Viral Friday Week 13/2008

28 maart 2008, 06:32

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Hillary Wasn’t Lying!


Het zit Democratische presidentskandidate Hillary Clinton afgelopen week niet echt mee. Zo maakte Casey Knowles uit Bonney Lake, het slapende meisje in Hillary Clinton’s ‘3 A.M.’-campagnevideo, een tegenspotje voor Barack Obama en betrapte de Amerikaanse omroepmaatschappij CBS Hillary op een leugen uit 1996. In haar ijver om zich te presenteren als de beste opperbevelhebber, dikte Clinton vorige week een verhaal over haar Bosnië-reis nogal aan.

De voormalige first lady vertelde in haar toespraak, dat ze destijds in Tuzla door een regen van kogels naar haar voertuig terug moest vluchten. Helaas voor Hillary had CBS het bewuste bezoek vastgelegd en uit de beelden van de Amerikaanse televisiezender blijkt geen kogel te bespeuren. Alhoewel, Barely Political schijnt andere beelden in handen te hebben … (Bron: Volkskrant, Telegraaf)

Hillary! Stop the attacks!


Na anderhalve maand afwezigheid is Amber Lee Ettinger aka internet sensatie Obama Girl terug met een nieuwe muziekvideo. In het nieuwste filmpje roept ze Hillary op zich uit de race terug te trekken en vindt ze dat Clintons persoonlijke aanvallen op Obama slechts de Republikeinse presidentskandidaat John McCain helpen. Diverse Amerikaanse media berichtte afgelopen week over het Barely Political filmpje, waaronder CNN, FOX News, Chicago Tribune en de Baltimore Sun. Ook blijft Obama Girl de McCain Girls, die 2 weken geleden hun filmpje lanceerden, voor in populariteit.

Eerdere video’s van Obama Girl: I Got a Crush…On Obama, Obama Girl vs Giuliani Girl, I Like a Boy, “Bush, You’re So Lame”, Obama Girl Returns for Iowa! en Super Obama Girl!.

Milk Chocolate: A Love Story


Giant Ant uit South Dakota is het nieuwe bedrijf van bekroond documentairemaker Leah Nelson en Jay Grandin, industrieel designer en web-content producer. Samen produceren ze video content voor o.a. films, product lanceringen, virale campagnes en muziekvideo’s. Om hun pas gelanceerde bedrijf te introduceren creëerden Leah en Jay de ‘bunny love’ stop-motion video: Milk Chocolate: A Love Story.

Radio 538: Moppersmurf belt AH


Neerlands grootste kruidenier Albert Heijn had aan het begin van de Smurfenactie, op 18 februari, zo’n 29 miljoen Smurfen klaarliggen. De grootgrutter hoopte op een Smurfenrage. En dat kreeg ’t. De blauwe figuurtjes, die tot uiterlijk 24 maart zouden worden uitgedeeld, waren al in het weekend van 15 maart helemaal op! Een woordvoerder van de supermarktketen: “Misschien dat nog ergens een verdwaalde smurf tevoorschijn komt, maar in principe is er geen smurf meer te krijgen.”

Radio 538-dj Lindo Duvall haakte slim in op de smurfengekte door in de uitzending moppersmurf te laten bellen met een manager van de AH met het bericht, dat hij niet blij is met zijn gastgezin! In slechts anderhalve week tijd werd het fragment op YouTube maar liefst 700.000 keer bekeken/beluisterd. (Bron: RTL Nieuws)

Delta In-flight Safety Video


De 33-jarige vrijgezelle Katherine Lee is dankzij een veiligheidsfilmpje voor luchtvaartmaatschappij Delta een hit op Youtube. Volgens de Atlanta Journal Consitution is de roodharige stewardess, elf jaar in dienst bij Delta Airlines, gekozen uit een groep van meer dan 1.000 gegadigden. ‘Deltalina’, zoals haar fans haar al liefkozend noemen vanwege haar gelijkenis met Angelina Jolie, is vanaf april 2008 aan boord van 400 Delta vliegtuigen te zien.

Dankzij haar plotselinge populariteit is ze veel gevraagd bij diverse TV stations, o.a. bij FOX en CNN. Ze heeft zelfs één huwelijksaanzoek ontvangen. De stewardess, die vooral op de grond les

geeft, geniet voorlopig van alle aandacht. ‘Ik voel me als een rockster’. Wie meer wil weten over Deltalina, kan haar introductiefilmpje bekijken. (Bron: Wired, NieuwNieuws en Telegraaf)

Absolut Machines: Absolut Quartet

ABC3D


Marion Bataille is een grafisch ontwerpster uit Parijs. In oktober 2008 komt er een beperkte oplage uit, van een door haar ontworpen popup boek ABC3D. Het bijzondere boek is te bestellen bij uitgeverij Roaring Brook Press. Het ISBN nummer is 978-1-59643-425-7.

Panic At The Disco Lip Dub


De zwangere actrice Jessica Alba heeft afgelopen weekend veel lol beleefd aan haar verschijning in het promo filmpje voor de sociale netwerk site IBeatYou (IBY inc.), eigendom van haar verloofde Cash Warren en zijn basketbal vriend Baron David. De online competitie site, waar je ’t tegen iedereen kan opnemen via foto, video of tekst, nodigde afgelopen zaterdag een groot aantal gebruikers uit om een te playbacken op het nummer ‘Nine In The Afternoon‘ van Panic At The Disco. De Fantastic Four ster schrijft op haar officiële MySpace blog er het volgende over: “We shot a quirky group lip dub music video for ibeatyou. Check it out!!”

Volkswagen.co.uk


Ter promotie van de nieuwe website Volkswagen.co.uk, waaraan Tribal full-time 18 maanden met vijftig man werkte, creëerde het Britse digital marketing bureau Outside Line uit Londen het bovenstaande spotje, o.a. te vinden op de autoblogs Germancarblog en MotorPassion. (Bron: Persbericht)

Meet The Mighty Stavros


The World is My Canvas, gerealiseerd door het Zweedse FarFar, is de nieuwe site ter promotie van Nokia N82 met in de hoofdrol position art genie Stavros, die de wereld gebruikt als canvas en zijn Nokia N82 als penseel

Maar hoe werkt het position art fenomeen precies? Door zich kriskras te verplaatsen met zijn Nokia N82, worden alle posities van Stavros nauwkeurig geo-tagged. Zo vormt hij een immens patroon dat uiteindelijk zal leiden tot een position art kunstwerk. Bezoekers van de site kunnen zelf ook een sketch insturen, om kans te maken om samen met Stavros live zijn volgende meesterwerk in Rome te maken. (Bron: Nokia, Communcatiemannen)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!