Usain Bolt, personal branding in topvorm

7 augustus 2012, 07:05

Usain Bolt, meer dan een topsporter. Het is een merk!

Hij kan u niet ontgaan zijn, Thunder Bolt Lightning, de snelste man van de wereld uit Jamaica. Goud op de 100 meter alsof het een piece of cake is. Maar zijn snelheid is niet het enige dat hem onderscheidt van de andere renners. Bolt is een personality die uitstekend weet hoe hij het publiek en de media op zijn hand krijgt. Bij de start zijn alle camera's op hem gericht. Bolt is een merk dat zichzelf perfect in de picture weet te zetten. En dat werpt zijn vruchten af!

Spelen met de camera

Voor de aanvang van de wedstrijden speelt Bolt met de camera. Elke TV-ploeg wil de gebaren van de renner vastleggen. Waar elke andere renner serieus en geconcentreerd bezig is met zijn mentale voorbereiding, hangt Bolt de clown uit. Zijn gebaren worden door de fans massaal overgenomen. Hij is een icoon geworden. Dat uit zich ook in video's zoals onderstaande die door alle TV-zenders uitgezonden worden.

Bolt en het ABC van Personal Branding

Bij mijn presentaties over branding komt vaak het ABC'tje aan de orde waarmee je een personal brand opbouwt.

  • Apart – Bolt is apart. Door zijn prestaties en gedrag is hij absoluut anders dan de andere renners;

  • Betrouwbaar – Je kunt er op vertrouwen dat hij het waar maakt. Hij is een renner waarvan je weet dat hij gaat winnen;

  • Consistent – de gebaren vooraf, de overwinningspose (zie hoofdafbeelding van deze post), de mimik als hij over de finish gaat. Het komt elke keer terug.

Bolt is hiermee een uitstekend voorbeeld voor hoe je een merk moet opbouwen.

Een merk dat goud waard is

Usian heeft het sporttechnisch goed voor elkaar. Hij haat trainen, heeft inmiddels al vier keer goud gewonnen en wil ook in 2016 nog voor goud gaan. Maar niet alleen de medailles zijn goud. Bolt ontvangt bij wedstrijden een bedrag aan startgeld van 250,000 euro. Sponsoring en commercials leveren hem een extra zakcentje op en Bolt verdient momenteel 16,5 miljoen dollar per jaar. Na deze spelen zal dat bedrag snel toenemen.

Ook goud op Social Media

Twitter

Op twitter positioneert Bolt zichzelf als “The most naturally gifted athlete the world has ever seen.” Met meer dan 1 miljoen volgers behoort hij hier ook tot de groten der aarde. En de andere groten der aarde willen ook met hem geassocieerd worden. Zoals, om er maar eentje te noemen, Richard Branson.

En waar iedereen Ronaldo bekritiseerde voor zijn verschillende kapsels tijdens een wedstrijd worden de foto's van Bolt over zijn eigen kapsel massaal ge-retweet en bejubeld.

Facebook

Met meer dan 7 miljoen fans op Facebook is absoluut een online held te noemen. Bijna drie keer zoveel fans als Jamaica aan inwoners heeft.

Zijn online presence is voor adverteerders en sponsoren zeer interessant. Hoeveel zouden ze betalen om hem een foto van een product te laten delen op deze netwerken? Zou dat ook een startbedrag van 250.000 euro kunnen opleveren? Ik denk minimaal een veelvoud hiervan.

Een merk in opbouw

Bolt is nog niet klaar met zijn merk. Zolang hij fenomenaal blijft presteren op het rennersveld zal zijn ster blijven rijzen. Zijn andere passie, de DJ uithangen op grote feesten, zal hem zeker ook geen windeieren leggen. Het publiek vind hem cool en wil hem graag horen. Bolt is nog lang niet klaar. Bolt is maar net begonnen. En zoals iedereen weet is Bolt altijd op zijn het sterkst in het tweede deel van de race.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Willem Verdaasdonk

    Ik ben het met je eens dat Bolt een wereldmerk is. Ik kan ook prima leven met je ABC-lijstje voor hem. Ik heb echter wel een kanttekening en een paar aanvullingen.

    Hoe leuk dat ABC-tje ook is, ik zou ‘apart’ inruilen voor ‘bijzonder’ of liever nog ‘onderscheidend’. Ik vind die kwalificaties positiever dan ‘apart’.

    Het lijstje is bovendien completer met de toevoeging van

    – “breed”, meer doen en meer kunnen dan waar je bekend of beroemd mee bent of waar je voor betaald wordt

    – “echt”, heel dicht bij jezelf blijven

    Het lijstje wordt dan:

    onderscheidend

    betrouwbaar

    consistent

    breed

    echt

    Om in de sfeer van de Olympische Spelen te blijven, pas ik het rijtje toe op Epke Zonderland. Wie anders… We kennen de sympathieke Fries inmiddels wel voldoende om zonder veel omhaal te kunnen stellen dat hij onderscheidend, betrouwbaar en consistent is. Let wel, ik vind hem niet apart!

    Hij is breed (komt mooi uit hier): topsporter, studeert medicijnen, spreekt zijn talen, praat makkelijk, heeft humor.

    Waarin hij echt verschilt van Bolt, is dat hij echt is. Geen maniertjes heeft. En dat is precies waar Bolt een probleem heeft. Niet-echte mensen vallen namelijk sneller van hun voetstuk. Als Bolt drie keer achter elkaar niet wint, zullen zijn gebaren en mimiek snel tot ergernis leiden. Daar heeft Epke geen last van. Die kan wel wat lijden als hij verliest.


    9 augustus 2012 om 20:32
    Jan Willem Alphenaar

    Dag Willem,

    Fijn dat je zo uitgebreid reageert. Met apart bedoel ik ook onderscheidend, anders dan de rest, etc…

    Maar een OBC’tje bekt gewoon niet lekker.

    En vanavond heeft Bolt laten zien dat hij niet nep is.


    9 augustus 2012 om 20:37
    Peter

    Ik heb nog niet zoveel onzin bij elkaar gezien in 1 artikel. Het eerste wat ik morgen om 08.30 ga doen is een belletje plegen met het Guinness Book of records om een vermelding te regelen onder het hoofdstuk “onzin”.

    Krijg je hier nou ook nog duiten voor? Als dat namelijk zo is laat ik morgen een aantal lom school leerlingen een essay schrijven over het “ABC’tje” van de stem van Lutz Jacobi. De beste zal ik insturen naar deze site.


    16 augustus 2012 om 15:50
    Burchard

    Hey Madalyn, I am so glad to hear that my resources have been a blessing to you. Your eneruoagcment is much appreciate, and I pray that your walk with God continues to stay strong! 🙂


    12 juli 2016 om 06:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!