Verhoog je bereik via Facebook Messenger

13 oktober 2017, 06:00

Facebook messenger-ads geven je de mogelijkheid om je doelgroep direct te bereiken in een een-op-een-omgeving

Digitale marketing is aan het veranderen. Mensen willen steeds meer persoonlijk de interactie aangaan met bedrijven. Facebook speelt hierop in door marketeers de mogelijkheid te bieden een-op-een-conversaties direct om te zetten in sales, zelfs wanneer je hier als marketeer niet de manuren voor hebt. Door Facebook Messenger-ads heb je de mogelijkheid je doelgroep in hun persoonlijke omgeving te benaderen. Met meer dan 1,3 miljard maandelijkse gebruikers is Facebook Messenger uitgegroeid tot een van de populairste messenger-apps wereldwijd; samen met broer WhatsApp voert het de ranglijst aan. Lees in deze blogpost hoe je Facebook Messenger voor jouw merk kunt inzetten.

Sinds 2008 is het al mogelijk persoonlijke berichten te versturen via Facebook Messenger. Toch zag het er lange tijd naar uit dat Facebook Messenger naar de achtergrond zou verdwijnen, met name nadat Facebook drie jaar geleden WhatsApp opkocht.

Maar niets is minder waar. Met de komst van de chatbots is het aantal gebruikers van de app enorm gestegen. De chatbots zijn in staat mensen het laatste transfernieuws te melden, op te hoogte te houden over de verzendstatus van hun pakket of zelfs helemaal bijgepraat te worden over Game of Thrones.

Customer service

Als een persoon een klacht heeft, wordt dit tegenwoordig veelal niet meer gedaan via telefoon of e-mail, maar wordt de klacht direct geplaatst op social media. De consument doet dit vaak vanwege de responstijd, maar het heeft ook voordelen voor bedrijven. Als een klacht per mail of telefoon gemeld wordt, heb je geen kennis over de persoon. Als deze persoon een klacht stuurt via social, heb je als bedrijf de mogelijkheid meer te weten te komen over de persoon. Hiervan kun je tijdens het afhandelen van de klacht handig gebruikmaken.

Naast klachten, biedt Messenger merken nog veel meer mogelijkheden. Zo stuurt KLM z’n passagiers de laatste vliegdocumenten en updates via Facebook Messenger.

En daarnaast gebruikt de luchtvaartmaatschappij Facebook Messenger voor het wegwijs maken van hun passagiers. Ben je bijvoorbeeld op een stedentrip in Rome en op zoek naar een ijssalon, dan helpt KLM je via Messenger op weg.

Een ander goed voorbeeld van customer service op Messenger geeft Uber. Messenger maakt het in de VS mogelijk in de app op een adres te klikken en vervolgens direct een Uber-rit te bestellen naar dat adres.

Advertenties op Messenger

Sinds kort is het mogelijk klanten proactief te benaderen met advertenties op Messenger. Je kunt als merk Messenger gebruiken om mensen op grote schaal te bereiken en vervolgens met iedereen afzonderlijk contact te hebben. Zo worden er maandelijks meer dan 2 miljard chatberichten verzonden tussen bedrijven en mensen en dit aantal zal met de advertentiemogelijkheden alleen maar toenemen.

De mogelijkheden

Dit zijn de mogelijkheden die Facebook Messenger-ads je als marketeer bieden.

1. Start het gesprek

Het is mogelijk om, nadat je personen via een advertentie in hun tijdlijn hebt bereikt, de personen direct door te sturen naar Messenger, alwaar je ze een persoonlijk bericht kunt sturen.

Een van de eerste merken die dit succesvol heeft ingezet, is Absolut Vodka, dat adverteerde voor gratis cocktails in de tijdlijn. Als personen op deze advertentie klikten, werden ze doorgestuurd naar Messenger. Daar konden ze hun voorkeur voor een cocktail doorgeven, waarna Messenger liet weten in welke kroeg ze deze cocktail gratis konden ophalen.

2. Adverteren in het homescreen van Messenger

Een andere mogelijkheid die Facebook adverteerders biedt is mensen te bereiken met een advertentie in de ‘homescreen‘ van de messenger-app. Door op de advertentie te klikken, kunnen ze vervolgens worden doorgestuurd naar een website of direct naar een Messenger-conversatie met jouw merk.

3. Stuur een kortingscode

Het is mogelijk klanten een kortingscode te sturen via Facebook Messenger. Het enige dat de klanten hiervoor moeten doen, is klikken op jouw advertentie in de tijdlijn. Vervolgens zullen zij via Messenger de kortingscode ontvangen. Op deze manier geef je je klanten de kans op een rustig moment terug te keren naar je webshop om hun kortingscode te gebruiken.

Er zijn nog meer mogelijkheden te bedenken om op een handige manier advertenties in te zetten voor Facebook Messenger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het direct maken van een afspraak of aan retargeting om mensen opnieuw te wijzen op een bepaald product. Door de introductie van de advertentiemogelijkheden zal de sterke groei van de app naar verwachting alleen nog maar toenemen.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Chantal

    Bedankt voor dit artikel Alex! Kun je me ook vertellen hoe ik Facebook Messenger-ads in kan stellen? Heb nog nergens de optie gevonden dit te doen.


    18 oktober 2017 om 12:19
    Alex Vijfvinkel

    Hi Alice,

    Thnx voor je goede toevoeging!


    18 oktober 2017 om 13:02
    Alex Vijfvinkel

    Hi Chantal,

    Dat kan ik zeker! Zou je me even een berichtje kunnen sturen via LinkedIn of Facebook, dan leg ik het je even uit


    18 oktober 2017 om 13:08
    Sophie

    Hoi Alex, ik ben ook benieuwd hoe het inzetten van deze ads werkt. Zou je het mij ook kunnen uitleggen?


    19 oktober 2017 om 13:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!