Verpakkingstrends 2022: van refill-revolutie tot verpakkingsrobots

22 november 2021, 14:00

Technologische innovatie, duurzame alternatieven en e-commerce-oplossingen om in de gaten te houden

De verpakkingswereld ontwikkelt continu. Ook in het komend jaar zullen er weer veel innovaties en ontwikkelingen te zien zijn op het gebied van verpakkingen. Die worden onder meer gestuurd door technologische ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie, waarvan het belang ook binnen de verpakkingsbranche verder zal toenemen. Van een humanoïde robot tot aan digitale labels om je productverpakking tot leven te brengen. Ook zien we merken en winkels experimenteren met refill-concepten. Zal het de start zijn van een ware refill-revolutie? Het belooft een spannend jaar te worden waarin duurzaamheid steeds vaker centraal komt te staan.

Verpakkingstrends zijn er in soorten en maten. Het verpakken is aan trends onderheving, de verpakkingen zélf natuurlijk maar ook de verpakking ván de verpakking. Speciaal voor de lezers van Marketingfacts verzamel ik ieder jaar een aantal opvallende voorbeelden uit de internationale markt voor verpakken en verpakking (lees ook m’n blogposting van najaar 2020). Onderstaand een bloemlezing van cases en ontwikkelingen die me opvielen en die het waard zijn om te bestuderen of in de gaten te houden. Voor het overzicht onderscheid ik technologische verpakkingstrends, trends die worden ingegeven door de vraag om meer duurzaamheid en trends rond e-commerce. Voel, je vrij om me via de comments te wijzen op meer trends of opvallende fenomenen.

Technologische trends

Een humanoïde verpakkingsrobot voor het bijvullen van plastic en karton

We spreken hier over een robot die lijkt op een mens, ook wel een humanoïde robot genoemd. Momenteel is de Noorse robotontwikkelaar Halodi Robotics in samenwerking met het Italiaanse verpakkingsbedrijf Altopack bezig met de ontwikkeling van zo’n robot. De humanoïde robot zal worden gebruikt om verbruiksartikelen als karton en plastic voor verpakkingsmachines bij te vullen. De verwachting is dat de robot in 2023 klaar is.

Halodi Robotics is bezig met de ontwikkeling van een robot voor de retail. Hiervoor heeft het een overeenkomst gesloten met het Noorse technologiebedrijf Strongpoint. Doel van de samenwerking is om een retailrobot te ontwikkelen die in de supermarktsector repetitieve taken kan uitvoeren. Het personeel kan zich dan meer focussen op de klant en bezighouden met complexere taken.

Interactieve parfumverpakking: Paco Rabanne maakt gebruik van NFC-technologie

Paco Rabanne heeft een nieuwe parfum op de markt gebracht, genaamd Phantom. Het is de eerste ‘connected parfumfles’ ooit en ziet er uit als een futuristische robot. Door middel van NFC-technologie kunnen gebruikers hun smartphone verbinden met het parfumflesje.

Je kunt je smartpphone connecten door ‘m bovenop of in de buurt van de dop van het parfumflesje te plaatsen. Vervolgens krijg je informatie over het product te lezen en toegang tot exclusieve content. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld games spelen. Paco Rabannne voegt op die manier een interactief element toe aan zijn verpakking. Dankzij de innovatieve en gebruiksvriendelijke navulling kun je het Phantom-flesje van 150 ml eenvoudig en binnen enkele seconden hervullen. Hierdoor hoef je hem nooit meer weg te gooien.

Jones Soda laat flesjes tot leven komen door middel van AR

Om het 25-jarig jubileum van Jones Soda te vieren heeft het een limited-edition AR-flesetiketten laten ontwerpen. Op de etiketten zijn ‘extreme sports’-atleten en kunstenaars in actie te zien. De augmented reality labels worden gebruik op vijf van Jones bestverkopende frisdrankaroma’s. Voor de campagne worden in totaal 1,5 miljoen flessen geproduceerd en consumenten kunnen de labels desgewenst activeren door middel van de nieuwe Jones Soda-app. De applicatie is ontwikkeld in samenwerking met marketingbureau Triggerhouse.

Na het scannen van de afbeelding komen de beelden tot leven met behulp van video. Het doel van Jones Soda is om met de AR-labels de fanbase te vergroten en om de aantrekkingskracht op het schap uit te breiden. Met name voor het engagen van Generatie Z is het gebruik van die technologie interessant, aangezien in die leeftijdscategorie veel fervente content creators dagelijks met video’s bezig zijn. De labels van Jones Soda zijn al meer dan twee decennia het visitekaartje. Zo laten ze de merkidentiteit op het flesje deels bepalen door de foto’s die worden ingestuurd door Jones Soda-fans. Er worden wisselende foto’s gebruikt op de etiketten van de flesjes.

Duurzaamheid en verpakkingen

De start van een refill revolutie?

De trend is al een aantal jaar gaande, maar er komen nu steeds meer voorbeelden voorbij van herbruikbare en navulbare verpakkingen. Merken, detailhandelaars en leveranciers zijn op zoek naar manieren om eenmalige en moeilijk- recyclebare verpakkingen aan te pakken. En dat is bepaald niet voor niets. Ook vanuit de consument vindt er steeds meer verzet plaats tegen het gebruik van single use verpakkingen. In winkels draaien steeds meer pilots om het gebruik van herbruikbare en navulbare verpakkingen te testen. Zal de refill-revolutie verder voortzetten of is dit van tijdelijke aard?

Asda opent de grootste refill-store in York (UK)

De grote Britse supermarktketen Asda heeft in de Monk’s Cross in York de grootste navulwinkel van de UK geopend. Hiermee heeft het de lat van duurzaam winkelen hoger gelegd. Asda zal meer dan 100 losse en onverpakte merk- en huismerkproducten op voorraad hebben in een enorme navulzone met 18 vakken. Hiermee wil Asda gebruik van single use plastic verminderen en klanten helpen om duurzamer te winkelen.

(beeld: Asda Corporate)

Klanten kunnen hun eigen hervulbare verpakkingen gebruiken om onverpakte producten als pasta, rijst, thee, koffie en granen te kopen, maar ze kunnen ook een herbruikbare verpakkingen in de winkel kopen. Naast huismerken doen er ook veel merken mee: Yorkshire Tea, de ontbijtgranen van Kellogg’s en Napolina Pasta die allemaal met een eigen verpakking hervuld kunnen worden. Zo zijn er vooral ook allerlei sóórten producten na te vullen in de grote supermarkt in York. Denk ook aan huishoudelijke schoonmaakproducten voor de keuken en badkamer en een grote verscheidenheid aan bak- en snackproducten als noten, suiker en hagelslag, eh… hailbattle dan.

De hervulzone maakt deel uit van een strategie om tegen 2025 drie miljard stuks single use plastics uit de handel te hebben. De winkel in York was de derde van dit type die door Asda is geopend. Asda zal tegen het einde van het jaar een vierde supermarkt met hervulzone openen in Milton Keynes. De monteurs van Red Bull Racing kunnen er dus een bijdrage leveren aan de vermindereing van hun footprint.

Coca-Cola lanceert in Zweden een refill-concept

In Zweden heeft Coca-Cola een hervul-concept voor onderweg gelanceerd. Het is in samenwerking met retailketen PBX en bekerproducent Glacial opgericht. Het idee van het hervulbaar concept is dat consumenten een eigen beker of drankverpakking meenemen waarin ze de Coca-Cola kunnen vullen. Zo wordt het idee van het kopen van een blikje of flesje Coke vervangen door een refill met eigen drankverpakkingen. Mocht de consument zelf geen flesje bij zich hebben, kunnen ze een geschikte drankverpakking van Glacial kopen waarmee bijgevuld kan worden en de keuze is echt reuze: Klanten kunnen bij de drankenautomaat kiezen voor zestig (!) verschillende frisdranken van de merken Sprite, FuzeTea, Coca-Cola, Smartwater en Fanta.

Notpla laat verpakkingen verdwijnen met hun eetbare algenverpakkingen

De plastic soep in de oceanen is een wereldwijd probleem. Om dat plasticgebruik onder mensen terug te dringen zijn er allerlei innovatieve bedrijven die met duurzame alternatieven komen. De Londense start-up Notpla is er een goed voorbeeld van. Dat heeft een alternatief voor plastic ontwikkeld. De verpakkingen die Notpla heeft ontwikkeld is gemaakt van zeewier dat biologisch afbreekbaar is. Hiermee wil het iets doen aan de 300 miljoen ton plastic afval die wij als mensen jaarlijks verbruiken. Bovendien is de verpakking eetbaar.

Notpla is ook gestart met het ontwikkelen van algenverpakkingen ter vervanging van kartonnen dozen. Deze algenverpakkingen vergaan volledig in drie tot zes weken. Ze zijn namelijk vrij van synthetische chemicaliën. Als vergelijking: onbehandeld karton vergaat na drie maanden en karton met een coating pas na honderden jaren. Veel verpakkingen zijn bekleed met een soort plastic dat bekend staat als PLA. Door het PLA te vervangen voor natuurlijk materiaal wil Notpla het karton op natuurlijke wijzen laten afbreken. De verpakkingen worden momenteel in Londen getest met Just Eat als partner.

Verpakkingstrends op het gebied van e-commerce

Bol.com gebruikt inpakmachine opmaat tegen karton verspilling

Het is een veelbesproken klacht: waarom worden er grote dozen gebruikt voor het verpakken van kleine producten? Het gevolg hiervan is dat logistieke vervoerders met overvolle busjes zitten en dat er onnodig verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Dat moet slimmer kunnen! Bol.com heeft een oplossing bedacht.

In samenwerking met de Italiaanse machinebouwer CMC heeft Bol.com een geautomatiseerde verpakkingsmachine ontwikkeld waarmee het een doos op maat kan maken voor meerdere producten tegelijk. Het proces werkt als volgt: Producten variërend tussen ongeveer drie meter breed en tien meter lang worden op de band gelegd. Vervolgens scant het apparaat de producten die in één pakket meekunnen, het snijdt de doos op het juiste formaat en tenslotte vouwt de machine het om de spullen heen. Dit gebeurt automatisch, dus er komen geen mensenhanden aan te pas. De doos eindigt zijn weg via de lopende band naar het sorteercentrum. Volgens Bol.com is de machine een wereldprimeur, aangezien er nog geen verpakkingsmachines bestonden die meerdere producten van verschillende afmetingen tegelijk in één doos konden verpakken. Momenteel kan de verpakkingsmachine 450 tot 500 pakketten per uur aan. Het is de bedoeling dat Bol.com in 2022 vijf van deze machines in gebruik gaat nemen.

Van TV-verpakking naar een kattenhuis

Samsung heeft een Challenge georganiseerd waarbij consumenten werden uitgedaagd om hun tv-verpakking te upcyclen. De challenge draagt de naam #FurTheWin en is geïnspireerd door Samsung’s Eco-Packaging. Waar we steeds meer aan recyclen doen, dacht Samsung aan upcyclen. Want waarom alleen recyclen als je van een tv-verpakking ook een kattenhuis kunt maken? Samsung vraagt consumenten om hun creativiteit te gebruiken en te laten zien hoe veelzijdig karton kan zijn.

Marthijn van Oostveen
Freelance online marketeer bij Marthijnvanoostveen.com

Marthijn van Oostveen is vanaf 2016 werkzaam als freelance online marketeer. Onderwerpen over verpakkingen, online marketing, SEO, content marketing, artificial intelligence, machine learning en robotics zijn voor hem niet vreemd. Hij heeft gewerkt voor diverse opdrachtgevers, waaronder Offerte.nl, Profile, PostNL, Vendrig Packaging, Mijnmotivatiebrief.com en TOI Opleidingen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!