Vijf tips om de juiste contentpartner voor je klantcase te kiezen

24 augustus 2020, 06:00

“De vorige keer dat ik een tekstschrijver voor een klantcase inhuurde, heb ik uiteindelijk toch bijna alles zelf geschreven. Uitleggen wat we doen kostte me heel veel tijd.” Helaas is dit een reactie die we regelmatig horen als we contact zoeken met een prospect. De waarheid ligt vast ergens in het midden, maar het is vooral jammer dat de inhuurder niet kreeg wat hij of zij wilde. Bovendien heeft de betreffende tekstschrijver een ontevreden klant. Hoe voorkom je die situatie? We geven je wat tips.

Tip 1: weet wat je wilt

Je wilt als ondernemer graag aandacht voor je product of diensten. Een klantcase is dan een sterk middel. Je laat ervaringsdeskundigen vertellen wat hun probleem was en hoe die met jouw hulp opgelost is. Klanten vervullen de rol van ambassadeur en delen hun verhaal. Maar de vraag is of een klantcase wel bij jouw organisatie of communicatie past. Of kies je voor een advertentie of koop je redactieruimte in? Klantcases zijn er in alle soorten en maten, het is verstandig om goed na te denken welke vorm bij jouw bedrijf past. Kijk bijvoorbeeld eerst eens hoe concullega’s dat aanpakken.

Tip 2: begrijp het proces

Als je ervan overtuigd bent dat een klantcase de beste optie is, is de volgende vraag: hoe pak ik dit slim aan? Een klant om medewerking vragen is slechts de eerste stap. Bij het maken van een goede klantcase komt veel meer kijken. Een duidelijk proces op basis van een heldere checklist is een goed hulpmiddel om snel tot een krachtige casestudy te komen. Dat is prettig voor jou en voor je klant. Jij wilt snel en efficiënt een goed resultaat (tegen een reële prijs). En je klant wil graag vooraf weten wat er gaat gebeuren en heeft geen zin in gedoe.

Tip 3: kies een ervaren contentpartner

Schrijven is een vak dat niet iedereen beheerst. En ook binnen de groep mensen die zich tekstschrijver noemen, zijn er veel verschillen.

Schrijven is een vak dat niet iedereen beheerst

Van een professionele copywriter mag en moet je een aantal dingen kunnen verwachten. Natuurlijk schrijft hij of zij foutloos en is de content afgestemd op de doelgroep. Dan is het wel prettig als iemand veel weet van jouw sector. Dat scheelt in ieder geval tijd bij de briefing. Aandachtspunt is wel het gebruik van vakjargon. Soms is dat nuttig, maar niemand zit op een bullsh*t bingo te wachten.

Tip 4: maak goede afspraken

Je mag van een professional verwachten dat hij je meeneemt in het proces, zowel inhoudelijk als praktisch. In het geval van een klantcase betekent dat concreet: een briefing, interview, tekstschrijven en goedkeuring. Voor de inhoud is het van belang om de vorm van de klantcase, de tone of voice en bijvoorbeeld de aanspreekvorm af te stemmen. Op die manier weet je zeker dat je krijgt wat je verwacht.

Tip 5: bouw een relatie op

Ook als je een professionele tekstschrijver inschakelt, is er tijd nodig om aan elkaar te wennen. Het opbouwen van een nieuwe relatie vraagt nu eenmaal investeringen van beide kanten. Je zult elkaar moeten leren begrijpen en aanvoelen. De kans dat het concept van de eerste klantcase meteen perfect is, is niet heel groot. Door een goede basis te leggen weet je wel zeker dat de volgende weer vele malen beter is. Want hoe beter een schrijver jouw bedrijf en je klanten leert kennen, hoe beter de klantcase. En daar draait het om!

Wil je het proces rond interview, creatie en goedkeuring stroomlijnen? Hier lees je hoe de juiste checklist je daarbij helpt.

Als gedreven allround copywriter heb ik inmiddels ruim dertig jaar ervaring met het ontdekken en beschrijven van de verhalen achter een organisatie, product, dienst of project. In gesprekken met management op alle niveaus – van corporate tot eenmanszaak - ontrafel ik complexe onderwerpen en structuren heel snel.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jautze

    Waardevol dank!


    24 augustus 2020 om 10:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!