Timo Boezeman (Bruna): “De schrijver wordt artiest, met z’n boek als visitekaartje”

24 december 2012, 10:29

De uitgevers van Nederland hebben het zwaar. Dat komt deels door de crisis, maar vooral door de opkomst van het digitale boek. In deze aflevering van Top Names gaat digitaal uitgever Timo Boezeman met Fast Moving Targets in gesprek over de schrijver die artiest wordt, de gevolgen voor uitgever en de kansen voor innovatieve boekprojecten.

“Met een boek claimt een schrijver hooguit nog een domein”

De auteur van de toekomst kan niet meer binnenshuis z’n boek schrijven en verwachten dat z’n uitgever de verkoop voor hem regelt. Met het schrijven van een boek claimt hij enkel nog een domein; z’n geld zal hij er niet meer mee verdienen.

Waar dan wel mee? Boezeman legt uit: “Een gepubliceerd fysiek boek zal gaan fungeren als een visitekaartje waarmee schrijvers optredens en panelopdrachten binnenhalen en cursussen mogen gaan geven. Als een artiest moet hij zich gaan profileren, fans aan zich binden.”

“De uitgever moet z’n schrijver gaan wegzetten”

Wat betekent dat voor de uitgever? Boezeman vertelt: “Nog maar weinig uitgevers kunnen het zich blijven veroorloven om alleen maar mooie verhalen uit te geven; dan moet je daar écht heel goed in zijn.”

Veel uitgevers zullen zich daarom op een nieuw speelveld gaan begeven en een 360 graden-uitgever worden, die z’n schrijver wegzet op podia en bij panels, en cursusorganisator wordt.

In de 3 jaar dat Nederland e-books heeft vormt het 3% van de boekenmarktomzet. Boezeman ziet een parallel met de Amerikaanse markt: “In Amerika vormen e-books nu 25 à 30% van de boekenmarktomzet; dat zal over 3 jaar in Nederland ook het geval zijn.”

Boezeman is enthousiast over deze groei van digitale boeken, en ziet kansen voor innovatieve boekprojecten: “Auteurs hebben vaak veel film- en audiomateriaal, links en interviews die ze in een papieren boek niet kunnen verwerken. In een app kun je dat bronmateriaal wél een plaats geven, en lezers de mogelijkheid geven om notities te laten maken en vragen aan de auteur te stellen, zoals we deden met ‘Verdiende aandacht‘ van Klaas Weima. En blijkt bij monitoring dat lezers telkens alleen het eerste deel van zo’n boekapp lezen, dan kun je daar als uitgever op inspelen door bijvoorbeeld kortere boeken te ontwikkelen die je met een maandelijkse update aanvult.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Aartjan van Erkel

    Interessant interview. Leuk om het over businessmodellen van uitgevers te hebben, maar dat is eigenlijk vooral interessant voor de uitgevers zelf 🙂 Daar zijn er maar een paar van.

    Businessmodellen van auteurs zijn een veel belangrijker onderwerp imo. Van auteurs zijn er duizenden en het worden er steeds meer. Ik heb de indruk dat er nog maar weinig zijn die een echt lucratief verdienmodel hebben opgezet om het boek heen.

    Timo noemt cursussen en spreekoptredens. Daar kun je als auteur best wat mee verdienen maar het wordt pas interessant als je altijd zorgt dat je een vervolg hebt, een upsell voor de deelnemers. Dat zie ik bijna niemand nog doen en auteurs hebben daardoor zelden een echt schaalbare business heb ik de indruk.

    Zelf heb ik rond mijn boek, dat een bestseller is maar ook dan veel te weinig opbrengt, dit jaar een aantal schaalbare en elkaar opvolgende informatieproducten gemaakt, in de markt gezet en ook goed verkocht.

    Zou het heel interessant vinden om ook de verdienmodellen van andere auteurs eens langs te zien komen in julie uitzending.


    25 december 2012 om 08:43
    erwblo

    Aartjan, dank en natuurlijk eens, ook heel interessant. We hebben om die reden ook schrijvers als Sidney Vollmer, Ivo Victoria en Marcel van Driel als gast gehad. En gaan dat zeker vaker doen, bedankt voor input!


    25 december 2012 om 09:29
    Aartjan van Erkel

    Dat zijn schrijvers van fictie/romans, voor wie er waarschijnlijk weinig anders opzit dan meer boeken schrijven als ze inkomen willen genereren.

    Gaan jullie ook in gesprek met auteurs van non-fictie en busines-boeken?


    26 december 2012 om 07:42
    erwblo

    Aartjan, vanzelfsprekend doen we dat. Niet alleen ben ik er zelf een voorbeeld van en hebben we o.a. De Realtime Revolutie uitgegeven, ook kwamen in het programma met Timo Petra de Boevere en Frank Meeuwsen aan het woord en heeft Frank Meeuwsen recent nog een bijdrage aan FMT geleverd over de lessen die hij heeft geleerd bij het uitgeven van het Evernote boek. Doe Het Zelf is een onderwerp dat onze grote aandacht heeft. En we zullen dus zeker ook in de toekomst nog meer aandacht aan schrijvers van non-fictie en business-boeken.

    Overigens denk ik dat ook fictieschrijvers veel mogelijkheden hebben om andere inkomstenstromen te genereren dan het primaire boek alleen. Ook zij kunnen op een podium staan, ook zij kunnen training / les geven, ook zij kunnen gepersonaliseerd materiaal maken, etcetera. Nogmaals dank!


    26 december 2012 om 09:54
    Aartjan van Erkel

    Dank voor je uitgebreide reactie Erwin, leuk!

    Wat me opvalt is dat auteurs nog vaak focussen op informatieproducten met een lage marge. Zoals naast een boek ook nog een app, game of widgets verkopen. Heel interessant en met veel liefde, creativiteit en innovativiteit gemaakt zoals bijvoorbeeld door Sidney en Marcel maar het zijn wel verliesgevende producten lijkt me, want net als het boek zelf meestal laag volume en hoge ontwikkelkosten.

    Wat volgens mij interessanter is, is aanbod ontwikkelen met hoge marge en relatief lage kosten. Pas dan kun je er imo als ondernemer succesvol mee worden. Daarvan ken ik weinig inspirerende voorbeelden in Nederland, zowel onder fictie- als non-fictie-auteurs.

    Ik zal de auteurs die je noemt in je reactie eens goed gaan bekijken, maar ik vermoed dat het ook niet veel verder zal gaan dan workshops en spreekbeurten. Dat zijn niet echt schaalbare producten en bovendien is er vaak geen vervolg op zo’n sessie met de auteur, die dé expert is en juist na een interessante sessie en goede kans heeft om zijn high end aanbod als upsell aan te bieden aan een zeer geinteresseerde zaal.

    Goed, ik blijf rondkijken op zoek naar dit soort cases en zal ook wat meer van jullie uitzendingen bekijken.

    Dank voor jullie geweldige site, keep up the good work!


    26 december 2012 om 15:20
    erwblo

    Aartjan, ik zeg niet dat er veel spannende dingen gebeuren, maar op zich zijn boeken (50 Shades Of Grey) natuurlijk zeer schaalbaar, een keer schrijven veel keer verkopen. En optredens zijn ook schaalbaar (grotere zalen in vorm van stadions), je moet er alleen veel fans voor hebben.

    Wordt vast elders vervolgd 😉 !

    En dank voor compliment, ook daar doen we het voor 😉 !


    26 december 2012 om 20:45
    boezeman

    Aartjan, dank voor je uitgebreide reacties! Wat je zegt klopt voor een groot deel, maar ook weer niet helemaal. Een voorbeeld als apps, kan heel prima schaalbaar zijn. Ook in Nederland. Dat heeft dan te maken met slim ontwikkelen en zorgen dat de app op zichzelf genoeg waarde heeft, net als een boek, en dus een potentiële afzetmarkt. Maak je het té niche, of zo gelijk aan het boek dat het niet anders is, dan heeft het weinig toegevoegde waarde c.q. bestaansrecht.

    Daarbij zou ik spreekbeurten voor bijvoorbeeld Petra niet beperkt schaalbaar willen noemen. Zij doet ze in een dergelijke mate dat het voor haar heel interessant is als inkomstenbron, maar ook als plek en middel om extra boeken (zelf, dus met veel meer winst voor haar) te verkopen.

    Daarnaast kun je ook je horizon verbreden. Dus niet zozeer kiezen voor een hoge marge, maar insteken op de beste producten (kwaliteit, en wellicht wat lagere marge), maar er vervolgens wereldwijd mee gaan, zoals wij nu met Verdiende aandacht gaan doen.

    Wat mij betreft is de bottom line, dat je (auteur en uitgever) ondernemender zult moeten worden, en niet slechts meer kunt leven van boekenverkoop alleen (als een auteur dat in Nederland al echt kon, uitzonderingen daargelaten). Dat kan zitten in spreekbeurten, maar ook in lezingen/workshops die niet zozeer over het boek, maar over delen, andere kennisgebieden of de ambacht van het schrijven gaan. Of verbreden/verdiepen qua producten, en bijvoorbeeld apps of sites ontwikkelen en wellicht niet binnen de landsgrenzen blijven.

    Niemand die het weet, behalve dat niks (anders) doen je waarschijnlijk niet zal redden. Door te ondernemen en experimenteren kun je ontdekken of er nieuwe inkomstenbronnen zijn die voor jou werken.


    27 december 2012 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!