SXSW 2012: De iPhone – een filmstudio in je broekzak

13 maart 2012, 12:25

Steve Jobs zei het al tijdens de introductie van de iPhone in 2007: “It’s an iPod, a phone and an Internet communicator“. Daar is sinds de iPhone 3G een filmstudio bijgekomen. En binnen 4 dagen na lanceren verscheen de eerste film, volledig geproduceerd (ja, gefilmd én gemonteerd) op Vimeo. De vlucht die de iPhone sindsdien heeft genomen als een krachtig filmproductie-instrument was reden om er een panel aan te wijden tijdens SXSW Interactive.

Een van de panelleden was Michael Koerbel, schrijver, regisseur en storyteller, én verantwoordelijk voor de eerste productie gemaakt met de iPhone: Apple of My Eye. Ik kan het me nog goed herinneren dat ik, kort nadat Michael deze had gepubliceerd, er met verbazing en ongeloof naar keek. Kort verhaal, prachtig gefilmd in een onvoorstelbare hoge kwaliteit. Met een mobieltje.

De reden voor het maken van de film was pure nieuwsgierigheid. Nu heeft de film, tot zijn grote verbazing, in totaal meer dan 1,5 miljoen views behaald, verspreid over o.a. Vimeo en YouTube.

Apps en accessoires

De iPhone als videocamera heeft een enorme vlucht genomen. Bij lancering van de iPhone 4 was de videocamera en een mobiele versie van iMovie het enige wat de filmmaker ter beschikking stond. Nu zijn er al tientallen apps beschikbaar en een veelvoud aan accessoires om ‘mobile storytelling’ mogelijk te maken. Van CollabraCam (een multicam recording app) tot aan mini-dolly’s, lenzen, mounts en audio accessoires. Er zijn zelfs iPhone Film Festivals, maar daarover later meer.

Michal is met Majek Productions begonnen met de productie van de eerste 'mobile film series' Goldilocks, een serie volledig geschoten met de iPhone 4 en iPhone Touch. tevens heeft hij een app ontwikkeld, Majek, waarmee je de afleveringen kunt bekijken en waarbij iedere nieuwe aflevering automatisch naar mobiel gepusht wordt. De serie werd juichend ontvangen in de pers. De trailer geeft in ieder geval een indrukwekkende 'preview' en geeft weer Michael's uitdaging om grenzen te verleggen met 'mobile movie making'.

Kort na het panel spraken we met Michael en vroegen hem naar zijn ervaringen met de iPhone als filmstudio.

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief