Viral Friday Week 29/2007

20 juli 2007, 10:28

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Dodge

De Nederlandse reclame viral, gemaakt door FHV BBDO, waarin een hond tegen een Dodge Nitro plast en geëlektrocuteerd wordt, is op gezag van Chrysler van YouTube afgehaald. De autofabrikant heeft inmiddels zijn excuses gemaakt voor het filmpje, melden diverse nationale en internationale nieuwssites. Afgelopen week verspreidde de viral video zich razendsnel op blogs wereldwijd, op o.a. Fok, Jaggle, VKmag, Autoblog.nl, Autoblog.com, Jalopnik, MotorSpain.com en TechEBlog.com. Woordvoerder Huub Dubbelman van Chrysler Nederland vertelt dat men het merk “krachtig en met humor wilde neerzetten”. Het filmpje was al een paar weken op YouTube te zien en zeer geschikt voor de Nederlandse markt. Pas toen de viral video actief werd geseed door een social media specialist en ook op populaire Amerikaanse auto blogs werd geplaatst, werd het een probleem. Chrysler Amerika vond het spotje van ‘extreem slechte smaak‘ getuigen en adviseerde Nederland om het filmpje te laten verwijderen (middels DMCA notices) via YouTube. De drie betreffende filmpjes werden verwijderd. Maar inmiddels duiken er weer nieuwe versies op. Niet verwonderlijk als een viral “gebanned” wordt. Inmiddels verspreid het nieuws zich als een olievlek over de rest van de wereld …

Reclames met de strijd tussen dieren en auto’s doen het overigens goed bij automakers. Zo zagen we eerder de legendarische Ford Sport Ka virals, Honda Joymachine, Mazda3 en Opel Astra GTC, die enige gelijkenis vertonen met het gewraakte filmpje. (Bronnen: Elsevier, Reclamewereld.blog.nl, Marketingfacts.nl)

The Simpsons Movie

Het marketingbudget voor de nieuwe Simpsons Movie die eind juli in Amerika in première gaat lijkt wel onuitputtelijk. Twee weken geleden scoorde de Simpsons Movie al een Top 3 notering in Viral Friday, met de Vrijheidsbeeld viral. Wie dacht dat dit de climax zou worden van de gelikte movie marketing guerrilla campagne, heeft het mis. De promotiecampagne van de nieuwe Simpsons film komt nu pas op stoom! Rohit Bhargava van Influential Marketing Blog heeft een zeer gedetailleerd overzicht gemaakt van alle promotie activiteiten rondom de The Simpsons Movie. Inmiddels zijn ook een 3 tal nieuwe virals opgedoken, “Exclusive: Hollywood Sign Vandalized with Donut!“, “Exclusive: Seattle Space Needle Vandalized with Donut!!!!” en “60 meter Homer Simpson in England“. Ook in Nederland zijn diverse media vatbaar voor de Simpsons manie. Zo plaatste De Pers afgelopen woensdag een afbeelding van Homer in het het Britse Dorset op zijn voorpagina, waar hij prominent staat naast de kalkfiguur van de beroemde reus van Cerne Abbas. (Bronnen: Viralavatar)

Obama Girl vs Giuliani Girl

Na de enorm succesvolle video “I Got a Crush…On Obama” van Obama Girl, die in week 25 de nummer 1 positie behaalde in de Viral Friday Top 10, krijgt Amber Lee Ettinger deze keer geduchte concurrentie van Giuliani Girl (Adelina Kristina Spencer). Op het

Barelypolitical YouTube kanaal zijn ook outtakes te vinden van de nieuwe hit.

To Blog or Not To Blog?

De Nederlandse muzikant en zanger Maurits Fondse maakte het nummer To Blog Or Not To Blog, een ode aan de weblog. Petra de Boevere plaatste afgelopen zaterdag de potentiele zomerhit op Marketingfacts. Vervolgens plugde Marco Derksen het nummer in zijn Twitter netwerk en sinds het weekend ging het hard. To Blog Or Not To Blog werd massaal op weblogs en bij radiostations geplugd om er de eerste Nederlandse webloghit van te maken. Radio-Online draaide het nummer o.a. in haar radiouitzending. De videoclip van ‘To Blog or not to blog’ is inmiddels zo’n zesduizend keer bekeken op YouTube. (Bron: Radio-Online)

Carlsberg + Mentos

Iedereen weet inmiddels wat er gebeurt als je mentos met cola mixt. Maar wat als je zo’n muntje in een glas Carlsberg gooit? Het Deense biermerk maakte deze grappige parodie. (Bron: Sloddervossen)

Jealous computers

Afgelopen woensdag wees Marco op de leuke virale campagne van onze Vlaamse vrienden van These Days ter promotie van de Nokia N95. In de campagne staat de website jealouscomputers.com centraal. Deze aktiesite is op 1 juli 2007 gelanceerd door de Healthy Computing Volunteer Group (ook wel bekend als HeCoVoG), die na onderzoek tot de conclusie is gekomen dat de reden van de jaloerse computers wordt veroorzaakt door Nokia, producent van mobiele telefoons en in het bijzonder de Nokia N95. Op de aktiesite vind je diverse filmpjes van slachtoffers, een Google-map met verslagen van slachtoffers en veiligheidtips om ongelukken met jaloerse computers te voorkomen. Een aktiesite met een knipoog die je zeker moet bekijken.

De campagne is net gestart en wie in Google zoekt op jealouscomputers, vindt vooralsnog slechts de videosites waar de filmpjes zijn geplaatst en een handjevol weblogs die de campagne hebben opgepakt. Moet me al sterk vergissen of dat beeld zal binnen enkele weken er totaal anders uitzien. (Bron: Marketingfacts)

Web Crash 2007

Het internet lijkt atoomoorlogen nog te kunnen overleven. Onwaarschijnlijk of niet, in deze drie minuten durende simulatie wordt op ludieke wijze het crashen van het world wide web gesimuleerd. De mensen die het hardst getroffen worden zijn volgens het bericht de bloggers die al hun comments kwijt zijn, aangezien hier geen back-ups meer van zijn. Ander leuk detail is het feit dat de wereldwijde fatal error wordt veroorzaakt door één man die teveel vensters open had staan. Multitasken kent kennelijk ook nadelen! (Bron: Extend Limits)

RVS: Formule 1

RVS
Brandbase werkt momenteel aan de verspreiding van de nieuwe RVS commercial. De ING-dochter heeft in de lijn met haar sponsoring van het ING Renault Formule 1-team een viral gelanceerd. Een RVS-adviseur die met 240 km/u over het circuit zweeft weet toch de klant te bereiken om snel te schakelen over zijn autoverzekering. Boodschap is: de RVS geeft 15% korting bij het afsluiten van een autoverzekering, waarbij je bovendien kans maakt op toegangskaarten voor de Grand Prix van België. (Bron: Adfoblog, Match2knowledge)

Goodyear

Leagas Delaney London heeft 2 virale video’s ontwikkeld voor Goodyear ter promotie van een nieuw soort band, “RunOnFlat“. De twee spots “Bouncy Castle” en “Waterbed” worden geseed door GoViral. (Bron: Horizont.net)

Sprite Sublymonal

Crispin Porter & Bogusky uit Miami maakte voor Sprite de campagne Sublymonal.com.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!