Viral Friday Week 25/2007

21 juni 2007, 21:22

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Obama Girl

Marco voorspelde vorige week zaterdag al dat de muziekvideo I Got a Crush on Obama van Obama girl (Weblog, MySpace) weleens hoog zou kunnen eindigen in de wekelijkse Viral Friday. Een week geleden stond de YouTube teller van de BarelyPolitical.com video op 800.000 views, inmiddels is dat aantal verdubbeld. De video met in de hoofdrol fotomodel Amber Lee Ettinger haalde tevens zo’n 150 TV stations, waaronder CNN, MSNBC, BBC en Fox. Kortom de terechte nummer 1 van deze week. Bekijk ook de outtakes en de parodie “She’s Got a Crush on Obama” van Michelle Obama.

Hillary Clinton Sopranos

De Democratische senator Hillary Clinton, die aast op de presidentskandidatuur van de Democratische Partij in de VS, heeft een viral video gemaakt in de stijl van de tv-serie The Sopranos. Ze bootste, samen met manlief Bill, in het spotje voor de presentatie van haar campagne lied de slotscène uit de laatste aflevering van de populaire televisieserie na. De serie heeft een open einde en Hillary Clinton liet in haar spotje voor de lancering van het lied ook de vraag welk ‘song’ ze heeft utgekozen, uiteindelijk open. Het antwoord was evenwel op haar website te vinden en luidde “You and I” van Céline Dion. Eerdere Viral Friday items met de toekomstig presidentskandidate waren “Hillary Clinton zingt“, Hillary ‘1984’ en “I need your advice” (Bron: NRC/ANP)

United 300

Begin juni werd United 300 van maker Andy Signore verkozen tot beste movie spoof op de MTV Movie Awards 2007 in Los Angeles. De korte film kostte slechts $1000 en werd in 5 uur geschoten. De film doet denken aan 405 The Movie uit 2000 van Bruce Branit en Jeremy Hunt, die met een budget van $300 een zeer professionele uitziende film maakte en daarmee op iFilm.com een enorme hit scoorden. Sinds afgelopen week is United 300 ook te vinden op diverse videosharing sites, zoals Break.com, Yahoo! Video, YouTube, Metacafe, Dailymotion, iFilm en Myvideo.de. Sindsdien is het filmpje in totaal zo’n 1,2 miljoen keer bekeken.

Norsk Hydro

DDB Noorwegen maakte voor het bedrijf Norsk Hydro deze spectaculaire viral commercial om jonge mensen aan te moedigen om een opwindende carrière als ingenieur na te streven. De boodschap aan het einde van de viral luidt: “There are many young engineers out there. We can’t wait to see them grow up”. Het tweede spotje toont een auto die radiografisch bestuurbaar is gemaakt. Naast de vertoning op TV (MTV, TV3) en Youtube zijn de video’s ook te zien op populaire nieuwssites zoals vg.no en dagbladet.no. (Bron: Hydro.com)

Prometeus

In navolging van de futuristische klassiekers EPIC 2014/EPIC 2015 geregisseerd door Robert Sloan maakte Davide Casaleggio, werkzaam aan de Universita’ Bocconi in Milaan, de video “Prometeus – The Media Revolution“, die een blik werpt op het internet van de komende 40 jaar. Bijna 800 blogs hebben het filmpje na 2 weken opgenomen op hun site! De video begint met (Man is God): “He is everywhere, he is anybody, he knows everything”. Het begon allemaal met de media revolutie die eind vorige eeuw op internet werd ingeleid. Ondanks allerlei extra regelgeving rond copyright en bijvoorbeeld het verbannen van Napster, ontstond er vrije internetradio, TIVO en Google News.”
Lees verder op Frankwatching voor de complete Nederlandse vertaling!

TomTom

In oktober 2006 introduceerde TomTom in samenwerking met Talpa TV, Navigatie.tv. Kijkers werden opgeroepen om een commercial te maken, waarin ze op een ludieke manier lieten zien waarom zij een TomTom navigatiesysteem nodig hadden. De leukste filmpjes werden door TomTom uitgekozen en vervolgens als commercial uitgezonden op tv. Na het live gaan van Navigatie.tv plaatste Koefnoen deze hilarische nepcommercial. Sinds enkele dagen circuleert er een nieuwe grappige user-generated video, getiteld “LOST (and found) in 30 seconds“, waarin de hoofdrolspelers uit de populaire Amerikaanse televisieserie, die nog loopt tot 2010, gered worden door een TomTom navigatiesysteem.
(Bron: Reclamewereld.blog.nl)

Trojan Condoms

Trojan Condoms is de nummer één condoomfabrikant in Amerika. Het merk bestaat al tachtig jaar en is een label van Church & Dwight Co. Rondom de introductie van Trojan in de UK in 2003 werd een uniek viral concept bedacht; de fictieve Olympische Spelen in Boekarest 2003, genaamd Trojan Games. Met drie zeer gewaagde viral internet commercials creëerde Trojan een enorme buzz.

In de nieuwe virale campagne van Trojan in de VS is de boodschap “mannen zijn varkens als ze geen condoom dragen”. De TV zenders Fox en CBS weigerden de condoomreclame uit te zenden, omdat de nadruk in de reclame ligt op zwangerschapspreventie en niet op hiv-preventie meldt de NY Times.

(Bron: LaComunidad Nieuwsbrief, Emerce Mobile)

DRAFTFCB

DraftFCB, onderdeel van de Interpublic Group (IPG) en winnaar van 1 gouden, 3 zilveren en 5 bronzen Promo Lions in Cannes, maakte deze hilarische IRL (in real life) versie van Second Life om hun nieuwe onderkomen in de virtuele wereld van Linden Labs te vieren. De viral video werd al snel overgenomen door verschillende populaire Second Life blogs, zoals Second Life Herald, SL DJ Podcast en Das SecondLife-Blog. Oliver Gassner verwijst naar een fragment op de Zwitserse TV, waar menselijke avatars in een grote hal bestuurd worden. In Nederland was begin januari een soortgelijk experiment The girlfriend experience.

Monster.com

Guerrilla actie van vacaturesite Monster.com in Hong Hong toont 5 viral video’s van mensen, die vastzitten in de verkeerde baan. Zo zien we een scheidsrechter op straat, een verkeersleider in de bioscoop, een F1 coureur als taxi, ijshockey spelers als stratenvegers en een chirurg, die worst staat te snijden.

Motorola Wirebreakers

In samenwerking met The Viral Factory, creëerde Cake deze virale campagne ter promotie van Motorola’s S9 draadloze headphones. De Amerikaanse telefoon fabrikant heeft een fictieve dansgroep opgericht, genaamd Wirebreakers, die nietsvermoedende voorbijgangers op de golfbaan, tennisbaan, in de kunsthal, bibliotheek of in het winkelcentrum uitdagen voor een dance off, wat leidt tot amusante situaties. (Bron: PixelSurgeon)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!