Viral Friday Week 11/2007

Viral Friday Week 11/2007

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Get the Glass

Get the Glass
Het spel Get the Glass is onderdeel van de campagne Got Milk?, de Amerikaanse variant van ‘Melk de Witte Motor’. De game is een prachtig vormgegeven interactief bordspel met waanzinnige flash 3D graphics met de familie Adachi in de hoofdrol. Het doel in het interactieve spel: het glas melk veroveren. De van melk verstoken familie Adachi moet alle vijf de regio's op het eiland aandoen, en inbreken in Fort Fridge om het glas melk te veroveren. Dit levert hen een ongelimiteerde voorraad melk op. Maar pas op! Het Fort Fridge is goed beveiligd, dus voor je het weet wordt de familie naar het nabij gelegen gevangenis eiland Milkatraz gedeporteerd. Je kunt het eiland eerst in zijn geheel verkennen of direct met het spel beginnen. De makers van de game: GoodbyeSilverstein en North Kingdom.
(Bron: Vue Royale, Beertjes Weblog)

Great Pockets

Twee weken geleden lukte het Nokia al om met "The Passenger" in de Viral Friday Top 3 te eindigen. Deze week is 't het Finse bedrijf weer gelukt, ditmaal met Great Pockets, gemaakt door het Zweedse FarFar. Op de minisite wordt de bezoeker welkom geheten door Henry Needle, specialist in 'Hand Tailored Great Pockets Clothing', speciaal om al je multimediale gadgets in kwijt te kunnen. Op Flickr zijn nog meer ontwerpen van Henry te vinden. Maar met de introductie van het nieuwe mobieltje van de Finse telefoonmaker, de Nokia N95, kan Henry Needle wel inpakken!

Kit Kat: Third Life

Erik postte afgelopen week al de fraaie (fake) commercial van KitKat met een vette knipoog naar Second Life. Niet alleen Marketingfacts schreef erover, ook andere Nederlandse en internationale blogs postte de viral: Adfoblog, Retecool, VKmag, het Belgische Secondlifecrew.be en het Duitse funblog Ich Lache. Een aantal maanden geleden zagen we al een andere virale inhaker van Kit Kat, namelijk rondom de H&M Victor & Rolf hype.

Anorexia

Het Zweedse bureau Grey Stockholm maakte voor Anorexi Bulimi Kontakt, een Zweedse organisatie die mensen met eetstoornissen wil helpen, dit zeer indringende en realistische spotje over anorexia. Een actueel onderwerp, sinds er ophef is ontstaan over de Dutch Bloggies-nominatie voor het pro-anorexiaweblog Superkuiken. De overheid heeft vooral oog voor overgewicht, maar ondertussen komen er in Nederland jaarlijks zo'n 1.300 mensen met anorexia nervosa en 2.200 met boulimia nervosa bij. Ook op de populaire sociale nieuwssite Digg kreeg het spotje veel "stemmen". (Bron: Young Marketing)

Mad TV: iRack

Mad TV maakte deze geweldige (politiek getinte) Apple spoof, verwijzend naar de oorlog in Irak.
In de video presenteert "Steve Jobs" na de iPod, iMac en iPhone op gebruikelijke wijze een nieuwe lijn producten, zoals de iFrame, iLamp, iMicrowave en de nieuwste stokpaardjes de iRack en de iRan!

Nationale Carrière Check

In aanloop naar de Nationale Carrière Check, die zondag 25 maart live om 21.00 uur bij RTL4 wordt uitgezonden, heeft Randstad een grappige viral onder het motto: 'Past je huidige baan nog wel bij jou?' gelanceerd. In het filmpje is te zien hoe Joris Sluiter in tram 15 op een ludieke manier (à la vliegtuig steward) de passagiers wijst op de uitgangen, de noodremmen en de veiligheidshamer. De viral werd gemaakt door CCCP.tv (Bron: Adfoblog/Telegraaf)

Speedpainting met Ketchup

YouTube gebruiker EclecticAsylumArt gaat creatief te werk met ketchup en friet van McDonald’s. De zogenaamde speed painting video werd 8 maart geplaatst op YouTube en is inmiddels 1.222.302 keer bekeken.

Coca Cola Zero

Begin februari presenteerde Coca Cola een nieuwe smaak in Nederland: Coca-Cola Zero, ofwel cola zonder suiker noch calorieën. Met de nieuwe cola mikt het Amerikaanse drank concern zich voornamelijk op mannen, tussen de 18 en 34 jaar. Coca-Cola light geniet met name de voorkeur van vrouwen, waarmee mannen liever niet gezien willen worden. In Amerika introduceerde het bureau Crispin Porter & Bogusky uit Miami al een aantal maanden geleden de campagne "Coke vs Coca Cola Zero", waarbij medewerkers van Coke Classic hun collega's van Coca Cola Zero aanklagen vanwege “taste infringement”. Daarbij is het zelfs mogelij een vriend aan te klagen, middels de "Sue a Friend" optie op de site. De introductie in Europa van Coca Cola Zero zorgt voor een hernieuwde belangstelling voor de viral. Gisteren werd bekend dat Coca Cola Zero als eerste in Nederland in game advertising gaat inzetten.

Matt Harding outtakes

Vorig jaar schreef ik op Marketingfacts al over Matt Harding, beter bekend als "Where the hell is Matt?". De Amerikaan maakte 2 wereldreizen, bezocht 39 landen en alle 7 continenten. Hij zette in elk land z'n grappige dansje op video, maakte vervolgens één grote compilatie en de plaatste de film op YouTube. Binnen no-time was Matt een internet beroemdheid met miljoenen fans. De teller van zijn eerste video staat nu op 5.629.482. Na de 2 wereld reizen werd het wat stiller rondom Matt, met uitzondering van een gastoptreden in de Barenaked Ladies: The Sound of Your Voice clip en presentaties wereldwijd over zijn belevenissen (part 1, part 2, part 3). Maar goed nieuws!! Matt gaat weer een nieuwe reis maken! Dit keer filmt hij niet zijn dansje, maar juist die van anderen! In bovenstaande video niet eerder vertoonde beelden van Matt's omzwervingen met commentaar.

Amp Energy Drink

Na het drinken van Pepsi's energy drink Amp, krijgt de jongeman in de commercial te maken met een leger van papieren demonen die de aanval op hem inzetten. De uitstekend vormgegeven papieren personages, komen door middel van computer animatie werkelijk tot leven en doen denken aan de Gremlins trilogie uit de jaren '80.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.