Viral Friday Week 24/2008

12 juni 2008, 12:42

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Cardo Wireless France: Popcorn


Is het mogelijk popcorn te maken met je mobiele telefoon? Vier home video’s zorgden afgelopen week voor de nodige buzz en views. Het blijkt een hoax van Cardo Systems, marktleider op het gebied van Bluetooth headsets. Ondanks dat het wetenschappelijk onmogelijk is om popcorn te maken met je mobieltje, zorgde de viral voor veel vragen op Yahoo! Answers en videoreacties/spoofs o.a. met bananen en een iPhone. (Bron: Telegraph)

BMW GINA Light Visionary Model


De Duitse autobouwer BMW gunt de buitenwereld een blik in de toekomst met de onthulling van de BMW Vision GINA Light, waarmee tot nu toe in het diepste geheim is geëxperimenteerd. De naam Gina is niet een eerbetoon aan een liefje van de leidinggevende ingenieur Chris Bangle, maar staat voor ‘Geometrie und Funktionen in N-facher Ausprägung’, waarbij de N staat voor oneindig om aan te geven dat de carrosserie flexibel is. De innovatieve BMW GINA Light Visionary Model, uitsluitend bedoeld om mee te experimenteren, is op 19 juni te bewonderen in het BMW Museum tezamen met een collectie historische voertuigen, raceauto’s en conceptauto’s.

De video met uitleg over het concept is sinds 9 juni massaal bekeken op het BMW YouTube kanaal en BMW-Web.tv door ruim 1,5 miljoen kijkers! Ook diverse invloedrijke internet sites en autoblogs linken naar de video o.a. Daum, Naver, Wired, Autoblog.nl, Autoblog.com, Jalopnik, Car Advice en Carblog.co.za. Zie ook de case studie. (Bron: Autoblog, Nu)

Samsung: Drag and Drop World


De Samsung F480, een multimedia telefoon uit het ‘Style’-segment van Samsung, is sinds begin deze maand ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar. De iPhone-rivaal, ook wel bekend als de Samsung TouchWiz of Samsung Tocco, doet nauwelijks onder voor de populaire Apple telefoon! Integendeel, de lijst met specificaties bevat de nodige kenmerken die de iPhone mist. De Samsung F480 Touchwiz beschikt bijvoorbeeld over , 5 megapixel camera met autofocus, video-stabilisatie en LED-flitslicht, een videorecorder-functie, HSDPA internet en een FM-radio.

Ter promotie van de stijlvolle multimedia GSM creëerde The Viral Factory een fraaie stop-motion viral video, die in twee weken tijd zo’n 300.000 keer bekeken is op YouTube. (Bron: Portable Gear, Fan.tv)

Mahalo Daily: Steve Jobs WWDC Keynote (in 60 Seconds)


Tijdens de jaarlijkse WWDC conference in San Francisco heeft Steve Jobs afgelopen week de nieuwe generatie van de iPhone gepresenteerd. De Apple iPhone 3G, zoals de nieuwe versie heet, is zo’n drie keer sneller, goedkoper ($199) en zal vanaf 11 juli ook in Nederland (T-Mobile), Duitsland en Oostenrijk verkrijgbaar zijn. Veronica Belmont van Mahalo’s Daily heeft de 115 minuten durende keynote van de Steve Jobs voor de druk bezette internetter in slechts 60 seconden samengevat. In 3 dagen tijd leverde dat een kwart miljoen toeschouwers op.

Zie ook The Steve Jobs Macworld Keynote (in 60 Seconds).

KIA: Nadal vs. Alien


Spaans tenniswonder Rafael Nadal is sinds 2006 wereldwijd merkambassadeur voor de Koreaanse autofabrikant KIA. De jonge Spanjaard schitterde de afgelopen twee jaar in de diverse wereldwijde reclamecampagnes van KIA, zowel in advertenties als TV commercials. Naast tennis sponsort Kia ook andere sportmarketinginitiatieven, o.a. Euro 2008. Om meer in te spelen op het veranderende medialandschap (social media, blogs, m

obile) en de jongere doelgroep creëerde KIA een twee-minuten durende viral, waarin het Spaanse wonderkind tegen een alien aan het tennissen is. Na protesterende geluiden haalde het Koreaanse merk de bizarre viral offline. Het filmpje werd vervangen door een korte, saaie versie.

Diverse invloedrijke auto- en tennis blogs plaatsten de viral, o.a. Autoblog.com, WorldCarFans, SPBcar.ru, Tennis.co.kr en Sports.ru. (Bron: Kia Oirschot, Autoblog.nl)

McDonald’s Line Rider Commercial


Merken zetten internet hypes steeds vaker in voor advertentie en marketing doeleinden. Ook McDonald’s doet mee aan deze trend. De Amerikaanse fastfoodketen heeft met behulp van de Linerider software een typische McDonald’s wereld gemaakt. Vele mooie Linerider creaties zijn er al gemaakt, ook de McDonald’s word erg mooi gevonden en positief gewaardeerd. In twee weken tijd is de commercial zo’n dan 175.000 maal bekeken op YouTube.

Kid Fails Driving Test 5 Times In A Day


In Californië gaat op 1 juli een handsfreewet in. Parrot, een globale speler op de markt van draadloze randapparatuur voor mobiele telefonie, speelt met bovenstaande viral video in op de aanstaande maatregel. Op YouTube en Break is het filmpje meer dan een half miljoen keer bekeken.

AH: Alle Welpies Helpen


Supermarktketen Albert Heijn maakte woensdag 28 mei de langverwachte opvolger van de Wuppie bekend: de Welpie. Sinds 2 juni krijgen klanten van de AH bij elke 15 euro aan boodschappen een gratis EK-knuffelmascotte (in rood, wit, blauw en oranje) met plakvoeten, waarmee je je dashboard, computer en televisie kunt versieren. In totaal heeft de supermarktketen 24 miljoen oranje Welpies, 700.000 Mega Welpies en 200.000 Welpie Caps laten vervaardigen.

Het Welpie lied, het reclameliedje van AH gemaakt door 3 Venraynaren, is hard op weg een hit te worden. Op YouTube is het nummer al zo’n 175.000 keer beluisterd. Ook op Windows Live Mesenger en Hyves is het AH EK item populair. (Bron: Volkskrant)

Wehkamp: Sex Voor De Wedstrijd


Vanavond speelt het Nederlands elftal om kwart voor 9 in Bern tegen Frankrijk! Na de sensationale 3-0 tegen Italië verwacht héél Nederland opnieuw winst! De grootste thuiswinkel van Nederland Wehkamp heeft Trucker Hans met sexy meiden in lingerie op pad gestuurd naar het spelershotel van ‘Les Bleus’ om het Frans nationaal team flink uit te putten en Euro 2008 succesvol te maken voor Oranje. En na de overwinning … gaat de Wehkamp vrachtwagen door naar de Roemenen is te zien in het filmpje.

De viral video o.a. te vinden op VKmag, Buzzkruit, Bizz, Het Laatste Nieuws, Jaggle en Reclamewereld.blog.nl is in vier dagen tijd zo’n 70.000 keer bekeken op YouTube.

The BPA: Toe Jam


Director Keith Schofield creëerde bovenstaande grappige en slimme muziek video voor The BPA (The Brighton Port Authority), het nieuwe project van Norman Cook (Fatboy Slim). David Byrne (de voormalige frontman van de Talking Heads) en Dizzy Rascal (jonge Britse rapper) leveren een vocale bijdrage in de track. (Bron: Stereogum)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!