Top 10 meest gemaakte fouten bij Nederlandse websites

Top 10 meest gemaakte fouten bij Nederlandse websites

Inconsistente navigatie is de meest voorkomende fout bij het ontwerp van Nederlandse websites en ook de leesbaarheid laat vaak te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek (zie ook de weblog) uitgevoerd door adviesbureau Indivirtual (waar kennen we die ook al weer van?) naar de gebruiksvriendelijkheid van Nederlandse websites.

Voor het onderzoek, dat is geinspireerd door Top Ten Web Design Mistakes of 2005 van usabilityguru Jakob Nielsen, hebben usability experts van Indivirtual 35 websites van onder meer ministeries, banken, online winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven beoordeeld op verschillende criteria. Op basis van de onderzoeksresultaten is de volgende top 10 samengesteld van meest gemaakte fouten:

  1. Inconsistente navigatie
  2. Slechte leesbaarheid
  3. Geen duidelijke homeknop
  4. Onaangekondigd op andere websites terecht komen
  5. Te lange en irrelevante teksten
  6. Pop-ups
  7. Onduidelijke naamgevingen
  8. Geen of slechte contactinformatie
  9. Niet bruikbaar voor alle browsers
  10. Slechte zoekfunctie

Weet iemand ook of het gehele onderzoeksrapport beschikbaar is?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Niet heel erg verassend, maar ik vind een "steekproef" van n=35 erg klein om een titel als "Top 10 meest gemaakte fouten bij Nederlandse websites" te rechtvaardigen.

    geplaatst op
  • Inconsistente navigatie
    Zoek je op Indivirtual op top10 krijg je een artikel overzicht, klik je op top10 regel, kom je in een nieuwsrubriek van de site zelf uit, want nieuwsbutton in menu is highlighted. Klik ik echter zelf op die nieuwsbutton vanaf home en zoek ik het bewuste artikel kom ik op het weblog uit.

    Geen duidelijke homeknop
    Mocht je hem zoeken de homeknop zit bij Indivitual achter het logo ;-)

    Onaangekondigd op andere websites terecht komen
    Tja.. ga je naar de site van Indivirtual klik je op "de gehele top 10"..wat krijg? Een tweede venster en een volstrekt andere site ook al is de url hetzelfde. Dat is dus het weblog ;-) Mocht je afvragen hoe kom ik terug, venster sluiten. Mocht je een comment willen plaatsen op het weblog.. schrik niet je gaat door naar een volstrekt andere pagina op blogger.com.

    Niet bruikbaar voor alle browsers
    Onder firefox.. klik vanaf home op "Visie op het web" onder "Over ons werk" in de bovenbalk. Wacht tot de page geladen is en klik op back van je browser. Je bent terug op home. Scroll naar beneden en zie daar, linksonder staat het technology partner blok over de footer heen. Doe het onder IE en het werkt wel.

    En dan ergste.. open één van deze links:
    http://www.indivirtual.com/news/news.aspx
    http://www.indivirtual.com/about/partners.aspx
    http://www.indivirtual.com/work/cases.aspx

    en klik eens rechtsboven op de tekst naast de mok...voila "De pagina die u zoekt staat niet op onze server" inclusief een testbeeld.



    Enerzijds ben ik het met Bert eens dat n=35 wat magertjes is en anderzijds hebben ze wat werk aan de winkel om zelf wat gemaakte fouten te herstellen.

    geplaatst op
  • @erik : waar lees jij in hun rapport dat ze zelf geen van de fouten hebben ? Misschien dat in die 35 ze ook hun eigen website hebben bekeken. Ik geef toe dat er domme fouten tussen zitten maar dat maakt die bevindingen niet minder interessant.

    geplaatst op
  • in ieder geval werkt die maintenance desk lekker snel van ze ;-) die dode link lijkt eruit

    geplaatst op
  • @Erik
    Ik had ook al gereageerd op je reactie op onze weblog, maar ik zal het hier nog eens doen.

    Zoals Egebert al schrijft, we beweren niet dat we zelf geen fouten maken, maar we vragen natuurlijk wel een beetje om zo'n reactie met dit artikel. Gelukkig hebben we wel een mooie 404-pagina ;-)

    Je hebt je overigens nog aardig je best gedaan op onze site, want met name je punt over de inconsistente navigatie had ik zelf nooit gezien. Overigens vind ik daarmee niet direct de hele navigatie inconsistent. De hoofdnavigatie is altijd op dezelfde plek te vinden en iedere onderliggende pagina heeft subnavigatie (behalve de Client-area...oops!!!)

    Onduidelijke homeknop
    Je hebt gelijk! Een van de eerste verbeterpunten.


    Onaangekondigd op andere websites terechtkomen
    Het kan inderdaad beter. De comments-functie in de weblog is overigens een gevolg van het gebruik van Blogger. Misschien een zwak excuus, maar we wilden gewoon snel starten met onze weblog en Blogger was in dit geval lekker snel neer te zetten.

    Niet bruikbaar in alle browers
    Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik kon het niet direct reproduceren. Dat is misschien slordig, maar de site is daarmee nog steeds prima bruikbaar in Firefox. In het artikel wordt gesproken over sites die niet of nauwelijks werken in Firefox.

    De dode links kon ik trouwens ook niet reproduceren, maar misschien is dit in de tussentijd wel opgelost met een link naar de weblog (die opent in een nieuw venster).

    geplaatst op
  • Ik dacht dat ik op Preview klikte, maar mijn bericht is kennelijk direct geplaatst. Ik had eigenlijk nog mijn spelfouten willen veranderen, sorry Egbert.
    Even testen ...

    geplaatst op
  • @Egbert: Als je zelf onderzoek doet onder websites en een top10 samenstelt van veelgemaakte fouten, dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je ook je eigen werk even kritisch bekijkt of op zijn minst toegeeft dat jezelf ook dit soort fouten maakt, maar er aan werk deze te herstellen. Hoe serieus wil je nog genomen worden?

    Gert van Indivirtual pakt het overigens prima op. De deadlinks werken inmiddels weer. En hij geeft op het weblog van Indivirtual in de comments ook aan dat de lijst net zo goed ook een prikkel voor henzelf was. Onder het motto Practice what you preach is hij ook van mening zelf het goede voorbeeld te moeten geven. En dat was nu precies waar ik op doelde.

    geplaatst op
  • @Gert: We plaatsen lekker comments op de twee weblogs;-) Ik zag je reactie net na plaatsen van mijn comment.

    geplaatst op
  • @Erik: Dan lijkt het net of er een hele levendige discussie aan de gang is. Is natuurlijk ook zo...

    geplaatst op
  • @Gert, heb je ook iets over usability en design voor mobiele devices?

    geplaatst op
  • Ik hoop nog steeds op de brondata voor het onderzoek :) Welke site werden eigenlijk getest en welke voldeden wel en niet. Zo blijft het wel erg algemeen, er had net zo goed kunnen staan dat 350 sites werden getest.

    geplaatst op
  • @Ruben

    Ik ben voornamelijk betrokken geweest bij het onderzoek. Hierbij heb ik een lijst met usability fouten tegen 35 websites gehouden en per website aangekruisd welke fouten er waren, die opgeteld en voila een TOP10 lijst. Ik heb dit, heel ouderwets met de hand geturfd in mijn eigen fijne handschrift. Ik ben bezig dit in een excell document te verwerken.

    Om te beginnen is dit de lijst met websites:

    http://www.justitie.nl
    http://www.minvws.nl
    http://www.szw.nl
    http://www.minbuza.nl
    http://www.minfin.nl
    http://www.vrom.nl
    http://www.om.nl
    http://www.minez.nl
    http://www.ind.nl
    http://www.minlnv.nl
    http://www.minbzk.nl
    http://www.mindef.nl
    http://www.abnamro.nl
    http://www.rabobank.nl
    http://www.postbank.nl
    http://www.ohra.nl
    http://www.fbto.nl
    http://www.cz.nl
    http://www.zilverenkruis.nl
    http://www.bol.com
    http://www.schiphol.nl
    http://www.anwb.nl
    http://www.ns.nl
    http://www.detelegraaf.nl
    http://www.ad.nl
    http://www.volkskrant.nl
    http://www.trouw.nl
    http://www.vara.nl
    http://www.tros.nl
    http://www.ncrv.nl
    http://www.kro.nl
    http://www.rtl.nl
    http://www.dela.nl
    http://www.monuta.nl
    http://www.eneco.nl

    geplaatst op
  • Zie nu pas de complete lijst van sites die zijn meegenomen in het onderzoek. Dank voor de update Annemieke!

    geplaatst op
  • @Annemieke, ga ja je Excel-sheet t.z.t. ergens posten? Ben natuurlijk benieuwd welke kruisjes er achter onze site staan.

    geplaatst op
  • @michel

    Je kunt me mailen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op
  • Vreemd... http://www.useit.com/alertbox/designmistakes.html geeft een heel andere top 10 weer, en deze pagina gebruiken jullie in dit stukje als bron... vreemd......

    Nummer 11: Slechte vertaling??

    geplaatst op
  • @Emile Ratelband: Om je eigen weblog maar eens wat extra aandacht te geven: wateengelul.nl

    Geïnspireerd door de jaarlijkse top 10 van Jakob Nielsen hebben we zelf een onderzoek uitgevoerd onder Nederlandse sites.

    Voortaan even lezen voordat je reageert.

    geplaatst op
  • Emile, als je het artikel leest blijkt dat ze hier juist hebben onderzocht hoe het met de Nederlandse markt is, waarbij Nielsen's top10 als uitgangspunt is gebruikt. Dus niet als vertaling.

    Annemiek, dank voor de lijst, ik zal je mailen om ook het onderzoek te bemachtigen :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.