Viral Friday Week 01/2009

2 januari 2009, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Elf Yourself 2008

Elf Yourself 2008

Na het megasucces van Elf Yourself in 2006 en 2007, lanceerde OfficeMax in 2008 wederom de grappige kerstgroet. Dit keer in samenwerking met JibJab, met nog uitgebreidere mogelijkheden dan voorgaande jaren en een Facebook applicatie (1 miljoen actieve maandelijkse gebruikers) blijft de jaarlijkse traditie ongekend populair. In slechts 3 weken tijden werden maar liefst 57 miljoen elfjes gecreëerd en bleven bezoekers gemiddeld 15 minuten op de site hangen, een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. Ook het aantal blogpostings over Elf Yourself steeg spectaculair: 11.088 ten opzichte van 5.456 postings in 2007 volgens Google Blogsearch. (Bron: MediaPost)

Yes We Can Song


De video, die rapper Will.i.am en producer Jesse Dylan (zoon van Bob Dylan) maakten ter ondersteuning van de campagne van Barack Obama, was afgelopen jaar een ongekend viraal succes met ruim 50 miljoen views op YouTube en Dipdive!! De Democratische Presidentskandidaat Barack Obama plaatste de video tevens op zijn verkiezingswebsite BarackObama.com.

De Black Eyed Peas-zanger raakte geïnspireerd door Barack Obama toen hij op televisie zijn “New Hampshire Speech” bekeek en besloot het liedje “Yes We Can Song” te schrijven. De zanger wist de nodige beroemdheden te strikken voor de muziekvideo. Zo zijn in de clip onder andere Scarlett Johansson, Tatyana Ali, John Legend, Herbie Hancock, Kate Walsh, Kareem Abdul Jabbar, Adam Rodriquez, Kelly Hu, Adam Rodriquez, Amber Valetta, Eric Balfour, Aisha Tyler, Nicole Scherzinger en Nick Cannon te zien. (Bron: Viral Friday wk 6)

Iraqi Journalist Throws Shoes at Bush


De Amerikaanse president George Bush is niet alleen impopulair in eigen land, ook in Irak zien ze Bush het liefst van het toneel. Tijdens zijn afscheidsbezoek aan Bagdad in december 2008 kreeg hij een paar schoenen naar zijn hoofd geworpen van de Iraakse journalist Montasser al-Zaidi, met de begeleidende woorden “Dit is je afscheidskus, jij hond!”. Beide schoenen misten hun doel.

Het filmpje werd afgelopen maand op internet massaal bekeken en doorgestuurd. De teller staat inmiddels op 22 miljoen views! Het schoen-incident ontketende een reeks online spelletjes, waarbij gamers virtuele schoenen naar Bush konden gooien, o.a. The Bush Game, Flying Babush, Bash A Bush en Sock and Awe van de Brit Alex Tew. (Bron: Viral Friday wk 51)

Christian The Lion


Nieuwe uploads van het ontroerende reünieverhaal “Christian The Lion” zorgde afgelopen jaar voor ongekende aandacht en massale verspreiding van het waargebeurde verhaal van de Australiërs John Rendall en Anthony Bourke en de leeuw Christaan.

John en Anthony kochten het leeuwtje Christaan in 1969 van het Britse warenhuis Harrods en verzorgden hem liefdevol in Londen. Toen hij te groot werd om nog als huisdier te houden, besloten ze hun geliefde viervoeter in het Kora National Park in Kenia te plaatsen. Een jaar later zochten Rendall en Bourke hun geliefde viervoeter weer op. De leeuw herkende het tweetal nog en sprong zijn verzorgers tegemoet! De video is op YouTube ruim 30 miljoen keer bekeken! (Bron: Viral Friday wk 30)

Rick Rolled


You’ve been Rick Rolled! Meer dan 20 miljoen internetters tuinden afgelopen jaar in het Rick Roll fenomeen, een bezoeker die denkt een potentiële interessante link aan te klikken, maar terechtkomt op de video van Rick Astley’s 1987 hit “Never Gonna Give You Up” op YouTube. Het Rick Roll virus waarde al sinds mei 2007 rond op internet, maar in april was er nauwelijks aan te ontkomen, toen YouTube het Rick Roll fenomeen introduceerde als 1 april grap aan het grote publiek. Ook later in 2008 sloeg het Rickroll virus nog twee keer toe met John McCain Gets BarackRoll’d en Macy’s Thanksgiving Parade. (Bron: Viral Friday wk14)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!