Veelbelovende startups op de TEDxAmsterdamWomen Startup Awards

3 april 2015, 09:30

De drie finalisten zijn bekend!

TEDxAmsterdamWomen ziet dat veel startups problemen hebben met het opstarten van hun bedrijf. Daarom wil het die startups op weg helpen met de Startup Awards. Ondernemers in de maakindustrie konden zich opgeven en de beste gingen pitchen tijdens dit event.

Op vrijdag 27 maart ging ik namens Marketingfacts naar de TedxAmsterdamWomen Startup Awards. In het prachtige Science Center Nemo in Amsterdam stond ik voor een badge in de rij met dames, werd ik geholpen door dames en voelde ik me enorm in de minderheid tussen de dames. De heren die ik sprak waren meestal aanhang, vriendjes of echtgenoten van de deelnemers.

Een aantal startups passeerden de revue zoals:

  • Een app in combinatie met sensoren voor een nieuwe fitnessbeleving door Gonny van der Zwaag
  • Designathon school, een platform en leergemeenschap waar kinderen leren om een betere toekomst te ontwerpen met nieuwe technologieën door Emer Beamer
  • #Funmily, een methode waardoor ouders vaker met eigen kinderen gaan spelen door Mari Luz Gracia Archidona
  • @neonails, 3d printed nagels door Jaleesa van Beek
  • Goodhout, kokosnotenschil gebruiken om deuren mee te maken door Silvia van Houten
  • Fashion from textile waste door Anita de Wit
  • Producten voor mensen die kleiner zijn dan de gemiddelde persoon door Denise Stoopen.

Uiteindelijk werden er drie finalisten gekozen door de jury. De eerste daarvan is Didactique.

Didactique is opgericht door Danique Wiltink, onderwijskundige en orthopedagoge. Zij wil met haar huiswerkbegeleidingsinstituut de nieuwe Airbnb van huiswerkbegeleidingsinstituten worden. Na een vraag vanuit de jury antwoordde Danique dat ze niet Uber wilde gebruiken als voorbeeld vanwege de slechte publiciteit over Uber. Danique wil mensen die op zoek zijn naar huiswerkbegeleiding en bijlessen bijeen brengen met begeleiders die ook reviews krijgen van de klanten.

Het komt vaker voor dat nieuwe startups refereren naar bestaande startups.

MarketWatch analyseerde 477.358 inzendingen van bedrijven op AngelList, 220.619 daarvan zijn actieve profielen. Airbnb was de meest populaire vergelijking van de bedrijven die zeggen dat ze de ‘Airbnb van …’ of de ‘Airbnb voor …’ zijn. Uber was de tweede meest populaire als een punt van vergelijking, en LinkedIn werd derde.

Een van de oprichters van Rooflife Tessa Florence Duste hield een mooie pitch waarin ze startte met foto’s van Parijs en Beijing met erg veel smog. Steeds meer steden worden warmer en de enige remedie hiertegen is meer groen. Als je met een helikopter over een stad vliegt, verbaas je je hoeveel daken er braak bij liggen. Tessa Duste wil samen met haar partners zorgen voor zo veel mogelijke groene daken. Op hun website staat: “Door groen aan te brengen op de grijze daken, verbeter je de leefbaarheid van je stadsomgeving, draag je bij aan een beter milieu, verlaag je de energierekening en niet in de minste plaats: vergroot je je leefgenot.”

Laatste startup die ik aandacht wil geven zijn twee dames Dorit Roest en Myrthe Stapper. Ze willen met The Influencers Movement invloedrijke bloggers in contact brengen met bedrijven en andere bloggers. Ze draaien vraag en aanbod om door bloggers zélf te laten pitchen op opdrachten die voor hen relevant zijn. In hun database verzamelen ze gegevens zoals bereik, contactgegevens en het onderscheidend vermogen van geregistreerde blogs. Hiermee kunnen ze samenwerkingen tot stand brengen. Dat is waar ze voor betaald krijgen. Ze verdienen dus niet over de beloningen van de bloggers.

Naast de startups spraken ook de diverse juryleden tot het publiek. Juryleden waren:

Julie Wood (Kickstarter), Corinne Vigreux (TomTom), Angelique Plugge (ING), Anne van der Zwaag (Object Rotterdam), Marion van Happen (Secretary Plus) en Wanda Otto (PWC). Julie Wood van Kickstarter had een slideshow met interessante cijfers over Kickstarter. Tot nu toe heeft Kickstarter 81 duizend projecten gefinancierd. 1, 4 miljard euro is gevraagd door de starters. 8,2 miljoen mensen hebben een bijdrage (backers) geleverd en 2,5 miljoen zijn repeat backers, ze komen terug om te investeren in (andere) projecten.

3 finalisten, Didactique, Rooflife en Influencers Blognetwerk gaan door naar het @TEDxAmsWomen event op 29 mei. Ik ben benieuwd wie daar de winnaar van zal zijn.

Erdinç Saçan
Docent ICT & Business bij Fontys Hogescholen Eindhoven

Docent ICT & Business, Fontys Hogescholen Eindhoven. Woonachtig in ‘s-Hertogenbosch, getrouwd en vader van drie zoons. Passie voor een breed scala aan onderwerpen zoals marketing, technologische ontwikkelingen, ethiek, privacy, data, verdienmodellen, overtuigingsprincipes. Maar ook grote interesse in politiek, sociale cohesie, vrijwilligerswerk en netwerken.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Dorit Roest – The Influencers Movement

    Erg leuk om te lezen, met dit verhaal kunnen we weer even nagenieten van deze inspirerende dag!


    3 april 2015 om 10:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!