Viral Friday Week 10/2008

7 maart 2008, 06:36

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Lufthansa Airbus A320


De inzittenden van een Airbus A320 zijn afgelopen weekeinde bij de landing in Hamburg aan een ramp ontsnapt. De Airbus met 131 mensen aan boord werd door rukwinden gevaarlijk uit zijn koers geblazen. De rechtervleugel van het toestel raakte de landingsbaan, daarna deed de linkervleugel hetzelfde. De 24-jarige co-pilote slaagde er uiteindelijk in het toestel meester te blijven en maakte een doorstart. Het incident werd door een amateur op video opgenomen. De beelden zijn afgelopen week op verscheidene videosharing sites meer dan 10 miljoen keer bekeken. (Bron: RTL Nieuws)

Jack and Hill


Acteur Jack Nicholson heeft in een webvideo zijn steun uitgesproken voor de Democratische presidentskandidate Hillary Clinton. In de video ‘Jack and Hill’ komen fragmenten voor uit beroemde films waarin de drievoudig Oscarwinnaar optrad. “Who do you trust?!” roept The Joker uit de film Batman het publiek toe. “There is nothing sexier than a woman that you have to salute in the morning”, knipoogt Colonel Jessup uit A Few Good Man. Het fragment dat sinds zaterdag online staat is inmiddels ruim 1,4 miljoen keer bekeken. Al snel verschenen er diverse parodieën op het filmpje: o.a. de remix van Cartwright Dale, Thenostalgiacritic en Starone091705. (Bron: AD, De Stentor, NOS)

Kanye Hands


Sinds 2006 is er een ware rage gaande op internet rondom het nummer “Harder, Better, Faster, Stronger” uit 2001 van het Franse duo Daft Punk. Op YouTube circuleren diverse clips waarin de song de hoofdrol speelt, o.a. ‘Daft Hands‘, ‘Daft Bodies‘, ‘Daft Dancing Girl‘ en ‘Daft Accappela‘ van de Carleton Singing Knights. Ook op het album van Kanye West zijn Daft Punk samples te horen in het nummer ‘Stronger‘. Het nummer Kanye Hands is in slechts twee weken 1,3 miljoen keer bekeken. (Bron: Youngmarketing)

We Are The Ones Song


Na het enorme succes van de Yes We Can song van rapper Will.i.am en producer Jesse Dylan, is de Black Eyed Peas-zanger wederom de studio ingedoken voor een nieuwe Obama ‘anthem’. De muziekvideo ‘We Are The Ones Song’ is erg populair, het catchy nummer behaalde zo’n miljoen views binnen een week.

Slapend rijk

Slapend Rijk
De Zoetermeerse student Yde van Deutekom (22) wil letterlijk slapend rijk worden. Al 23 dagen verblijft hij in bed om dat doel te bereiken en Yde is van plan dit nog maanden vol te houden. De slapende student is via een webcam bijna 24 uur per dag ‘in actie’ te zien op www.slapendrijk.nl. Hij verlaat het bed alleen voor de douche, het toilet of om in zijn slaapkamer even de benen te strekken. Yde hoopt het vermogen bijeen te krijgen door advertenties en reclamefilmpjes op zijn website, de verkoop van ‘slapend rijk-shirts’ en giften van particulieren. In anderhalve week tijd zag de student zijn inkomsten toenemen van 300 euro vorige week woensdag naar 5843,18 vandaag. (Bron: AD)

Evolution of Dance With Optimus Prime


Het nummer Evolution of Dance van Judson Laipply voert met meer dan 77 miljoen views al geruime tijd Youtube’s All Time Most Viewed ranglijst aan. Afgelopen week bleek echter dat het filmpje van Judson niet meer op de felbegeerde nummer 1 plek prijkte. Het nummer CANSEI DE SER SEXY Music is My Hot Hot Sex bleek in slechts twee weken tijd bijna 90 miljoen views behaald te hebben en bezette daarmee de eerste plek. Diverse Techsites zoals Valleywag en ReadWriteWeb vermoedde kwade opzet. Na enkele dagen op de eerste plaats te hebben gestaan, is de clip door YouTube verwijderd uit de All Time charts en staat Judson Laipply weer fier bovenaan. Patrick Boivin uit België maakte een tribuut van zijn favoriete clip in een kostuum van Optimus Prime, aanvoerder van de Autobots.

Facebook Anthem


De mensen achter Rebelvirals.com hebben een anti-Facebook nummer opgenomen als reactie op het nummer Facebook Song. In de klaagzang op de melodie van melodie “We didn’t start the Fire” van Billy Joel laten ze weten dat ze het helemaal hebben gehad met al die Facebook applicaties en invites.

Tower of Terror


Ter promotie van de nieuwe ‘freefall’ attractie ‘The Twilight Zone: Tower of Terror’ in Disneyland Resort Parijs is het pretpark een virale campagne gestart. Sinds 21 februari is het mogelijk op de speciale minisite een eigen radio- of TV commercial te maken, door een foto te uploaden. Het resultaat is alsof men door de vierde dimensie is gereisd. (Bron: Trendhunter)

Powered by You


Dansgezelschap Pilobolus uit Connecticut is erg gewild onder automakers. Na eind 2006 voor Hyundai een commercial voor de SUV Santa Fe te hebben opgenomen, heeft ook Ford interesse getoond in het New Yorkse gezelschap. Het resultaat is een opvallende en kunstzinnige commercial.

Transformation


Pluimvee fabrikant Foster Farms uit de Verenigde Staten gebruikt al meer dan 15 jaar dezelfde twee karakters in haar commercials: “The Foster Imposters“. De twee kippetjes proberen zich voor te doen als Foster Farms kippen, maar dat plannetje mislukt altijd, omdat The Foster Imposters niet vers en natuurlijk zijn. De brandguide van Foster Farms is erg strict in het gebruik van The Fosters Imposters in elke reclameuiting. Reclamebureau Grupo Gallegos wist de klant te overtuigen om een andere benadering te kiezen, een spoof op de bekroonde Dove Evolution viral. De Transformation commercial is ook op TV en op de Foster Farms website te zien. En uiteraard werd de video ook op YouTube gepost, om ‘m makkelijk te embedden op blogs of door te sturen naar anderen.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!