SXSW 2012: The Original iPhone Film Festival

22 maart 2012, 07:31

Ja, inderdaad. Een Film Festival voor iPhone films. Het moet niet gekker worden, zou je denken. En dat wordt het, want er zijn er namelijk meer. Maar de eerste, enige en echte blijft toch 'The Original iPhone Film Festival'. Opgericht door Matthew Dessner: “I’m passionate about the empowerment of new technology and shiny bright objects.”

Geeks bedreigend voor Film

Het maken van hoogkwalitatief filmmateriaal met een device als de iPhone stimuleert de democratisering van filmproductie. De smartphone dient als een complete filmstudio, waarmee het voor een grote populatie mogelijk is hun verhalen te vertellen en vast te leggen. Het uiten van je creativiteit, tot voor kort voorbehouden aan de ‘happy few’, ligt nu binnen handbereik van de grote massa. Tot frustratie van velen van die ‘happy few’.

Ik sprak eerder tijdens SXSW met een medewerker van het IDFA, een die-hard bezoeker van SXSW Film en Interactive. “Het is pas sinds kort dat film serieus kijkt naar Interactive”. Twee jaar geleden zat hij bij een presentatie van IMDb, waarbij hij slechts één van de drie Film-bezoekers was tegenover een zaal vol met geeks. “Tot voor kort haalde Film een beetje de neus op voor de geeks. Terwijl IMDb nu zo’n beetje het belangrijkste platform is waar je als filmmaker op gezien wilt worden.”

Creativiteit is leidend


Afijn, de happy few hebben dus het nakijken. Een iPhone Film Festival bewijst dit. Matthew Dressner, zelf als producer/After Effects-designer maar al te bekend met het filmwereldje, was overweldigd door de kwaliteit en creativiteit die hij onder ogen kreeg met de meer dan 200 inzendingen van over de hele wereld op de eerste editie van het festival. “Ongelofelijk, de creativiteit, de inventiviteit en de authenticiteit van het materiaal.”

Natuurlijk, creativiteit is leidend. Je kunt dan wel een mobiele telefoon hebben die toevallig ook nog als videocamera dient, dat wil nog niet zeggen dat je een mooi beeldverhaal kunt maken. Maar doordat de iPhone de toegankelijkheid van film maken heeft vergemakkelijkt, heeft nu iedere creatieveling een wereldwijd podium gekregen. Dit wordt bewezen doordat 75% van de inzendingen afkomstig is van amateurs. Deze nieuwe populatie filmmakers wordt niet geremd door enige ‘klassieke filmkennis’. En juist dát levert verrassende, grensverleggende en soms ‘mindblowing’ resultaten. Kijk naar de inzending in de categorie ‘muziekvideo’ van SuperSam, een videoclip die zonder iPhone niet eens gemaakt had kunnen worden. Briljant concept en enorm ‘engaging’.

Verbazend dan ook dat deze film het met een tweede plaats heeft moeten afleggen tegen ‘Nancy Lee’ van Alen Petkovic, een andere muziekvideo die ook nog eens de winnaar was van alle categorieën waaronder fiction, non-fiction en brand film. De films worden beoordeeld door een deskundige jury met aansprekende namen als Lasse Hallstrom, Caleb Deschanel, David Pogue en de band Maroon 5. Helaas ontbreekt een juryrapport op de site. Alle finalisten van 2011 zijn hier te bekijken.

OIFF 2012

Matthew, gepassioneerd en bevlogen, is volop bezig met de voorbereidingen van de tweede editie van het festival. De website wordt nu klaargestoomd voor deze tweede editite en tussen 1 juli en 30 september kunnen de inzendingen via de site geüpload worden. Wel is er een aantal voorwaarden. Zo is de lengte van fiction, non-fiction en brand films 3 minuten, muziek films mogen tot 4,5 minuut duren. En naast de iPhone mag de film ook geproduceerd worden met de iPod Touch of iPad2.

Dus, voor iedereen met een beetje filmershart: laat maar draaien die iPhone en vertel je verhaal. Of zoals ze zelf zeggen bij het OIFF: “Shoot. Edit. Upload.”

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hala

    фильмы онлайн 2014 смотреть бесплатно в хорошем качестве эротические фильмы онлайн


    11 september 2015 om 10:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!