Op 14 en 15 juni 2005 werd er in Philadelphia gesproken over de laatste trends op het gebied van online zoeken en boeken van reizen en het veranderende gedrag van de consument.
Edwin Hof vertegenwoordigde Traffic4u op dit congres. Edwin is binnen Traffic4u verantwoordelijk voor veel keyaccounts, waaronder diverse grote travel partijen. Hieronder zijn verslag van het bezoek aan Travel Search 2005.
Tijdens het congres is er gesproken over het gedrag van de huidige vakantieconsument en het aanbod wat daar tegenover staat. De afgelopen jaren is het vertrouwen van de consument in het internet toegenomen. De consument houdt net als in het ?normale? leven van shoppen en vergelijken. Op internet heeft de consument het stuur in handen; hij/zij bepaalt zelf waar hij/zij gaat zoeken en/of boeken. Echter, als gevolg van de grote hoeveelheid en verscheidenheid van aanbieders ziet men door de bomen het bos niet meer.
In Amerika zijn het afgelopen jaar veel nieuwe initiatieven ontstaan, in de vorm van zogenaamde Travel Search Engines (TSE? s), waarmee wordt geprobeerd de chaos te structureren en het zoeken en boeken op internet te vergemakkelijken voor de consument. Op dit moment bestaan er 4 soorten TSE?s:
1. Deal sites: deze sites gaan op zoek naar aanbiedingen (Travelzoo, Smartertravel)
2. Destination-orientated sites: veel informatie over bestemmingen en reisverhalen, reviews en tips (Igougo, Tripadvisor)
3. Meta-search sites: deze sites vergelijken het aanbod van de verschillende deal sites sommige combineren dit met reisverhalen en reviews (Kayak, Sidestep, Cheapflights)
4. Tavel Search engines: traditionele zoekmachines die meta travel search zoekmachines overnemen (Yahoo! Farechase)
TSE?s zijn het nieuwe online distributiekanaal in de online reis markt. Ze combineren zoektechnologie met de behoefte van de consument naar vergelijken en shoppen. Een TSE biedt geen directe boekingsmogelijkheden maar werkt met deeplinks naar de website van hotels, en vliegmaatschappijen of andere online reisbureau?s.
TSE?s hebben grote voordelen voor de consument omdat het een one-stop zoek model biedt, complete content ?n gebruiksvriendelijke websites. Aan de andere kant zijn er de voordelen voor de leverancier doordat deze rechtstreeks met de consument kan communiceren en daardoor minder commissie kwijt zijn.
Opvallend is dat bovenstaande initiatieven nog niet echt zijn opgepakt in Nederland. Hier hebben we het directe kanaal (hotels/vliegmaatschappijen), het indirecte offline kanaal (reisbureau?s GDS), het indirecte online reiskanaal (Ebookers, ATP, Vliegwinkel etc) maar daarboven nog weinig nieuwe spelers. Wanneer kunnen we hier nieuwe initiatieven verwachten? Of zijn er al ontwikkelingen die ik over het hoofd heb gezien? Liggen er kansen voor de Nederlandse reisindustrie of is Nederland te klein voor dit extra online distributiekanaal?
Via Edwin Hof, Projectmanager Traffic4u.