The life of a (digital) ad

9 oktober 2013, 09:29

Creatie en strategie lopen nog achter

Onlangs vond in Amsterdam een door FinchFactor gearrangeerde ontmoeting plaats, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van automated trading en realtime bidding voor online advertising werden doorgesproken. Bij dit gesprek waren vertegenwoordigers aanwezig van alle onderdelen van het ecosysteem, zoals dat in het plaatje hierboven wordt weergegeven.

Het gaat steeds sneller!

Martijn Eindhoven (Sanoma Digital Nederland), Tim Geenen (Improve Digital), Gerard Moussault (IPG Media Brands), Robin Bach Kolling, Lotte Meinesz (BPN) en Hugo Zoetman als klant (Monuta) spraken onder leiding van Marco Ruvenkamp (Turn) over de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied. En één ding werd al snel duidelijk: het gaat steeds sneller. De tijd tussen de boeking en de plaatsing van advertentieruimte neemt inmiddels nog maar 120 milliseconden in beslag.

Steeds meer klanten

Nou zul je wellicht denken wat doen die paar milliseconden er nou toe bij overlijdensverzekeringen, daar heeft toch niemand haast bij? Hugo Zoetman van Monuta was echter bijzonder overtuigend toen hij vertelde over de mogelijkheden om realtime te kunnen bijsturen. Opmerkelijke conversiepercentages zijn hiervan volgens hem het gevolg. Die directe invloed spreekt blijkbaar meer klanten aan, want volgens Tim Geenen boekten in Q3 van dit jaar al 3.800 adverteerders hun boekingen via automated trading.

Trendverwachtingen

De algemene verwachting is dat realtime bidding nog verder zal doorgroeien. Daarnaast zijn diverse partijen bezig om ook de digitale-advertisingomgeving steeds meer dynamischer en persoonlijker te maken. Dat gaat over niet al te lange tijd zelfs tot gevolg hebben dat de poster waar je net op afloopt op perron 5 van Amsterdam Centraal zich aan jou zal aanpassen, afhankelijk van de realtime buy die op jouw profiel gebaseerd zal zijn.

Met name de verdere ontwikkeling van personal profiles op basis van psychologische inzichten zal hierbij een belangrijke rol gaan spelen. De ontwikkeling van creatieve invullingen van de advertisingomgeving is echter een remmende factor. Om echt effectief te zijn, heb je namelijk ook personal responsive content nodig. Dat vereist nogal wat creatieve kunde. De strategen en creatieven die hiermee kunnen omgaan, zullen pas de volgende doorbraak veroorzaken.

Meer interessante informatie over de fastest growing trends in digital zijn vanavond (9 oktober) te zien om 19.00u in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam.

Ronald Voorn MSc
Senior docent en onderzoeker Lectoraat Marketing & Customer Experience, adviseur, toezichthouder bij Utwente / Hogeschool Utrecht

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken. Tot 1992 in de reclamewereld, daarna aan klantzijde. Zo werkte hij 15 jaar bij Heineken o.a. als Global Marketing Director en Managing Director. Sinds 2011 is hij senior docent en onderzoeker aan de HU binnen het lectoraat Marketing en Customer Experience, met een focus op sustainability, alsmede docent in het masterjaar aan de Universiteit Twente. Ronald is tevens vicevoorzitter van de RvC van verzekeringsmaatschappij Univé Dichtbij, lid van de raad van toezicht van het NIMA en RvC lid van de plantage PortoMari te Curaçao. Daarnaast is Ronald als adviseur en gastspreker actief via Science4business.nl en is hij jurylid voor de SAN ABC accenten.Hij hoopt binnenkort zijn PhD te behalen op het gebied van consumentenpsychologie met het onderwerp hoe merkwaarden het consumenten gedrag beïnvloeden.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    Reinier

    Interessant hoeveel lagen er in dit eco systeem zitten. Hoeveel lagen hebben echt toegevoegde waarde, hoeveel lagen zouden eruit kunnen en hoeveel kosten zouden er kunnen worden bespaard voor klant? …ze willen tenslotte allemaal een piece of the cake.


    9 oktober 2013 om 10:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!