Vertical Travel Search een kans?

Vertical Travel Search een kans?
,

Online vakantieplanningOp 14 en 15 juni 2005 werd er in Philadelphia gesproken over de laatste trends op het gebied van online zoeken en boeken van reizen en het veranderende gedrag van de consument.

Edwin Hof vertegenwoordigde Traffic4u op dit congres. Edwin is binnen Traffic4u verantwoordelijk voor veel keyaccounts, waaronder diverse grote travel partijen. Hieronder zijn verslag van het bezoek aan Travel Search 2005.

Tijdens het congres is er gesproken over het gedrag van de huidige vakantieconsument en het aanbod wat daar tegenover staat. De afgelopen jaren is het vertrouwen van de consument in het internet toegenomen. De consument houdt net als in het ?normale? leven van shoppen en vergelijken. Op internet heeft de consument het stuur in handen; hij/zij bepaalt zelf waar hij/zij gaat zoeken en/of boeken. Echter, als gevolg van de grote hoeveelheid en verscheidenheid van aanbieders ziet men door de bomen het bos niet meer.

In Amerika zijn het afgelopen jaar veel nieuwe initiatieven ontstaan, in de vorm van zogenaamde Travel Search Engines (TSE? s), waarmee wordt geprobeerd de chaos te structureren en het zoeken en boeken op internet te vergemakkelijken voor de consument. Op dit moment bestaan er 4 soorten TSE?s:

1. Deal sites: deze sites gaan op zoek naar aanbiedingen (Travelzoo, Smartertravel)
2. Destination-orientated sites: veel informatie over bestemmingen en reisverhalen, reviews en tips (Igougo, Tripadvisor)
3. Meta-search sites: deze sites vergelijken het aanbod van de verschillende deal sites sommige combineren dit met reisverhalen en reviews (Kayak, Sidestep, Cheapflights)
4. Tavel Search engines: traditionele zoekmachines die meta travel search zoekmachines overnemen (Yahoo! Farechase)

TSE?s zijn het nieuwe online distributiekanaal in de online reis markt. Ze combineren zoektechnologie met de behoefte van de consument naar vergelijken en shoppen. Een TSE biedt geen directe boekingsmogelijkheden maar werkt met deeplinks naar de website van hotels, en vliegmaatschappijen of andere online reisbureau?s.

TSE?s hebben grote voordelen voor de consument omdat het een one-stop zoek model biedt, complete content ?n gebruiksvriendelijke websites. Aan de andere kant zijn er de voordelen voor de leverancier doordat deze rechtstreeks met de consument kan communiceren en daardoor minder commissie kwijt zijn.

Opvallend is dat bovenstaande initiatieven nog niet echt zijn opgepakt in Nederland. Hier hebben we het directe kanaal (hotels/vliegmaatschappijen), het indirecte offline kanaal (reisbureau?s GDS), het indirecte online reiskanaal (Ebookers, ATP, Vliegwinkel etc) maar daarboven nog weinig nieuwe spelers. Wanneer kunnen we hier nieuwe initiatieven verwachten? Of zijn er al ontwikkelingen die ik over het hoofd heb gezien? Liggen er kansen voor de Nederlandse reisindustrie of is Nederland te klein voor dit extra online distributiekanaal?

Reis distributie kanalen

Via Edwin Hof, Projectmanager Traffic4u.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Is www.lastminuteaanbiedingen.nl niet een TSE? Deze site bestaat overigens al sinds 2000.

    geplaatst op
  • Of Inpakkenenwegwezen.nl? Of Kelkoo.nl? Of...

    geplaatst op
  • lastminuteaanbiedingen.nl en inpakkenenwegwezen.nl zijn inderdaad voorbeelden van TSE's in Nederland. Kelkoo heeft uiteraard verschillende vertical search opties waaronder Travel. Ook een leuk voorbeeld hierin is www.vakantiereiswijzer.nl Deze voorbeelden zijn allemaal initiatieven die het zoeken binnen Travel weer eenvoudiger en overzichtelijker maken. De kracht en de toekomst van deze TSE's zal afhangen van een volledig/onafhankelijk en betrouwbaar aanbod!

    geplaatst op
  • Goed verslag Edwin!

    Wat ik me wel afvraag in hoeverre dit soort verticale zoekmachines niet een tussenoplossing zijn voordat zoekmachines als Google, MSN en Yahoo dit zullen oppakken en met slimme verticals komen binnen hun eigen omgeving.

    geplaatst op
  • Travel-Net, die ongeveer 95% van de Nederlandse reisbureaus als klant heeft, is volgens mij ook met een soortgelijke service bezig. Kleine moeite om dit richting de consument beschikbaar te stellen... denk alleen dat de reisbureaus hier niet echt blij mee zullen zijn.

    geplaatst op
  • Google gaat sidestep kopen...
    @Marco zie ook mijn comment bij een vorige discussie:
    http://www.mediafact.nl/comments.php?id=8996_0_1_0_C

    Travelsearch is een expertise die waarschijnlijk niet door Google zelf uitgevoerd gaat worden. Daar zullen zij net als bij andere services waarschijnlijk een partij voor opkopen of als partner aannemen. Sidestep en Kayak zijn de twee sterkste partijen in TSE-technologie. Kayak, opgericht door “some of the creative minds behind the formation of the largest travel sites (Orbitz, Travelocity and Expedia)” , is al partner van AOL, about.com en info.com. Sidestep lijkt mij daarom de grootste overname kandidaat voor Google.

    De TSE’s worden voornamelijk gevonden door de SE’s. Daarnaast gebruiken zij dezelfde succesvolle marketingstrategie als Google. Lokale Nederlandse partijen zullen dan ook waarschijnlijk het nakijken hebben. Het bereik is nu nog voornamelijk de oudere meer prijsbewuste Amerikaanse consument maar dit bereik zal waarschijnlijk wel breder worden wanneer de bekendheid toeneemt.

    geplaatst op
  • @Marco, het is inderdaad zo dat de traditionele zoekmachines zoals ook Bas al meldt bezig zijn met overnames van TSE's. Aangezien deze zoekmachines (Vooral Google en Yahoo) al veel traffic hebben is dit natuurlijk een goede uitgangspositie om deze dienst op te zetten. Ik denk rchter dat er zeker ruimte blijft bestaan voor echt gespecialiseerde TSE's. Op dit moment zijn er dus een aantal goed bezig in Amerika. Ik ben ben daarom benieuwd hoe zicht dit gaat ontwikkelen in Nederland/Europa. Aangezien de overnames eerst alleen in Amerika zullen zijn en dat de pijlen pas later op Europa gericht zullen worden.

    geplaatst op
  • Wat vindt je van deze TSE? www.opreisweb.nl - de ideale reizen-start-pagina op het WEB! Kun je zelf searchen: niks gesponsorde zoekresultaten..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.