Viral Friday Week 15/2009

10 april 2009, 08:01

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Shii: The Wii For Women


Na de Wii is er nu ook de Shii, een interactieve spelconsole, speciaal voor de vrouw met heel wat leuke games zoals Steamy Iron II, Kitchen Queens, Shave Invaders, Extreme Knitting IV en Suckend Life! De hilarische sketch van het humoristische televisieprogramma Man! Liberation Front (M!LF) op de televisie-zender 2BE is een hit op internet met ruim 2,5 miljoen views op YouTube, Dailymotion en MetaCafe. In “Man! Liberation Front” strijden Jan Van Looveren (aka ‘de Joeri’) en Philippe Geubels (aka ‘de man van de Colruyt’) tegen de vervrouwelijking van de man in Vlaanderen. Hun missie: mannen weer échte mannen te laten zijn. TV is voor hen nog maar een eerste stap.

Zie ook in de Viral Friday rubriek: Wii vs PS3, Why Every Guy Should Buy Their Girlfriend Wii Fit, Playboy: Wii Fit Girl, Wario Land: Shake It! en Wii Breakfast

Op Zoek naar Maria in Antwerpen Centraal


Maandagochtend 23 maart j.l. werden de treinreizigers in het station Antwerpen Centraal verrast met een ongezien ‘musical’ spektakel. Ter promotie van het nieuwe VTM programma ‘Op zoek naar Maria‘ infiltreerden tweehonderd dansers zich tussen de reizigers op station Antwerpen Centraal en bij het weerklinken van “Do-Re-Mi” uit “The Sound of Music” begonnen ze plots te dansen tussen het nietsvermoedende publiek. Meer dan 10 camera’s registreerden dit gebeuren. De guerilla actie is op YouTube ruim 1 miljoen keer bekeken. Voor foto’s, een blik achter de schermen en amateuropnames zie vtm.be/mariadans.

Het VTM programma, wekelijks te zien op woensdag om 20:40, is gebaseerd op het succesvolle BBC-format ‘How do you solve a problem like Maria?’. De presentatie van ‘Op zoek naar Maria’ is in handen van Clouseau-zanger Koen Wouters. Albert Verlinde zit in de jury en is de musical producent in samenwerking met Music Hall en Efteling Theaterproducties. Vanaf 20 augustus is de musical te zien in de Stadsschouwburg Antwerpen. Zie ook de T-Mobile Dance. (Bron: RTL Nieuws, Zangtalent.be, Musical Blog)

Stop Domestic Violence


CUT – the movie is een twee minuten durend voorlichtingsspotje van Women’s Aid, geregiseerd door Joe Wright, met in de hoofdrol de 24-jarige Britse actrice Keira Knightley om huiselijk geweld onder de aandacht te brengen. In de schokkende video wordt de actrice ernstig ineengeslagen door haar jaloerse partner, als Knightley na een lange dag op de filmset thuiskomt.

Woman’s Aid en Keira trachten via de campagne geld in te zamelen en steun te vragen bij de Britse bevolking voor vrouwen die het slachtoffer worden van huiselijk geweld. Volgens Woman’s Aid sterven er in Groot-Brittannië elke week twee vrouwen aan de gevolgen van woede-uitbarstingen van hun partner. Het spotje is in Groot-Brittannië vanaf 6 april te zien en zal voor de aanvang van films voor 15 jaar en ouder in bioscopen te zien zijn en op televisie na 21 uur. (Bron: NOS, Zita.be)

Best Funeral Ever


Eén april is traditiegetrouw de dag van de grappen en grollen. Google is altijd wel in voor een geintje en kwam dit jaar met o.a. Gmail Autopilot, CADIE, YouTube Flip modus, gBall en Google Chrome 3D. En ook vele andere sites en bedrijven wisten vele internetters in de maling te nemen.

Ook op video gebied scoorde de nodige 1 april grappen, zoals Microsoft’s Alpine Legend Xbox 360 Game trailer (450.000+ views), Opera’s Face Gestures (450.000+ views), The Hotelicopter (300.000+ views) en Expedia’s Space ruimtereizen (50.000+ views). Het meest populaire filmpje is van Improv Everywhere met de ludieke grap “Best Funeral Ever” met bijna 550.000 views sinds 31 maart. Zie ook de Outtakes.

Laptop Hunters


Reclamebureau Crispin Porter + Bogusky heeft de afgelopen weken voor Microsoft een drietal nieuwe tv-commercials gelanceerd, getiteld “Laptop Hunters”. In de Laptop Hunter-serie worden potentiële laptop-kopers gevolgd in hun zoektocht naar de perfecte laptop, waarbij de nadruk ligt op de prijs.

In de eerste commercial start Lauren haar speurtocht voor een 17 inch laptop voor onder de $1000 in een Apple Store, maar ze staat al gauw weer buiten vanwege de prijzige Macs. Uiteindelijk kiest ze voor een HP Pavillion van 700 dollar. In de tweede commercial mag Giampaolo een 1500 dollar laptop uitzoeken, die een goede batterij heeft, krachtig is en makkelijk is om mee te nemen. Zijn keuze valt op HP Pavilion HDX 16t. In de nieuwste commercial, die gister uitgebracht is, gaan de 11-jarige Jackson en zijn moeder op zoek naar een game laptop voor minder dan $1500. Ze verlaten de winkel met een 16.4-inch Sony VAIO FW. De campagne zorgt voor de nodige kritiek van Apple fans. (Bron: BuzzingBees, Techzine, Zdnet, TC Magazine)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!