Viral Friday Week 01/2008

Viral Friday Week 01/2008

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

David Blaine Street Magic (Part 3)


De wereldberoemde Amerikaanse illusionist David Blaine begon zijn loopbaan op straat met het vertonen kaarttrucs en kleine illusies aan voorbijgangers (ook wel street magic genoemd). Zijn doorbraak kwam met de televisiespecial "David Blaine: Street Magic". Sindsdien heeft hij tal van bizarre stunts uitgehaald, o.a. zich laten begraven, invriezen en zich een week laten opsluiten in een watertank. Zijn nieuwste stunt staat gepland voor mei 2008 in Central Park, waar hij gaat proberen zo lang mogelijk wakker te blijven. Een groep jongeren parodieerde de beroemde straat illusionist in 2006 met David Blaine Street Magic: YouTube Edition!. Het filmpje werd in korte tijd meer dan 10 miljoen keer bekeken. Begin vorige maand volgde deel 2 en eind december kwam deel 3 uit. Het derde deel werd in een week tijd 2,3 miljoen keer bekeken.

Obama Girl Returns for Iowa!


De sexy Obama Girl is terug! In het nieuwste filmpje neemt ze het op tegen de campagne van Hillary Clinton, om zo haar Barack te helpen in zijn strijd om het presidentschap. Het heeft geholpen! Afgelopen nacht werden in de staat Iowa de eerste presidentiële voorverkiezingen gehouden en Democraat Barack Obama zegevierde. Obama zet daarmee een belangrijke stap op weg naar het Witte Huis. Grote verliezer van de avond was Hillary Clinton. Senator Obama haalde aan Democratische zijde 38 procent. Eerdere video's van Obama Girl: I Got a Crush...On Obama, Obama Girl vs Giuliani Girl, I Like a Boy en "Bush, You’re So Lame". Recent werd Obama Girl uitgeroepen door MNSBC als één van de meest invloedrijke vrouwen van 2007. (Bron: De Morgen, Telegraaf)

JibJab 2007 Year in Review


JibJab, in 1999 gecreëerd door de broers Gregg en Evan Spiridellis, is beroemd om hun komische politieke internetvideo's. Een aantal klassiekers van hun hand zijn o.a. Bush/Kerry: This Land, Good to be in DC en Second Term. De internetvideo producent en video share site uit Santa Monica heeft weer een nieuwe hilarische video uitgebracht met een terugblik op 2007. Het animatiefilmpje, getiteld "2007 Year in Review", zou natuurlijk niet compleet zijn zonder Britney Spears, Alberto Gonzalez, Michael Vick en de iPhone. JibJab heeft ze er daarom allemaal voor jou ingestopt.

Human Tetris


De Zwitserse artiest Guillaume Reymond van het creatieve bureau NOTsoNOISY heeft na de eerdere video's Pole Position, Space Invaders en Pong het vierde filmpje uitgebracht in de GAME OVER Project reeks, getiteld "Human Tetris". De stop-motion video is 24 november 2007 geschoten tijdens het "Les Urbaines" festival in het Palais de Rumine (Lausanne, Zwitserland). In minder dan een maand tijd werd de video een half miljoen keer bekeken op YouTube.

DoubleYou Live Christmas Card


Na de succesvolle en originele video "Feliz 2007" van DoubleYou uit Madrid, die een drietal awards (CdeC 2007, Merit Award Art Directors Club 2007 en Imán de Plata 2007) in de wacht sleepte, heeft het Spaanse bedrijf een nieuwe virale video gelanceerd voor de feestdagen, getiteld "DoubleYou Live Christmas Card". De video is na 2 weken zo'n 100.000 keer bekeken op YouTube.

Handbell Hero

Handbell Hero
VML, een digitaal filiaal van Wunderman in de Verenigde Staten, heeft speciaal voor de feestdagen haar eigen Guitar Hero versie ontwikkeld. De advergame is erg populair in de blogosfeer, meer dan 250 blogs schreven over de online game.

Feliz Navidad Tiempo BBDO Barcelona


2 Girls 1 Cup was een erg populair fenomeen afgelopen jaar. Het filmpje veroorzaakte maar liefst 5000 videoreacties en lokte diverse parodieën uit. Tiempo BBDO Barcelona heeft speciaal voor de feestdagen ook een video opgenomen met enkel de reacties van medewerkers die een internet filmpje aan het kijken zijn. Internetters die benieuwd waren naar de echte viral video, kregen van Tiempo BBDO Barcelona de volgende link toegestuurd. In drie weken tijd werd de viral video van Spaanse bedrijf meer dan 100.000 keer bekeken. (Bron: Pixel y Dixel)

Rock Her World


Een 37-jarig Amerikaans model eist vijf miljoen dollar (3,4 miljoen euro) schadevergoeding van het juweliersbedrijf Szul Jewelry Inc. In het reclamefilmpje voor de juwelier faked het model al kreunend een orgasme. 'Rock her world, sieraden werken altijd', is de suggestieve tekst die vervolgens verschijnt. Het model kreeg 200 dollar (136 euro) voor haar medewerking, maar ze heeft naar eigen zeggen nooit een formulier ondertekend voor het gebruik van de beelden in een reclamespot of advertentie. Ze wist niet dat het eindresultaat zo seksueel zou zijn en eist nu geld, omdat haar degelijke imago nu onherstelbaar beschadigd is. Diverse nieuwssites publiceerde het bericht van Associated Press, o.a. FOX News, Herald Tribune, Het Nieuwsblad en de De Telegraaf.

The Book of Spam


Ter promotie van "The Book of Spam" maakte Dustin Black en Dan Armstrong van BBDO Minneapolis een stop-motion viral video en the making of, te bekijken op Toastvertising.com. Het 208 pagina's tellende boek is o.a. te bestellen bij Amazon.com, Barnes & Noble, Powell's Books en de Spam Store.

Feyenoord Te Koop?


Voetbalclub Feyenoord heeft afgelopen zondag in de slotfase van de wedstrijd tegen Heerenveen het winterkampioenschap verspeeld. De Rotterdammers kwamen tegen de Friezen niet verder dan een 1-1 gelijkspel. De club met de nieuwe aanwinsten Makaay, Giovanni van Bronckhorst, Tim de Cler en Kevin Hofland doet het onder trainer Bert van Marwijk bijzonder goed met een 2e plek in de Eredivisie na koploper PSV. Afgelopen week circuleerde er op diverse weblogs, o.a. Jaggle, Badmutsen, Vkmag, Retecool, Flabber en Whitelinefirm een mysterieus filmpje met Bert van Marwijk en Chris Woerts die voor De Kuip een koffer vol (Russisch?) geld krijgen aangeboden. Amstel Bier schijnt achter de virale campagne te zitten ter gelegenheid van het aankomende 100 jarig bestaan van Feyenoord dit jaar.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.