. Waar de Sony PS3 met de nodige tegenslagen te kampen heeft gaat het met de Wii uitstekend. Sinds een aantal dagen circuleert er video op internet genaamd “Wii Sex” die toont dat die nieuwe “Wii-controller” ook op een minder conventionele manier gebruikt kan worden.

Oxfam vs Starbucks

Actievoeren 2.0 noemde Jeroen Mirck van Adfoblog het. Ook Emerce wijdde er een uitgebreid artikel aan. Oxfam had de kerstdagen uitgekozen om een campagne te starten tegen Starbucks betreft de Ethiopische koffieboeren. Starbucks reageerde direct met 2 video’s op de beschuldigingen van Oxfam. Oxfam heeft het spotje inmiddels verwijderd en vervangen door een video met Oxfam America President Raymond C. Offenheiser.

Bic

BIC, producent van o.a. pennen, aanstekers en wegwerpscheermesjes, heeft in Frankrijk op 5 januari de virale blog “3 fines lames” gelanceerd. Vanksen Media adviseerde BIC om 200 mannelijke bloggers in de doelgroep 15-35, waaronder het invloedrijke Franse Pointblog, uit te nodigen voor een exclusieve voorpremière. De campagne bevat 4 virale video’s, waarvan “(Boob) Explosion” het zeer goed doet in de blogosfeer.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!