Vijf quick wins voor de e-mailmarketeer
Heb je wel eens vaker het gevoel dat je e-mails niet die verwachte resultaten opleveren? Dat ligt waarschijnlijk aan de manier waarop je je doelgroep benadert. In plaats van relevante, gerichte en persoonlijke boodschappen te versturen, stuur je al langer dezelfde boodschap uit. In de meeste gevallen zorgt dit ervoor dat je e-mails op termijn worden genegeerd, maar in de slechtste gevallen worden ze als spam aangeduid. De kwaliteit van je verzendlijst neemt hierdoor af en je e-mailreputatie komt in het gedrang omdat je je abonnees blijft bestoken met irrelevante e-mails. Genoeg! Tijd om nu echt de beste resultaten uit je e-mailmarketing te halen. Deze tips helpen je daarbij.
1. Ga aan de slag met mobile!
Mobiele apparaten zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven! Je kan er makkelijk vanuit gaan dat je klanten gemiddeld zo’n twee mobiele apparaten in huis hebben die ze gebruiken voor het lezen van e-mails en verrichten van aankopen. Ongeveer 50 procent van alle e-mails wordt vandaag de dag uitgelezen op mobiele apparaten. Het is dus van het grootste belang dat je erop let dat zowel je e-mails als je landingspagina’s geoptimaliseerd zijn voor mobiel.
Responsive design helpt daarbij. Organisaties houden nog te vaak vast aan een design dat alleen geschikt is voor desktopgebruik. Daarbij wordt er geen rekening mee gehouden of het design geschikt is voor mobiele weergave. Wat op zijn beurt weer leidt tot irritatie bij een ontvanger. Je wilt natuurlijk meteen kunnen zien waar een e-mail over gaat. Let er wel op dat je het responsive design ook doortrekt naar landingspagina’s waarnaar je verwijst vanuit je e-mails! Zo zorg je voor een optimale mobiele beleving onder je e-mailabonnees.
2. Maak slim gebruik van je data
Hoe zorg jij voor een hogere betrokkenheid onder je bestaande klanten? De komende jaren wordt dit erg belangrijk! Waarom? Omdat het aantal online kopers momenteel nog wel stijgt, maar dat zal niet blijven duren. Laten we even Nederland als voorbeeld nemen: daar neemt de groei van het aantal online kopers inmiddels af. Iedereen heeft inmiddels wel eens online wat gekocht.
Daarom wordt het steeds belangrijker om je bestaande klanten betrokken te houden en ze aan te zetten tot herhaalaankopen. Hoe? Door continu data te verzamelen over bijvoorbeeld hun interesses, koop- en klikgedrag en andere relevante data. Om in 2014 en later succesvol te blijven, raad ik je aan eens te kijken naar de data die je nu al hebt en de data die je nog nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld al voldoende data in huis om cross- en upsellcampagnes op te zetten?
Bedenk nieuwe methodes om waardevolle informatie te verzamelen, zoals het vragen om feedback na een aankoop (hoe heeft men het aankoopproces ervaren?), of geef je klanten de mogelijkheid je producten te beoordelen. Betrokkenheid kan je ook bepalen aan de hand van iemand’s activiteit rondom je webwinkel: naast aankopen kunnen dat ook websitebezoeken zijn, bepaald gedrag binnen je nieuwsbrief of andere e-mailcampagnes of bijvoorbeeld delen via social media. Al die activiteiten kan je herleiden tot een score met behulp van lead scoring-technieken. En met behulp van die score bepaal je vervolgens weer welk type e-mailcampagne je richting je klant kunt sturen.
3. Locatie-gebonden communicatie
De technologische ontwikkelingen op het gebied van geo location schieten vooruit, waardoor er steeds meer kansen ontstaan om je klanten ook te benaderen op basis van hun locatie. De mogelijkheden die deze ontwikkelingen met zich meebrengen voor e-mailmarketeers zijn eindeloos. Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van iBeacon van Apple. Hiermee kan je de exacte locatie van een bezoeker in je winkel bepalen en hem gerichte marketingboodschappen sturen. Stel dat hij zich in de afdeling spijkerbroeken bevindt, dan kan je hem een kortingsbon op spijkerbroeken sturen.
Of kijk hoe MyCom te werk gaat: met behulp van wifi tracking weten zij hoeveel klanten hun winkels bezoeken en of een klant vaker de winkel bezoekt. MyCom geeft zelf aan dat dit bedoeld is om de hoeveelheid personeel te bepalen. Maar je zou dit ook kunnen inzetten om gerichte e-mailcampagnes te versturen naar trouwe bezoekers.
2014 wordt dus het jaar waarin je die kans kan grijpen en met locatiegebonden communicatie voorsprong nemen op je concurrenten.
4. Hou het persoonlijk
Plak volgend citaat in koeienletters op de muur bij je marketingafdeling! “We hebben het niet langer over B2C of B2B, maar over H2H: human to human“. Batch & blast-communicatie, eenzijdige communicatie, behoort echt tot het verleden! Succesvolle marketing houdt in dat je een relatie en dialoog opbouwt met je klanten.
Personalisatie is daarom onmisbaar binnen je e-mailmarketingstrategie in 2014. Zoals ik al eerder aangaf, is het belangrijk dat je relevante informatie over je klanten verzamelt, zodat je gerichte en persoonlijke boodschappen kan sturen. Lead nurturing helpt daar ook bij en helpt je die (potentiële) klanten om te zetten naar trouwe en betrokken klanten.
5. Abandoned shoppingcart-campagnes zijn een must!
Wist je dat er meer dan 66 procent winkelmandjes worden achtergelaten in je webshop en dat slechts 33 procent van alle bezoekers het bestelproces afronden? Standaard ligt het percentage van mensen die je webwinkel tijdens het bestelproces verlaten ongeveer tussen de 50 en 75 procent.
Fysieke winkels doen er ook alles aan om window shoppers om te zetten betalende klanten. Dat geldt net zo goed voor online winkels. Het versturen van abandoned shoppingcart-e-mails zorgt ervoor dat je een deel van die twijfelaars terug haalt naar je webwinkel en kunt omzetten naar betalende klanten.
Een abandoned shoppingcart-campagne is een quick win als je weet dat 15 to 25 procent van je bezoekers die zo’n mail binnen 24 uur na het achterlaten van hun winkelmandje ontvangen, overgaan tot een aankoop in je webwinkel.