The Use of Usability

10 oktober 2003, 06:58

Nieuwe column over usability op marketeer.nl “The Use of Usability is een serie columns voor Marketeer.nl. Deze keer: de Basics”

Kijk eens naar een kleuter met een nieuw stuk speelgoed. Wat doet die? Hij tast het voorwerp af, drukt op opvallende knoppen, trekt aan uitstekende onderdelen….al spelende leert hij dat de ene knop dit teweeg brengt en de andere hendel dat doet. Bekend voorbeeld?

Elk gedrag wat een mens laat zien in een nieuwe omgeving, met een nieuw voorwerp of apparaat, vertoont dezelfde kenmerken. We gaan uitvogelen hoe nieuwe dingen werken: Wat gebeurt er als we op die knop drukken of aan die hendel trekken?

Heerlijk als die knop zo werkt als we dachten. Geeft een gevoel dat je het snapt, dat je weet hoe je met dat apparaat moet omgaan. De kennis en ervaring die je hebt, blijkt te kloppen. Dus kun je aan de slag, kun je verder. Je weet hoe het aan moet, waar de belangrijke schakelaars zitten?.Go!

En hoe vervelend is het als je alle knopjes hebt ingedrukt, en er alleen maar dingen gebeuren die je niet had verwacht. Die je ook niet wilt. De een offert de zondagmiddag op en gaat net zo lang door tot die nieuwe elektronische heggenschaar aan de praat is. De ander zet het onbruikbare ding bij de vuilnis. Onbruikbaar. Wat dat is? Gewoon iets wat we niet kunnen gebruiken.

Omdat het niet werkt zoals we denken.

Omdat de handleiding geen helderheid geeft.

Omdat het steeds iets anders doet dan we verlangen.

Omdat het ons een rotgevoel geeft

Omdat we gaan twijfelen of we wel voldoende vaardig zijn voor het gebruiken van dat apparaat

Omdat we ons niet sexy voelen als we er de hele middag mee staan de klunsen in de tuin (die van de buurman doet het wel namelijk..)

Omdat het dus niet bruikbaar is.

Wanneer is iets wel bruikbaar?

Als we ermee kunnen doen wat we willen doen. Als de werking ervan aansluit bij onze opvattingen daarover. Voldoet aan onze verwachtingen ervan. Aansluit bij onze intu?tie. Een intu?tie die we hebben geleerd door met talloze objecten en apparaten te hebben gespeeld en gewerkt. Daarnaast is het extra handig als het apparaat niet te zwaar is, hendels heeft die ergonomisch zijn geoptimaliseerd en zodoende goed passen in onze handen. Dan is het bruikbaar. Dan heeft het ook nog wat extra gebruikswaarde ten opzichte van een model met onhandelbare hendels.

Exact hetzelfde speelt zich af als dat apparaat een website is.

Die hoeven we alleen niet te tillen of beet te pakken. Hij bestaat namelijk uit informatie. Informatie die we moeten verwerken. Het gewicht van die informatie is net zo van belang als het gewicht van de elektronische heggenschaar: is die te zwaar, dan kunnen we dat niet altijd aan, haken we af. (Daar) Hebben we geen zin in.

De informatie moet dus bruikbaar worden gemaakt. Met andere woorden: de informatie moet zo worden gepresenteerd dat hij het rekening houdt met de manier waarop we informatie verwerken. Gelukkig is die verwerking voor nagenoeg alle mensen op dezelfde manier ingericht. Zeker is dat we meer aandacht en energie over houden voor de daadwerkelijke inhoud als we er geen aparte missie van moeten maken om uit te vogelen hoe de site werkt.

We kunnen dus al heel veel zeggen over het bereiken van bruikbaarheid. Een bruikbare website is een website die zo is ingericht dat deze rekening houdt met de manier waarop mensen informatie verwerken. Die onze verwerking niet verstoort of belemmert, maar makkelijker maakt. De site krijgt gebruikswaarde als de inhoud eenvoudig kan worden ingezet om te bereiken wat we willen. Die gebruikswaarde heeft echter geen effect als de site niet bruikbaar is. (Die waanzinnig handige applicatie is pas handig als we hem kunnen vinden op de site).

Dus, first things first. Maak het bruikbaar.

Voor de gebruiker dus.

Bron:

http://www.marketeer.nl/

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!