Vind je weg in online D2C-verkoop #spon

Vind je weg in online D2C-verkoop #spon

Door de wereldwijde gezondheidscrisis winnen e-commerce en digitale oplossingen snel aan populariteit. Zaken doen zal naar alle waarschijnlijkheid nooit meer hetzelfde zijn. En de verwachtingen die klanten hebben van personalisering, een probleemloze aankoop én goede service bij hun digitale aankopen is hoger dan ooit.

Bedrijven begrijpen dat wanneer hun organisatie flexibel kan reageren op de hogere klantverwachtingen en de veranderde marktomstandigheden, zij beter in staat zullen zijn om hun weg te vinden in het nieuwe normaal en hun bedrijf succesvol te maken. Maar hoe pak je dat aan? Door je klanten aan te spreken op de manier die zij graag willen en via de communicatiekanalen van hun voorkeur. Maar ook door Artificial Intelligence (AI) in te gaan zetten en je back-endsystemen te integreren. Download het gratis e-book van Salesforce: ‘De weg naar succes in online verkoop’ om te weten te komen hoe je succesvol in online verkoop kunt worden. Hieronder vind je een aantal highlights uit dit e-book.

Groei realiseren

Klanten naar je fysieke en digitale winkels trekken is niet meer voldoende om te groeien. Breng je producten aan de man met indrukwekkende merkervaringen op zowel eigen als externe kanalen. Bijvoorbeeld door een headless aanpak te implementeren; een scheiding tussen de front-end en de back-end van je website. Met een headless aanpak ben je in staat om snel veranderingen in je site aan te brengen. Is je team nog niet klaar voor headless commerce maar zijn snelheid en time-to-market belangrijk voor je, implementeer dan een gebruiksklare oplossing en combineer best practices in site ontwerp, merchandising en technische architectuur.

Met een headless aanpak ben je in staat om snel veranderingen in je site aan te brengen

Ook het koppelen van je back-endsystemen helpt je om te groeien. Geïsoleerde data maakt het moeilijk om aan de verwachtingen van je klanten te voldoen. Groei realiseer je ook door, met behulp van Artificial Intelligence, je klanten de meest relevante aankoopervaring te bieden. Uit Salesforce onderzoek voor de State of the Connected Customer, blijkt dat 62% van de klanten het gebruik van AI accepteert in ruil voor een betere ervaring. Met AI kun je onder andere je zoekfunctie optimaliseren, je productstrategie automatiseren en krijg je bijvoorbeeld inzicht in producten die vaak samen gekocht worden. Dit laatste geeft je de mogelijkheid om interessante, verkoop verhogende bundels samen te stellen.

Nieuwe klanten vinden

Je D2C-kanaal is de centrale plek van je merk; zorg dat deze gevuld is met gedetailleerde productbeschrijvingen, instructies etc. Bied regelmatig nieuwe, interessante content via alle kanalen. En gebruik ook hier AI om een gepersonaliseerd ervaring, relevante producten en content te presenteren. Zorg ervoor dat je nieuwe doelgroepen aanspreekt met gepersonaliseerde advertenties. Baseer de vertoning van de deze advertenties op basis van eerdere zoek- en aankoopinformatie.

Verbeter de klantbetrokkenheid

Een goede aankoopervaring van een klant met je bedrijf is niet genoeg. Klanten verwachten ook dat ze bij je terecht kunnen voor gedetailleerde productinformatie en kunnen lezen wat anderen van je producten vinden. Als je dit biedt dan creëer je meer contactmomenten en daarmee betrokkenheid bij je merk en producten. Zorg voor gepersonaliseerde content, ontwikkel loyaliteitsprogramma’s, creëer communityforums, biedt trouwe klanten extra’s en zorg voor voordelen na aankoop. En last but not least; breng alles samen op één portal! Dat klinkt overweldigend maar is realiseerbaar door gebruik te maken van een portal met gebruiksklare componenten waardoor je zonder kennis van programmeren snel digitale ervaringen kan opzetten.

Het is ook van belang dat je e-mails aantrekkelijk zijn en de aandacht van je klanten trekken. Zorg ervoor dat je ze specifieke, gepersonaliseerde e-mailberichten stuurt. Gebruik AI om te leren van elke keer dat iemand klikt, tikt, kijkt, zoekt of koopt. Op die manier kun je de meest relevante e-mailcampagnes creëren. En stel ook rapporten samen met doorklikratio's, conversieratio's, gegenereerde omzet en aanbevelingen om je e-mailstrategie verder te ontwikkelen. 

Betrokkenheid omzetten in conversies

Gebruik conversational commerce om je medewerkers te laten chatten met klanten op het kanaal van hun keuze. Klanten kunnen bijvoorbeeld realtime informatie over bezorgtijden krijgen en ook antwoord op eventuele andere vragen. In de praktijk leidt dit tot minder cases en daardoor tot lagere kosten.

Gespreken via berichtenservices en social media zijn 50-75% goedkoper dan via de telefoon

Gespreken via berichtenservices en social media zijn namelijk 50-75% goedkoper dan via de telefoon. En als je medewerkers een overall overzicht van je klanten hebben zullen je klanten een nog betere koopervaring hebben. Met conversational commerce bied je ze ook persoonlijkere ondersteuning via alle kanalen en ben je in staat om klanten te begeleiden bij hun aankoop, vragen te beantwoorden, productaanbevelingen te geven en te helpen bij het plaatsen van bestellingen. Medewerkers kunnen persoonlijke ondersteuning bieden, toegang krijgen tot informatie zoals recente bestellingen en voorkeuren. Ook zijn ze in staat om extra artikelen te verkopen via cross-selling of upselling.

Wanneer klanten artikelen aan hun winkelwagentje toevoegen en vervolgens je website verlaten, kun je de aankoop stimuleren door hen te wijzen op het verlaten winkelwagentje. Implementeer cross-channel journeys om de kans op conversie te vergroten en te voorkomen dat je omzet misloopt.

Als je fysieke winkels hebt, is het mogelijk dat je klanten hun aankoop daar voltooien. Stem de data op je websites en van je winkels regelmatig op elkaar af om verlaten winkelwagentjes te voorkomen en je klant een e-mail te sturen over iets wat ze al aangeschaft hebben.

Klantenbinding en aftersales

Klanten willen graag de controle houden, ook als ze iets hebben gekocht. Houdt ze op de hoogte van hun bestelstatus door ze de mogelijkheid te geven hier zelf naar te kijken, zelf hun bestelling te kunnen annuleren, een betaal- en verzendmethode te kiezen en hun product te retourneren.

Wanneer ze de verzendgegevens willen wijzigen, moeten ze eenvoudig gebruik kunnen maken van een chatbot. En zorg ervoor dat er servicemedewerkers beschikbaar zijn als een serviceaanvraag moet worden doorgezet naar een servicemedewerker en laat chatbots alvast de benodigde klantdata verzamelen. Hierdoor kunnen medewerkers persoonlijke ondersteuning bieden en snel voor een oplossing zorgen.

Lees in het Salesforce e-book nog meer uitgebreide tips hoe je succesvol kunt worden in online verkoop.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel