Talpa gaat zelf fotofucken?

26 juli 2005, 09:51

Talpa heeft een foto fuck opgezet waarbij de deelnemers wordt gevraagd iets verassends te doen met het logo van Talpa. De winnaar wint maar liefst 10.000 euro. Een opmerkelijke aktie omdat het eerder deze maand boos werd op de foto fuck van weblog Retecool.

Heeft Talpa het nu werkelijk niet begrepen of is het een bewuste aktie om de weblogwereld te provoceren?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    media

    Ik vrees inderdaad ook dat Talpa het niet heeft begrepen. Vreemd, je zou toch verwachten dat daar capabele mensen zitten die het medium internet intussen wel begrijpen.


    26 juli 2005 om 10:13
    media

    Albert, ik denk dat je er dit keer naast zit. Talpa begrijpt er geen ‘reet’ van!


    26 juli 2005 om 10:15
    De Mol

    Talpa TV heeft doorgekregen hoeveel publiciteit het fotofucken opriep en jat nu gewoon zelf schaamteloos het concept..


    26 juli 2005 om 10:22
    Peter

    Talpa en Retecool spelen volgens mij samen een spelletje. Zou geen slimme zet zijn van Retecool als dit uitkomt.


    26 juli 2005 om 10:24
    reet

    hahaha, als ik een deal heb met talpa, schreeuw ik dat echt wel van de daken hoor, wees maar niet bang.


    26 juli 2005 om 10:41
    Anders

    Okee, Edwin Tromp zit inderdaad bij Talpa. Dat pleit in dit verhaal voor de nieuwe zender, want Tromp is niet onnozel.

    Wel vraag ik me af of hij destijds is geconsulteerd over de juridische actie. Ik kan me namelijk werkelijk niet voorstellen dat hij akkoord is gegaan met die 24 uurs-eis. Als ie wel was geconsulteerd, had ie De Mol twee opties moeten voorleggen: ofwel de boel laten waaien, ofwel niks 24-uurs eis maar vol er op met advocaten en zorgen dat het er per omgaande af gaat. Als kenner zou je immers moeten weten dat Retecool – in tegenstelling tot bv. GeenStijl – geen behoefte heeft om juridisch hoog spel spelen.

    Dat dat niet is gebeurd, kan volgens mij maar twee dingen betekenen: ofwel Tromp was hierin niet, of te laat betrokken, ofwel hij speelt geen rol van betekenis.

    Maar goed, wat het ook is, Talpa heeft zijn goodwill nu verspeeld. Het is nu hard tegen hard. Waar bij de vorige fotofuck nog 70% leuk en vrij onschuldig was, is nu 90% keihard en ongenadig.

    Iedereen weet hoe GeenStijl Trudy Prins ruim een jaar lang het leven zuur maakte. Daarbij moet je beseffen dat Prins zich niet eens onredelijk heeft gedragen naar weblogs toe. Hooguit onhandig.

    Talpa heeft daarentegen direct juridisch geweld ingezet om een concept van het web te krijgen. Een concept dat ze nota bene zelf een paar weken later kopiëren. Dat zal zo tegen het zere been zijn van de shocklogs dat ik op een briefje kan geven dat Talpa de komende jaren zwaar de lul is. Dit is de ultieme brandstof waar de case-Trudy Prins zal er bij verbleken.

    Je maakt mij toch echt niet wijs dat de miljardair De Mol, die zich 100% richt op ongevaarlijke boerenbonte koetjes en kalfjes, van mening is dat “elke publiciteit is meegenomen”. Ik denk werkelijk dat het naïviteit is. En het zal hem bezuren. De koning van de mainstream krijgt te maken met de warlords van de onderstroom.


    26 juli 2005 om 10:44
    at

    @ reet, ik zou nog ff wachten. de deal kan ook achteraf gesloten worden toch? Eerst maar even blogwave voorbij laten gaan:)


    26 juli 2005 om 10:45
    at

    Anders, ik denk dat je weblogs overschat en de Mol onderschat. laten we dit onderwerp over precies een week nog eens opnieuw bekijken. 🙂


    26 juli 2005 om 10:47
    Anders

    Doen we 🙂


    26 juli 2005 om 10:49
    Deef

    Geen van de berichten is postief, die kunnen ze tenminste in hun zak steken.


    26 juli 2005 om 10:55
    mat

    Mocht je de gelukkige winnaar zijn van de FF (€10.000), dan moet je nog oppassen dat je geen slaafje wordt voor de promotiecampagne

    Uit de voorwaarden van de actie:

    ’15. De hoofdprijswinnaar verklaart zich door deelname akkoord dat deze, voor zover de hoofdprijs het bedrag van € 2300,= overtreft, bereid is op verzoek van Talpa mee te werken aan promotionele activiteiten ten behoeve van Talpa rondom de deze promotie. De hoofdprijswinnaar draagt tevens als tegenprestatie voor de hoofdprijs de auteursrechten op zijn inzending over aan Talpa. De winnaar zal op eerste verzoek van Talpa meewerken aan een schriftelijke overdracht van deze auteursrechten.’

    Ondertussen omzeilt Talpa wel dure advies- en ontwerpbureau’s door de gehele huisstijl door ‘kijkers’ te laten ontwerpen. De auteursrechten worden afgekocht en het kost ze dus vrijwel niets, best slim van ze. Hoewel dit bij het bedenken van de naam 10 niet zo’n daverend succes bleek….


    26 juli 2005 om 11:17
    Me

    Soort van consumer generated communication tools 😉


    26 juli 2005 om 11:33
    Tinus

    Bij elk (soort van) toevallige gebeurtenis roepen de marketeers: Zie je wel! Viral werkt! Terwijl de meeste viral campagnes plat op hun bek gaan en de echt succesvolle hypes niet door marketeers zijn gestart.

    Of het nu een slim opgezette campagne is of niet, ik krijg in ieder geval het idee dat talpa ‘maar wat aanklooit’ met de centen die ze hebben. Laat ze nou eerst eens goede programma’s maken en van daaruit vertrekken.


    26 juli 2005 om 12:16
    Strebertje

    Talpa slaat de plank inderdaad 2 keer mis in korte tijd.

    Jammer, helaas pindakaas.

    Een boel geld koopt dus niet marketing verstand, ze moeten nu al reorganiseren….

    Tegen hetzelfde tarief als Jack Spijkerman kom ik ook wel John, mail maar!


    26 juli 2005 om 13:00
    Martijn Groeneweg

    Ik ben erg verbaasd over de hele discussie. Ik hoor alle webloggers allemaal hard C2B roepen. Nu poogt Talpa daar ook echt wat mee te doen en nu is het niets. Ik kan het niet volgen.

    Verder ben ik benieuwd welke weblog niet te koop staat voor 1.000.000 euro van Talpa? Ik denk geen 1.

    Ik vind het slim bedacht: schock-de-shocklogs. Maar ja, ik zal het wel mis hebben.


    26 juli 2005 om 14:49
    media

    Martijn, wat is hier consumer-to-business aan? Het is en blijft een iniatief van (en wordt gestuurd door) Talpa.

    Daarnaast is de keuze van Talpa om met een dergelijke aktie te komen (wat op zich een prima idee is), niet echt handig een paar weken nadat je over ‘hetzelfde iniatief’ van een weblog bent gevallen. Als het doel was shock-de-shocklogs dan hebben ze dat aardig bereikt. Vraag is alleen, wat heb je dan bereikt?


    26 juli 2005 om 16:00
    Martijn Groeneweg

    Marco, ze proberen de consument in diverse zaken te betrekken en geven de consument invloed bij creatie en keuzes. Ze laten consumenten wat maken en andere consumenten dat beoordelen. Zowel voor de naam als ook weer deze actie. Gaan ze ook doen met enkele formats. Ze hebben programma makers uitgenodigd om formats te presenteren en laten dat ook weer door hun kijkers beoordelen. Verder zorgen ze dat er over ze wordt gepraat door consumenten en ze zullen alle meningen echt wel volgen om er vervolgens op te anticiperen.

    Ik denk ook niet dat ze veel bereiken met shock-de-shocklogs. Maar ik denk ook niet dat ze veel schade oplopen. Laten we wel zijn: iedereen weet dat Retecool ook graag overdrijft. Naar mijn ethische normen gaan enkele van de foto fuck uitingen bij Retecool nu, maar ook van de eerste foto fuck toch echt te ver.


    26 juli 2005 om 18:41
    Martijn Groeneweg

    Ik denk ook wel dat het “blijven hangen” effect wel meevalt. Uiteraard blijft alles vindbaar op internet, maar ik geloof niet dat ik over een maand nog een keer naar welke creatie dan ook ga kijken.


    26 juli 2005 om 20:40
    henk

    volgens mij heeft die tromp het spelletje beter in de gaten dan wij denken


    27 juli 2005 om 10:58
    Hilde

    @ Martijn

    Ik ben het volledig met je eens als je zegt dat bepaalde fotofucks te ver gaan. Dat is dan ook precies waarom Talpa bij de orginele Retecool actie moest ingrijpen. Dat hun manier van ingrijpen niet de juiste was is inmiddels wel bewezen.

    Maar het feit dat ze nu geld uitloven voor precies hetzelfde principe levert Talpa m.i. enorm gezichtsverlies op. Ze hebben nu geen mogelijkheid meer om bepaalde fotofucks offline te halen. Hiermee geven ze zieke geesten dan ook de vrije hand.

    En daar zit het gevaar van schade. Want het logo en de naam van Talpa worden nu aan de meest verschikkelijke onderwerpen gekoppeld en Talpa kan hier niets meer tegen doen.


    27 juli 2005 om 14:02
    media

    @Martijn: Zoek voor de aardigheid eens op Talpa in Google. Ze staan gelukkig nog boven aan maar een paar plaatsen daaronder komen al de eerste berichten mbt Retecool-actie.


    27 juli 2005 om 14:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!