Top Names on the road: Verslag vanaf SxSW

19 maart 2012, 12:00

In deze speciale uitzending van Top Names doen ik en Roeland Stekelenburg verslag vanuit Amerika. We praten er met Nederlandse Top Names over SxSW, het jaarlijkse nieuwe media-evenement in Austin. Sommigen van hen zijn er om hun eigen product onder de aandacht te brengen, anderen om te kijken wat er speelt op hun vakgebied. Maar allemaal doen ze indrukken op die ze de thuisblijvers zullen vertellen. In deze aflevering van Top Names een voorproefje van hun verhalen.

Michiel Buitelaar (Sanoma) gelooft in curatie

Buitelaar vertegenwoordigt mediabedrijf Sanoma, een bedrijf in een sector waar de technologische invloed extreem groot is. En de verhalen die hij op SxSW hoort geven hem de indruk dat ontwikkelingen zoals mobiel, sociaal en lokaal eigenlijk nog maar net op gang gekomen zijn: “Die ontwikkelingen beginnen nu pas net de geavanceerde niche te ontsnappen. Dat is leuk, maar zorgt overal voor onzekerheid, want waar gaat het geld vandaan komen?” Buitelaar mikt op curatie: het samenstellen van informatie zoals de apps Zite en Flipboard dat doen.

Jasper Koning (VPRO) ziet de potentie van storytelling

Koning woonde wegens zijn interesse in datavisualisatie SxSW-sessies bij over big data en storytelling. Hoopgevend vond hij het om te zien dat computers nog steeds geen verhaal kunnen maken van gegevens zoals mensen dat kunnen. Qua visualisatietechnieken heeft Koning geen indrukwekkende ontwikkelingen gezien, maar merkt wel dat er aan de verhaalkant van visualisatie nog veel winst te behalen is.

Willemijn Maas (AVRO) is onder de indruk van de transmediale potentie van Twitter

Op de SxSW van Maas staat Twitter centraal. Hoewel dat nu vooral gebruikt wordt als zendmiddel, ziet ze dat een transmediale toepassing –inzet van het medium in combinatie met tv, krant en/of website– interactiviteit verhoogt. Bijvoorbeeld bij het programma ‘Topchef’ waarin oud-kandidaten middels fanactiviteit op Twitter terug in de show konden worden gestemd. Goed voor de kijkcijfers, bereik én de binding van kijkers met het programma.

Marjolijn Kamphuis (Foodzy) plugt Foodzy

Kamphuis ziet het festival als een kans om bekendheid te geven aan de applicatie Foodzy: “Op SxSW zijn natuurlijk heel veel bezoekers, maar ook media uit de hele wereld. Ik ben als goudzoeker met Foodzy-merchandise hier naartoe gekomen om mensen te spreken, een netwerk op te bouwen en vooral veel name te droppen.” Het valt Kamphuis daarbij op dat big data een hot issue is dat nog in de kinderschoenen staat. Voor haar een inhoudelijke bevestiging dat het thema waar Foodzy op gebouwd is actueel en gewild is.

Martijn Pannevis (Skylines) onderhoudt contacten

Op SxSW wil Martijn Pannevis ‘Skylines’ –een zoekmachine voor foto’s van sociale netwerken– verbeteren. Dat doet hij door meetings te houden met medewerkers van die netwerken: “Contact leggen met de fotopartijen is voor ons nu prioriteit omdat we nog aan de technologie aan het bouwen zijn.” De tip die hij startups meegeeft die zich net als Skylines op SxSW willen profileren: van tevoren nadenken wat je uit het festival wilt halen, wat je meeneemt aan marketingmateriaal, en goed je afspraken plannen.

Michiel Frackers (Amsterdam Fellows) zet startups van eigen bodem in het zonnetje

Nederlandse startups gedurende SxSW een eigen ruimte bieden om zich aan de Amerikanen te presenteren, dat is de missie van Michiel Frackers. Aan de startups zelf om gasten uit te nodigen, presentaties te geven, met hen te lunchen en potentiële investeerders te ontmoeten. En dat gaat verbazingwekkend goed, concludeert hij: “Vrijdag stonden er rijen voor de deuren en moesten we een selectie maken wie er toegelaten konden worden. Dit gaan we minimaal drie jaar doen.”

Hans Veldhuizen (ex-Nedstat, ex-Albumprinter) zet ook in op curatie

Hans Veldhuizen is een SxSW-veteraan die wegens het groeiende festivalaanbod nu vooral gaat voor de ontmoetingen in de wandelgangen. Hij ziet dat muziek, interactive en digitaal nog moeite hebben elkaar te vinden: “Er zijn veel initiatieven op het snijvlak van de drie, maar als je ze van dichtbij leert kennen zie je hoe moeilijk het is om er je doel te bereiken.” Veldhuizen ziet daarbij heil in curatie: een menselijke factor die in de zee van digitale muziek de pareltjes van de bullshit scheidt. Cut through the crap, zoals de Amerikanen dat zeggen.

Johan Voets (Dutch Cowboys) wil naar meerwaarde tussen datasets in

Net als Jasper Koning ligt de interesse van Johan Voets bij big data en datavisualisatie. In het bijzonder sociale data, gezondheidsdata en levensdata. 2012 wordt volgens Voets het jaar waarin we meer moeten gaan doen dan over big data praten: “Dit jaar moeten we tussen datasets in gaan kijken om er meerwaarde mee te creëeren. Daarbij zijn de belangrijkste vragen: Hoe maken we de enorme sets data toepasbaar, visualiseerbaar en inzichtelijk voor het publiek?”

Gilles de Smit (22tracks) onderzoekt de Amerikaanse markt

Gilles de Smit is op SxSW om te onderzoeken hoe hij 22tracks naast Amsterdam en Brussel volgend jaar ook in een Amerikaanse stad zou kunnen gaan lanceren: “Ik kijk hier hoe anderen het doen, daarvan leer ik en zie ik ook wat we níet willen doen. Daarnaast pak ik wat seminars en keynotes mee.” Zoals een sessie genaamd ‘The art of storytelling’, interessant omdat een groot deel van het startup zijn in je verhaal zit. Dat maakt je startup tot een marketingsucces.sadfsdf

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bas

    Leuk verslag van een interessant festival, wellicht volgend jaar toch eens naar Austin!


    20 maart 2012 om 19:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!