Viral Friday Week 29/2009

17 juli 2009, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

United Breaks Guitars


Dave Carroll is zanger in een band genaamd Sons Of Maxwell (liedjes luisteren kan op hun YouTube kanaal). In de lente van 2008 reisde de band met vliegmaatschappij United naar Nebraska. Lang verhaal kort (de lange versie kan je lezen op Carroll’s blog): Dave had een hele dure gitaar bij zich en die kreeg een ruwe behandeling van het bagage personeel. Resultaat is dat de guitaar kapot is en Dave geen geld krijgt van United. Dave reageerde door een liedje te schrijven over de ervaring, en nu voelt United de kracht van social media. Iedereen die regelmatig vliegt kan zich wel inleven in het verhaal van Dave, en dat leidt tot bijna 3.2 miljoen kijkers op YouTube in 11 dagen tijd en liefst 15.486 comments onder de video.

Office 2010: The Movie


Microsoft is de laatste tijd veel in het nieuws. Windows 7 buzz, Project Natal, laptop hunters en dan nu Office 2010 inclusief een spannende teaser en trailer. De teaser en trailer lijken gemaakt te zijn voor een nieuwe film (denk aan veel actie) en zijn op momenten zelfs erg grappig. Oud-bekende Clippy is niet meer en nu is de strijd geopend op een hacker die een nieuw lettertype heeft losgelaten op het internet. Een vermakelijke trailer waarna men naar de site wordt verwezen. Het grote nieuws aan Office 2010 zijn de Office Web applications: lichtere versies van Word, PowerPoint en Excel die gaan concurreren met Google Docs.

Bleeding Billboard


De locale overheden van Franklin District Council en Papakura District Council in Nieuw Zeeland hebben opvallende maatregelen genomen om het aantal fatale auto-ongelukken terug te dringen. De hevige regenval na de zomer veroorzaakt de meeste dodelijke ongelukken op de wegen. In een poging om dit aantal terug te brengen, is er een billboard geplaatst. Op dit billboard is een jongentje afgebeeld, die bloed huilt wanneer het regent. De boodschap hierbij is: “Rain changes everything. Drive to the conditions”. Colenso BBDO is verantwoordelijk voor het billboard en kreeg hiervoor een Bronzen Design Lion op het Cannes International Advertising Festival. Het nieuws van het bloedende billboard werd opgepikt door lokale, nationale en zelfs internationale media en creëerde hiermee grote awareness voor slechte weersomstandigheden en rijgedrag. Online is de video alleen al op YouTube bijna 1 miljoen keer bekeken. Sinds het billboard geplaatst is zijn er in Papakura geen dodelijke slachtoffers meer gevallen.

The PEN Story


We schreven er al over op ViralBlog: the PEN story. Voor het 50 jarig jubileum van de PEN camera’s heeft Olympus een stopmotion video gemaakt. Voor de film zijn 60.000 foto genomen, 9.600 afgedrukt en vervolgens 1.800 opnieuw geschoten. En er wordt geen gebruik gemaakt van special effects of post-productie. Binnen twee weken is de video alleen al op YouTube meer dan 670.000 keer bekeken met veelal positieve reacties, zowel op de film zelf als het begeleidende liedje. Naast de video, maakte NEUE DIGITALE GmbH de website voor de PEN story, waar je ook het liedje van Johannes Stankowski kunt downloaden.

O.M.G.I.G.P: Internet Explorer 8


Niet alles ging zoals gepland voor Microsoft. De recentelijke gelanceerde campagne “Browse Better” ter promotie van Internet Explorer 8 vertoonde verschillende filmpjes waarin Dean Cain 4 verschillende “Special Internet Service Announcements” verkondigde. Eén filmpje ging voor veel mensen te ver: het filmpje toont een vrouw die braakt nadat ze de laptop van haar man pakt. De reacties waren gemengd, maar het overgrote deel vond het te ver gaan. Microsoft was genoodzaakt het filmpje terug te trekken. Echter, dit ene filmpje is verantwoordelijk voor 57% van alle views van de gehele campagne en bijna 60% van commentaar gaat over dit filmpje. Met meer dan 800.000 views is het de meest succesvolle film van de Browse Better campagne. Misschien was het wel gepland; we zullen het (vooralsnog) niet weten. Viraal succes heeft het in ieder geval wel.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!