Lootzy: nieuwe Nederlandse vertical search voor banen

19 april 2007, 06:25

Lootzy: nieuwe Nederlandse vertical search voor banenSinds vandaag is Lootzy officieel live, natuurlijk in beta want dat is hip tegenwoordig. Lootzy is een vertical search engine voor banen, gratis toegankelijk voor zowel werknemers als werkgevers. Je kunt zoeken op functie of bedrijf in combinatie met een plaatsnaam of provincie. De site is een initiatief van Loopbaan.nl, de technologie is ontwikkeld door het Nederlandse Quo Vide.

Lootzy “spidert”, net als een gewone zoekmachine, websites van organisaties en uitzendbureaus om daar de vacatures van te indexeren. Als je website dus goed vindbaar is, zouden je vacatures ook vanzelf bij Lootzy moeten verschijnen. Volgens mede oprichter Lonneke Vink zijn de vacatures van de top 500 bedrijven van Nederland al geïndexeerd:

In totaal doorzoeken we nu de sites van ruim 5.500 organisaties. We stuiten echter ook op sites waarvan de vacatures niet gevonden kunnen worden via lootzy of zoekmachines als Google. Daarom zullen we ook tips gaan geven over hoe vacatures gevonden kunnen worden door lootzy.”

Voorbeelden van sites die worden geïndexeerd zijn: TU Delft, SUN, Aegon, Tele2, Vodafone, Akzo, Landmacht, Ernst & Young, Essent, ING Bank, etc.

De lijst wordt elke 24 uuur geupdate. Als de desbetreffende site nieuwe of aangepaste vacatures heeft, wordt ‘ie gespiderd, anders niet.

Kijkend naar de resultaten zie ik inderdaad veel bedrijven en vooral uitzendbureaus terug. Ook Jobtrack wordt kennelijk gespiderd, andere vacaturesites worden niet doorzocht.

Proef op de som: nog geen Google

Ik heb natuurlijk meteen de proef op de som genomen en gezocht naar een vacature die bij Essent op de website staat. Dat gaat lang niet altijd goed, veel zoekopdrachten leveren bij Lootzy (nog?) geen resultaten op, terwijl ik op de Essent site de vacature wel zie staan. Ook leveren de klikken naar Essent een 404 pagina op, waarschijnlijk is Lootzy wat betreft Essent nog niet helemaal up to date… Gelukkig is de site nog in beta, zullen we maar zeggen.

Als je zoekt op “secretaresse” in “rotterdam” krijg je wel netjes een vacature van de Hogeschool Inholland bovenaan, met een relevante vacature. Helaas kan je niet deeplinken naar zoekopdrachten bij Lootzy, dat is wat mij betreft een belangrijke usability verbetering die ze nog kunnen doorvoeren.

Conclusie: nuttig, maar nog wel echt beta

Lootzy is wat mij betreft een aardig idee, maar om snel naar vacatures te zoeken is Google waarschijnlijk voorlopig een makkelijker startpunt. De ranking algorithmes van Lootzy zijn nog niet helemaal op orde, je krijgt vaak veel resultaten van hetzelfde bedrijf bijvoorbeeld. Ook in de presentatie zijn er nog slagen te maken, bij de zoekresultaten wordt bijvoorbeeld geen plaats vermeld.

Niettemin zou dit een interessante speler kunnen worden door het open karakter. In principe zou elke site met vacatures ontsloten moeten worden. Betalen voor plaatsing aan een vacaturebank is dan wellicht niet meer nodig, misschien zullen zij hierdoor ook een meer open model gaan hanteren.

Wat vinden jullie van het idee, heeft Lootzy kans van slagen? Als jullie zoeken op vacatures van grote organisaties, zijn die dan goed vindbaar?

Disclosure: Loopbaan.nl is een klant van SearchResult, het bedrijf waar ik werk.

Ruben Timmerman
Directeur bij Eduhub BV

Ruben Timmerman is zelfstandig adviseur, trainer en spreker op het gebied van usability en online marketing. Hij heeft ruim 5 jaar ervaring in projecten voor o.a. Hyves, Thomas Cook, Campina, FNV, NS, Talpa, Het Rode Kruis en VNU Media. Ruben schrijft over zijn passie op zijn usability weblog Usarchy.com en daarnaast op o.a. Marketingfacts en Frankwatching. Hij is aan LECTRIC en de Hogeschool Utrecht verbonden als usability docent. Momenteel werkt hij hard aan zijn volgende startup Eduhub, een vergelijkingssite voor trainingen en opleidingen op o.a. marketing en internet gebied.

Categorie
Tags

24 Reacties

    Jasper

    Leuk initiatief, al wordt ik wel moe van al doe web 2.0 gimmicks. Wat moet ik met zo’n word cloud op de voorpagina als ik specifiek op zoek ben naar een vacature.

    Verder zijn de SERP’s verre van overzichtelijk, alles schreeuwt op mijn scherm zodat ik totaal geen focuspunt kan creeeren zonder hordedol te worden.

    1x per 24uur spideren .. dat mag best iets vaker naar mijn mening

    Lootzy zal zeker leuke bezoekersaantallen kunnen halen, maar in een longtail markt als deze is dat ook niet zo moeilijk. Verder ontdek ik nog vele errorpages als ik doorclick naar een vacature.


    19 april 2007 om 08:51
    chi666

    Die disclamer erbij is veelbetekenend. Ik vroeg me namelijk al af waarom hier over geschreven werd. Immers, het is nog bijzonder matig als ik het zo zie (account manager in A’dam levert ook alle functies op waarin staat: u rapporteert aan de manager…)

    En het is nummer zoveel in de reeks (gotomyjob, askjim, vacaturezoeker, etc). Geen van alle heeft echter een echt degelijk zoekalgoritme wat mij betreft.


    19 april 2007 om 09:10
    chi666

    Het viel me ook al op inderdaad. 🙂

    HRlog zal er waarschijnlijk ook wel over schrijven, want dat hebben we dan ook over alle andere initiatieven ook gedaan. Is ook wel iets voor HRlog natuurlijk.

    Jobrapido is recent gelanceerd (die was ik nog vergeten).

    Ruben, kan je trouwens iets meer vertellen over het business model? Wat wil men er mee bereiken? Hoe gaat dit zichzelf bedruipen? Ik ken S&N (achter loopbaan.nl) nu niet direct als een charitatieve instelling.


    19 april 2007 om 09:29
    RubZie

    Bas: ik ben er zelf totaal niet bij betrokken, dus ik heb geen idee. Zo te zien staan er in ieder geval advertenties van Google op, maar of ze daarvan kunnen rondkomen…?

    Het lijkt me dat ze, zodra er wat bereik is, paid listings gaan verkopen.

    En nogmaals: ik zou het niet in mijn hoofd halen zoiets als dit op twee weblogs te zetten, en al helemaal niet met zo’n positieve titel als Frank deed. Zoals je leest ben ik ook behoorlijk kritisch, al vind ik Lootzy wel al beter dan de sites die we net noemden.


    19 april 2007 om 09:32
    chi666

    Ruben, kan je aangeven waarom je het beter vindt? Ik heb net even snel gekeken, maar ik zie persoonlijk dezelfde (inferieure) technologie gebruikt worden als bij gotomyjob.nl (kijk maar eens naar de criteria bij geavanceerd zoeken).

    Maar misschien dat ik te snel ben met mijn oordeel, ik ben echter benieuwd naar de toegevoegde waarde die jij erin ziet.


    19 april 2007 om 09:36
    RubZie

    Ik zie vooral verschil in het spideren van corporate sites. Gotomyjob lijkt vooral op Askjim: vooral een metazoeker en weinig bedrijven zelf. Lootzy spidert (naar eigen zeggen!) duizenden corporate sites en vult dat aan met uitzendbureaus. Het aanbod van Lootzy lijkt groter en gevarieerder, voor zover ik zie.

    Verder kan het natuurlijk aardig zijn als ze dit wat meer met de content van Loopbaan.nl combineren, want als platte zoekmachine zal Google toch makkelijk winnen lijkt me.


    19 april 2007 om 09:41
    RubZie

    En ik moet vooral het woord vooral wat minder gebruiken…


    19 april 2007 om 09:48
    media

    Dat zou ik vooral doen 😉

    Excuses voor mijn ietwat te kort door de bocht conclusie overigens; zag het toevallig ook bij frankwatching voorbij komen.

    Nogmaals, ik zou het top vinden als we tzt ook eens wat ervaringscijfers kunnen zien. Ben wel benieuwd!


    19 april 2007 om 09:50
    Lonneke Vink

    bedankt voor deze mooie reacties. Alle feedback is welkom, zeker omdat we nog volop aan het ontwikkelen zijn. Een van de ontwikkelingen waar we nu mee bezig zijn is het templaten van alle bronnen. Dat moet er toe leiden dat het zoekresultaat er homogeen uitziet met per resulstaat een correcte titel, omschrijving en locatie. Gezien het grote aantal bron-urls (5500+ !) is die klus niet zo geklaard. Duurt nog wel een maandje of drie.

    In dit grote aantal bron-urls schuilt ook meteen onze onderscheidend vermogen t.o.v. sites als Askjim en Jobrapido. Zij spideren vergeleken bij ons een klein aantal sites, met name vacaturesites. Ons doel is om met name sites van werkgevers zelf te ontsluiten. Hiermee komen bezoekers meteen uit bij het bedrijf en hoeven ze niet eerst via een vacaturesite te gaan.

    Wat betreft vragen over ons businessmodel. Paid listings in de zoekresultaten zullen we niet doen. Alle advertenties (en dus omzet) zal rondom de zoekresultaten gebeuren.

    Als je op de hoogte gehouden wilt worden van cijfers en andere gegevens, mail me maar.


    19 april 2007 om 10:48
    Richard

    Net bekeken: 4 van de 5 aangeklikte vacatures leidden naar “404 not found”, de vijfde naar een heel ander soort functie dan waar ik op zocht. Het idee is leuk, maar het moet wel werken.


    19 april 2007 om 12:55
    Theo

    Leuk initiatief alleen zie ik weinig verschil met Gotomyjob.

    Uiteraard heeft Lootzy en Gotomyjob zo hun verschillen maar sluiten zeer bij elkaar aan.

    Beide sites hebben nog wat foutjes waar aan gewerkt moet worden.

    Misschien moeten beide sites alle functies bij elkaar voegen waardoor ze helemaal uniek zijn.

    Verder zie ik bij gotomyjob steeds meer bedrijven sites erbij komen dus denk dat ze ook hard bezig zijn om een totaal beeld te scheppen van alle vacaturebanken en bedrijven.


    19 april 2007 om 16:29
    thijm

    Ik kan me voorstellen dat men het soms niet wenselijk vind om te worden opgenomen in dit soort sites. Wellicht vinden bedrijven het umfelt niet aantrekkelijk ?Wat dan?


    19 april 2007 om 17:49
    chi666

    @Thijm: ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Waarom zou je niet gevonden willen worden door potentiële kandidaten in de huidge arbeidsmarkt?

    Kan je me aangeven waarom jij denkt dat bedrijven het niet aantrekkelijk zouden vinden opgenomen te worden?


    19 april 2007 om 18:03
    Michel

    Verschrikkelijk slecht Lootzy en Gotomyjob. Het zijn zoekmachines die de zoekfunctionaliteit totaal niet in oerde hebben en daarom heen al allemaal functionaliteiten bieden die ook niet werken. Eerst eens die zoekfunctie goed maken en dan concentreren op de rest.


    19 april 2007 om 20:25
    marbles

    @Lonneke Als ik als bedrijf Lootzy intik krijg ik geen vacatures? Raar als je zegt dat er nog zo veel moet gebeuren. Is dat niet een idee? Mensen aannemen? Michel wil vast wel.

    @Michel Ik denk dat je net een baan gevonden hebt, ondanks al de slechte zoek resultaten. Zo zie je maar weer dat via-via ook nog altijd erg goed werkt. 😉

    Zo weer een bonuspunt verdiend.


    19 april 2007 om 20:58
    Lonneke Vink

    @Bram: je hebt gelijk, we zoeken idd nog iemand! Ontwikkelaars die interesse hebben? Mail me maar.


    20 april 2007 om 02:42
    marbles

    @Lonneke Hmmm vraag eens naar het p&#xrc;entag% bij Marketing facts die je best in een andere constructie dan in loondienst willen helpen. Die zouden niet reageren op een vacature. Kijk eens bij scriptlance. Ander punt is dat via-via verhaal waar linkin haar hele zoek-een-baan business case omheen bouwt. Dat is meer 2.0-ig dan de loozty insteek van yet-another-crawler. Hoe ga je die 2.0 er in krijgen? Community, user generated content, etc. lijkt me nou juist zo’n inkopper. 😉 Je zou eerder Haterd (of mij of samen) een dagje moeten inhuren als recruitment 2.0 business developer dan een technische developer. 😉 Zie je? erg community-via-via-2.0 achtig. 😉


    20 april 2007 om 05:36
    Doron

    nederland loopt nog giga achter op het gebied van vertical job search engines. waar in de us sites als indeed.com, jobster.com en simplyhired.com steeds meer terrein winnen van de gevestigde tradionele job boards als monster.com en careerbuilder.com zijn de vacature zoekmachines in nederland zoals askjim, jobsafari en het kort geleden gelanceerde jobrapido onbekend en weinig gebruikt. ik denk dat het voornamelijk met geen tot slechte marketing te maken heeft en de vaak slechte resultaten na een search.

    mbt Loozy: leuk initatief echter denk ik dat men flink moet investeren in de search techniek (zoeken op sales manager in amsterdam levert een ambtenaar functie als Procestechnoloog op bij de gemeente amsterdam???)

    De naam lootzy vind ik tevens niet echt opwindend en van het logo vind ik het beta stempel nog het sterkst. en wat is het nut van: got fired? gebaseerd op het succesvolle simplyfired.com van job search engine simplyhired.com?


    20 april 2007 om 06:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief