Telegraaf: nee tegen occasionsites

25 september 2003, 13:53

De Telegraaf plaatst vanaf 1 november geen advertenties meer van internetsites die het beschouwt als concurrenten van de site AutoTelegraaf.nl. Dit geldt voor de krant en voor alle eigen websites, heeft de Telegraaf laten weten aan een aantal adverteerders.

De maatregel richt zich op occasionsites als autoonline.nl, autotrader.nl en autotrack.nl, die met De Telegraaf concurreren in de markt van online adverteren voor occasions.

Gelachen

AutoOnline is een vaste adverteerder in de gedrukte versie van De Telegraaf. ?We staan er elke maand in?, zegt directeur Patrice van der Heiden. ?Dat doen we niet voor de consument, maar voor de autoverkopers. Want die lezen die krant ook. Dan is het goed dat we daarin af en toe ons gezicht laten zien. We hadden nog plaatsingen besproken in oktober en ik meen ook in november. Die laatste gaat dus blijkbaar niet door.? Hij neemt de maatregel niet al te serieus. ?We hebben er vooral erg om moeten lachen. Een kat in ?t nauw maakt rare sprongen. Autotelegraaf heeft gezegd dat ze dit jaar nummer ??n willen zijn. Volgens allerlei statistieken zijn ze nu nummer vier. En dan nemen ze hun toevlucht tot zo?n actie.?

Volwassen worden

Volgens Telegraaf-marketeer Erik Jacobs heeft de beslissing een andere achtergrond. ?Toen de commerci?le televisie in zijn opstartfase zat, adverteerde men op elkaar zenders, nu zie je dat niet meer. De internetmarkt is ook volwassen aan het worden, en er spelen grote commerci?le belangen. Dan gaan net als bij de televisie de normale zakelijke regels gelden. Bovendien: We zijn met onze rubriekadvertenties marktleider, de lezer verwacht daar auto?s te vinden van onze aanbieders. Het schept verwarring als hij daar weer andere partijen vindt waar hij naar toe moet om concrete aanbiedingen van auto?s te vinden?.

Gewoonterecht

Van der Heiden zegt benieuwd te zijn wat De Telegraaf gaat doen met de sites van de auto-importeurs. ?Daar worden ook flinke aantallen occasions op aangeboden. Maar ik denk dat ze daarin toch een ander beleid voeren. Trouwens: als De Telegraaf deze actie echt volhoudt, is het wel interessant om eens te zien of dit juridisch houdbaar is.? Dat laatste vraagt ook Sander van den Hout van Autotrack zich af, dat momenteel ook in de gedrukte versie van De Telegraaf adverteert. ?Ik denk niet dat we juridische stappen zetten, maar ik laat wel uitzoeken hoe het zit. We hebben een aantal jaren geadverteerd en behoorlijk wat geld neergeteld: dan vraag je je af of er niet zoiets is als gewoonterecht.? Ook hij vraagt zich af waarom De Telegraaf deze maatregel neemt. ?Een aantal jaren staan ze het toe en dan ineens niet meer. Dat moet een reden hebben. Welke? Misschien valt de snelheid waarmee hun occasionsite groeit tegen.?

Redelijke termijn

Jacobs verwacht niet dat De Telegraaf met zijn nieuwe koers op juridische obstakels stuit. ?De basis van onze overeenkomst met een adverteerder is een contract. Gewoonterecht is hierop niet van toepassing. We zijn gerechtigd om op basis van een beleidswijziging er voor te kiezen geen nieuwe contracten met een adverteerder aan te gaan. Dit staat ook in onze voorwaarden. Maar natuurlijk hanteren wij daarbij een redelijke termijn om de adverteerder tegemoet te komen en de gelegenheid te geven naar alternatieven te zoeken.? Hij denkt ook niet dat De Telegraaf marktafscherming kan worden verweten. ?We zijn weliswaar marktleider, maar er zijn meer kranten in Nederland.?

Kinderachtig

Bij Autotrader beoordeelt Paul Wessels de actie van De Telegraaf als ?kinderachtig. ?We waren al gestopt met adverteren, maar hebben heel frequent in hun rubrieksadvertenties gestaan. Dat ze dat adverteren nu ineens niet meer toestaan, lijkt op paniekvoetbal. Het is heel herkenbaar voor de manier waarop ze in de markt opereren: als een partij die met de rug tegen de muur staat en die ten koste van alles business probeert te krijgen.?

Albert Heijn

Jacobs begrijpt dat de occasionsites niet blij zijn met de beleidswijziging van De Telegraaf. ?Men heeft ons nodig om aan klanten te komen, maar wij hebben besloten om onze 3,2 miljoen lezers, die ook via onze eigen media auto?s kunnen vinden, niet onnodig in verwarring te brengen. Bovendien, ook wij mogen onze advertenties niet in concurrerende media plaatsen. Het is gewoon niet gebruikelijk dat concurrenten bij elkaar adverteren. Super De Boer mag haar waren toch ook niet aanprijzen naast de kassa?s van Albert Heijn??

Bron:

http://www.automotive-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!