TNW12: kiip is voor rewards wat Google is voor search
Een opmerkelijke spreker tijdens TNW 2012 was Brian Wong. Door Patrick de Laive geintroduceerd als ‘the guy who just learned how to walk’, Anneli Rispens noemt 'm 'schattig', Brian omschrijft zichzelf liever als ‘just turned legal’. Feit is dat de net 21-jarige Amerikaan nu al een indrukwekkende carrière heeft gemaakt: vanaf zijn 18e werkzaam als Business Developer bij Digg, door Forbes toegevoegd aan the prestigieuze lijst '30 under 30', nu sinds 1,5 jaar founder en CEO van kiip, een mobile rewards network. En met $4,5 miljoen aan VC kapitaal achter zich kan het niet anders dan een interessant concept zijn.
Het optreden van Brian bewijst maar weer dat wij Europeanen nog veel van de presentatie-skills van onze vrienden van aan de andere kant van de ‘Atlantic’ kunnen leren. Ontspannen en bevlogen deelt Brian hoe hij op het idee van kiip is gekomen en waarom het volgens hem dé manier is voor producten en merken om op het juiste moment in contact te komen met (potentiële) klanten.
Brainwave
Het idee voor kiip was in een flits geboren. Tijdens een vliegreis viel het Brian op dat velen aan het gamen waren op hun smartphone of tablet, puffend en zwetend om het volgend level te halen. Waarbij een gelukzalige glimlach, gebalde vuist of gedempte kreet de uiting van het geluk was wanneer succes bereikt was. Wat als je als merk deelgenoot kunt zijn van dat moment van geluk? Wat als je als gamer, naast de beloning van het volgende level, ook nog eens een beloning krijgt in de vorm van een coupon van BestBuy, een ‘tall latte’ van Starbucks of een gratis Pepsi Max? Dat levert win-win-win op: gamer blij met de beloning, merk blij met de connectie op een gelukzalig moment en gamedeveloper blij met de extra bon van inkomsten.
Bedrijven geven miljoenen uit aan online marketingactiviteiten om de aandacht van de klant. Via banners, pre-roll ads en sponsored links in de hoop op een kort moment van attentie. Maar veelal wordt dit als negatief ervaren, het leidt immers tot onderbreking van wat je eigenlijk aan het doen bent. Hier ligt met kiip het grote verschil. Merken worden via kiip onderdeel van de beleving van de gamer. Een fundamenteel verschil.
Ruim een jaar na de introductie van ligt het bereik van kiip op ongeveer 12,5 miljoen gamers per maand, waarbij er tot nu toe ruim 500 miljoen ‘happy moments’ zijn geregistreerd, waarvan er uiteindelijk 50 miljoen rewards zijn verzilverd. In totaal zijn ruim 250 games aangesloten bij kiip, welke dat zijn kun je hier zien.
kiip = Rewards
Brian wil meer, kiip moet uiteindelijk onderdeel gaan worden van elke activiteit die mensen ondernemen. Jezelf overstijgen is immers niet enkel beperkt tot games. Vandaar dat hij onlangs, in samenwerking met Pepsi, een pilot gedaan heeft via de populaire hardloop-app ‘MapMyRun’ om mensen te belonen voor bijv. het verbeteren van hun toptijd. Waarmee kiip, in Brian’s visie’ ‘the rewards layer for the world’ gaat worden en daarmee een deel van je leven.
‘Think big’, heeft iemand eens gezegd. Brian is daar niet vies van: ‘Amazon is Shop, Zinga is Play, Google is Search and kiip is going to be Rewards.’ Noem ‘m schattig, zeg dat-ie net heeft leren lopen, het dekt bij lange na niet de lading die Wong in zich heeft, een gedreven en ambitieuze persoonlijkheid waar we ongetwijfeld nog vaker van gaan horen.
In Nederland hebben we natuurlijk een soort gelijk game concept met Roamler. Heeft absoluut de toekomst door diepere interactie met de gebruiker!