Valideer je business idee in 54 uur via social media

1 juli 2014, 08:00

Startup Weekend Amsterdam, 4-6 juli 2014

Na het voortbrengen van een aantal succesvolle startups zoals SNTMNT, Toogethr en Owlin, vindt aankomend weekend het wereldwijde Startup Weekend voor de vijfde keer plaats in Amsterdam. In een 54-uurs marathon zullen multidisciplinaire teams van (grafisch) designers, business developers en ontwikkelaars nieuwe bedrijven en producten creëren. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik aan dit event meedoe. Ik was nieuwsgierig en vroeg Wout Laban, medeorganisator Startup Weekend Amsterdam, om een tipje van de sluier te geven.

Ieder idee heeft veel aannames. Ervaren start-up founders weten dit maar al te goed. Het idee waarmee je begint is nooit het idee dat je uiteindelijk naar de markt brengt. Toch gebeurt het nog vaak: ondernemers besteden maanden aan het ontwikkelen van een product, om er nadat het geld bijna op is, achter te komen dat niemand erop wachtte. Ervaren ondernemer en startupadviseur Eric Ries heeft hier de Lean Startup Methodology voor ontwikkeld. Een methode die je helpt om een idee stap voor stap te ontwikkelen met het valideren van aannames.

“Het belangrijkste als je begint aan het uitvoeren van een nieuw idee is het valideren van je aannames. Door de huidige technologische mogelijkheden kan dit tegenwoordig heel snel. Binnen 54 uur zelfs.” – Wout Laban

De eerste taak is het definiëren van de meest risicovolle aanname, dit is het deel van het idee dat moet kloppen wil het een succes worden. Dit wordt ook wel de leap-of-faith-aanname genoemd. Op het moment dat je deze aaname hebt gedefinieerd, kun je aan het werk gaan om deze te toetsen. Dit doe je door middel van kwalitatieve data, die je vooral uit interviews kunt halen.

Men zegt vaak: “Ga de straat op en praat met random mensen over je idee.” Als je weken de tijd hebt om je idee te valideren, kan dit. Tegenwoordig heeft bijna iedereen maar weinig tijd en is snel een groep mensen vinden die daadwerkelijk potentiële gebruikers zijn van je idee essentieel.

Het valideren van een idee doe je in eerste instantie door heel veel te praten over je idee. Door ongeveer 25 interviews te houden met de juiste mensen kun je er al snel achter komen of je idee waardevol is en of je leap-of-faith-aanname klopt.

1. Maak een simpele, maar geloofwaardige landingspagina

De eerste stap is om een simpele, maar geloofwaardige homepagina op te zetten. De enige functionaliteit die deze pagina hoeft te hebben, is e-mail sign-up. Zorg dat deze op een duidelijke plek staat en door bijvoorbeeld een zin toe te voegen als “Be the first to know about *name startup* – sign up for the beta”, zorg je ervoor dat bezoekers dit daadwerkelijk doen.

Beard Force One

2. Krijg de nodige sign-ups

Zelf heb je waarschijnlijk al een aardig bereik op verschillende sociale netwerken. Door de pagina op Twitter, Facebook en Linkedin te delen, kom je in aanraking met je eerste bezoekers. Echter, er zijn een paar dingen waar je rekening mee dient te houden voor de beste kans op sign-ups.

  • De truc is om niet te zeggen dat dit jouw idee is, maar dat je dit per toeval tegenkwam en dit graag wilt delen. Dit zal zorgen voor eerlijke interactie van je volgers.
  • Daarnaast wil je natuurlijk zo veel mogelijk onbekenden op je sign-uplijst. Vrienden en bekenden zijn nooit objectief over je idee. Vraag in eerste instantie 5 tot 10 vrienden om het ook te delen. Het gaat in dit geval niet om retweets en viral gaan, maar om voldoende bereik te krijgen om 20 tot 30 mensen te kunnen interviewen.

3. Ga in gesprek!

Iedereen die zich aanmeldt voor je dienst of product stuur je een persoonlijke en professionele e-mail. Hierin laat je nog niet merken dat je nog geen product hebt, maar dat je het super vindt dat ze zich hebben aangemeld. Je vraagt of ze tijd hebben om een paar vragen te beantwoorden. Hou de drempel zo laag mogelijk, begin met twee korte vragen per e-mail. Komt hier een reactie op, dan ga je voor de Skype-call.

Op dit moment heb je natuurlijk nog geen echt product om te laten zien, maar je doel is het toetsen van je aanname. Om dit te doen, heb je alleen een geïnteresseerde potentiële gebruiker nodig. Volgens Wout voelen ze zich heel speciaal als ze worden benaderd om te helpen met de ontwikkeling van een idee en dan dit ook graag doen.

Aan het einde van het gesprek leg je uit wat je daadwerkelijk aan het doen bent en vraag je of deze persoon het idee nogmaals zou willen verspreiden binnen zijn of haar eigen netwerk, op dezelfde manier als jij dat hebt gedaan.

Zo kun je binnen 54 uur een duidelijk beeld krijgen over de gebruiker, je idee en wat voor features het product moet gaan krijgen.

Durf jij de uitdaging aan?

Startup Weekend Amsterdam

Startup Weekend biedt je de kans om in 54 uur een startup op te zetten. Op vrijdagavond mag iedereen zijn idee pitchen en vorm je een team met designers, developers en andere startup-enthousiastelingen. Met dit team heb je de kennis om het bovenstaande uit te voeren en bouw je van jouw idee een startup in één weekend.

Startup Weekend vindt plaats op verschillende plekken in Nederland, maar de eerstvolgende editie is in Amsterdam van 4-6 juli.

Er zijn nog enkele tickets beschikbaar.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik hoor vooral customer development, iets waar bijvoorbeeld Evolv een veel beter weekend is om dat specifiek heel goed te leren. Of SW moet in essentie veranderd zijn tov die 3x dat ik er aan meegedaan heb :).

    CD is zeker een wezenlijk onderdeel van het proces, maar bij SW zijn maar op enkele momenten mentoren aanwezig en CD leer je niet even in die momenten. Vandaar dat ik persoonlijk Evolv Weekend daar beter voor vindt waar het hele weekend specifieke daarop gericht is en mentoren zijn 24/3 aanwezig.

    StartupWeekend gaat nmi eerder over ontdekken of ondernemen iets voor je is, om een idee tot uitvoering te brengen in korte tijd, om met onbekende mensen samen te werken, je eigen grenzen te verleggen, veel meer focus op eindproduct. Vooral omdat de jury vaak niets van het proces ziet en afgaat op die pitch op zondag die je geeft.

    StartupBus en Evolv zijn de volgende stappen na een SW persoonlijk. Intensiever, ja nog intensiever :). Evolv 2x en StartupBus 10x zo intensief. Iets waar Wout over mee kan praten :p.

    Het is bijvoorbeeld ook leuk om eerst een StartupWeekend te doen, dan een Evolv en dan nogmaals een StartupWeekend. Het eindproduct is een wereld van verschil.

    Dit soort weekenden zijn een godsgeschenk als je het mij vraagt :).


    1 juli 2014 om 13:10
    jjckong

    Thanks Sebastiaan. Tot vrijdag!! Ik heb er zin in!


    1 juli 2014 om 13:20
    jjckong

    Bedankt voor je aanvulling Mike! Ik heb twee keer bij Evolv weekend meegekeken (niet meegedaan. i know, shame on me…) en daar ligt de focus inderdaad op het leren. Veel de straat op gaan en blijvend met CD bezig zijn.

    Het beeld dat je van SW schetst, dat ligt in lijn met mijn verwachting. Ik ben erg benieuwd wat ik ervan ga vinden!!

    StartupBus ken ik alleen van naam. Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Wellicht ooit! 😉


    1 juli 2014 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!