Viral Friday Week 13/2009

26 maart 2009, 18:22

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

What’s in the Box?


De 23-jarige Tim Smit, student Natuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, maakte voor het filmfestival GoShort samen met medestudent Thibeaut Niels de 8 minuten-durende korte science fiction film ‘What’s in the Box’. Al in 2006 liep het duo rond met idee voor What’s in the Box?. Maar pas in 2008 gingen de twee studenten aan de slag met de creatieve uitwerking. Hoewel het script in maart 2009 nog niet klaar was, besloten de makers het twee minuten durende filmpje toch in te sturen naar GoShort. Bij wijze van test plaatsen ze het ook op YouTube, te weten op 13 maart. Inmiddels is “What’s in the Box?” ruim 750.000 keer bekeken op YouTube.

Niet alleen vijf filmproducenten, waaronder 20th Century Fox, hadden interesse in Tim’s werk, ook het NOS Journaal, DWDD, Radio 1 en het Algemeen Dagblad waren geïnteresseerd in Tim’s verhaal. Voor zijn film spendeerde Tim drie dagen filmen in Nijmegen, maanden lang effecten toevoegen, een pizza en 150 euro. Op de site www.whatsinthebox.nl kan je proberen het mysterie van de box te achterhalen. (Bron: The Agenda, NOS)

Twouble in Twittersphere


SuperNews! is een korte animatieserie op Current TV. De populaire show weet actualiteiten en ‘pop culture’ te veranderen in hilarische satire. Veel voorkomende personages in animatievorm in de show zijn o.a. President Barack Obama, George W. Bush, Dick Cheney. Maar ook diverse Hollywood beroemdheden en web celebrities ontbreken niet. Vanaf 20 maart is de serie wekelijks te zien in afleveringen van een half uur.

Om de SuperNews! seizoensopening onder de aandacht te brengen heeft de satirische animatieserie een promo en een teaser uitgebracht. In het teaser filmpje, getiteld Twouble with Twitters, wordt het populaire microblog Twitter.com op de hak genomen. Josh Faure-Brac, bedenker van SuperNews!, vertelt op Poynter Online over het ontstaan van de Twitter cartoon: “…last fall I started hearing a lot of co-workers talk about Twitter. I signed up for an account and soon realized I HAD to make a cartoon about it.” (Bron: ViralBlog.com)

Southwest Airlines Rap


Twee weken geleden was ik heerlijk aan het genieten van een weekje New York City! Naast sight-seeing, o.a. het Vrijheidsbeeld & Ellis Island, Empire State Building en de Verenigde Naties, heb ik ook Yale en Louis Lunch bezocht in New Haven en ben ik op bitterballenjacht geweest met Askfrasco in NY. Zowel op mijn heen- als terugvlucht kreeg ik de veiligheidsinstructies nogal saai medegedeeld.

Bij Southwest Airlines gaat het er minder saai aan toe. Daar rapt steward David Holmes de inzittenden van het vliegtuig de veiligheidsinstructies voor. Holmes werd ontdekt doordat een passagier zijn rap met haar mobiele telefoon vastlegde, en vervolgens op YouTube plaatste. De rap bereikte de massa na aandacht van CNN, Yahoo! News, The Wall Street Journal, 6ABC, Central Florida News en Digg. De rap is niet alleen op YouTube te vinden, ook op de videoportals Break, CollegeHumor, MetaCafe, MySpace, LiveLeak, eBaum’s World and Clipser is het filmpje geupload.

Kill Bill Parts 1 & 2, in One Minute, in One Take


Na het succes van de remake van de klassieker Forrest Gump van Robert Zemeckis uit 1994 in 1 minuut, hebben de studenten van de University of York Filmmaking Society de smaak te pakken en hebben opnieuw een film uit IMDB Top 250 verfilmd. Ditmaal is d

e keuze gevallen op de Quentin Tarantino klassieker Kill Bill: Vol. 1 & Vol. 2. De filmmakers Joe Burgess, Rocco Sulkin en Will Tribble hebben het epos van vier uur bloedvergieten voor je samengevat in een een hapklaar brokje van 60 seconden. De Kill Bill remake van één minuut is in een week tijd ruim 450.000 keer bekeken.

Numa Numa Guy With Gecko


Wie kent hem niet? Gary Brolsma aka The Numa Numa Guy. In december 2004 werd de 18-jarige Gary wereldberoemd met zijn weergaloze webcam playbackshow van het nummer ‘Dragostea Din Tei‘ van de Roemeense band O-Zone. Het Numa Numa filmpje is tot op heden ruim 700 miljoen keer bekeken. In 2006 en 2007 keerde Gary Brolsma terug met New Numa (12,5 miljoen YouTube views) en Numa Three: Crazy Loop! (750.000 YouTube views). Vijf jaar na zijn eerste video is Gary gevraagd door de Amerikaanse autoverzekeraar Geico, voor een nieuwe playback clip. In het filmpje zingt en swingt Gary mee op het nummer “Somebody’s Watching Me“. Volgens Forbes betaalde Geico Gary Brolsma naar verluid $2.000 voor zijn playback act. (Bron: Marketingfacts, Forbes)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!