Viral Friday Week 21/2009

22 mei 2009, 06:02

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Nike: Kobe & LeBron


Om Nike’s basketbal afdeling onder de aandacht te brengen zijn voor de playoffs van de NBA, ’s werelds meest prestigieuze basketbalcompetitie, verschillende filmpjes gemaakt waarin Kobe Bryant en LeBron James, gespeeld door poppen, de hoofdrol spelen. De video “Chalk” is inmiddels meer dan 1,4 miljoen keer bekeken in nog geen twee weken tijd. Zie ook de andere filmpjes: “Three Rings” en “Unstoppable Game Tape“.

Air New Zealand: Nothing To Hide


Air New Zealand heeft niets te verbergen. Geen addertjes onder het gras en geen misleidende aanbiedingen. En dat geven ze weer middels deze commercial, waarin het Air New Zealand personeel letterlijk niets te verbergen heeft. In de video speelt meer dan 90 man (en vrouw) personeel van de vliegtuig maatschappij, waaronder Rob Fyfe, de CEO van het bedrijf. De TV commercial werd op YouTube al bijna 830.000 keer bekeken sinds 6 mei. Weten hoe de commercial tot stand kwam? Dat kan, hier is de making-of video.

BBC: Super Slo-mo Surfer


De BBC staat al tijden bekend om de prachtige documentaires die zij maken. Voor de nieuwe natuur documentaire van BBC 2, “South Pacific“, werd een unieke video gemaakt. De video werd in slow motion opgenomen met een TyphoonHD4 camera ($ 100.000) die zo aangepast werd dat deze net op/onder het water oppervlak bleef drijven. Vervolgens werd surfer Dylan Longbottom gefilmd terwijl hij een vier meter hoge golf voor de kust van Pohnpei, Micronesië, bedwong. Pohnpei is wereldberoemd onder surfers vanwege de enorme golven die hier breken. De video werd sinds 6 mei al bijna 750.000 maal bekeken.

T-Mobile: Hey Jude


T-Mobile doet het goed als het om massale flashmobs gaat. In januari scoorde zij al een notering in Viral Friday met hun dans-flasmob in Liverpool Street Station in Londen. En nu heeft reclamebureau Saatchi & Saatchi London weer een massaal samenkomen bedacht. Dit maal kwamen de mensen niet om te dansen, maar om te zingen. Onder de T-Mobile slogan “Life’s for Sharing” werd met 13.500 man tegelijk Paul McCartney’s Hey Jude ten gehore gebracht. De video van de happening werd inmiddels door ruim 730.000 mensen bekeken.

Intel: Who’s Your Rock Star?


Intel laat met de nieuwe “Sponsors of Tomorrow” campagne zien wie de mensen zijn achter het bedrijf dat “de wereld de afgelopen 40 jaar veranderde”. Zo is in bovenstaande commercial Ajay Bhatt te zien. Ajay heeft aan de wieg gestaan van de USB. Met de campagne laat Intel zien wie hun helden, hun rock stars, zijn. Dat dat in eerste instantie waarschijnlijk niet onze helden zijn moge duidelijk zijn, maar als je er wat langer over nadenkt… Eigenlijk is Ajay Bhatt gewoon een rock star. De commercial werd al ruim 640.000 keer bekeken en kreeg 450 text comments.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!